gezocht info over Podium zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

gezocht info over Podium zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:41

Hoi,

Wie kan me meer vertellen over podium zadels. Wat is belangrijk om te weten ?

Ik heb begrepen dat ze hoog boven de paardenrug liggen, maar daardoor ook veel bewegingsvrijheid geven.
Verder gelezen dat ze vrij hard zijn qua zitting ( de star trek ook ?).
Hoe zijn de panelen aan te passen voor een paard ?

Zitting 16 inch is gelijk aan 18 inch dressuurzadel ?
Zijn ze dus ook goed voor paarden met kortere rug ?
Geven ze ook schoudervrijheid ?
Watvoor dekje moet eronder ?
Waar kan je hem testen ?

Pffff kortom, alle info is welkom !

Groetjes,

Maris

geintje

Re: gezocht info over Podium zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:05

Ik had voor mijn pony (arabierXnew-forest) een podium trec zadel. Het zadel zat voor mij erg fijn, ik zat er zeer stevig in, ook met een opzij springende en soms bokkende pony. Het zadel ligt wel hoog op het paard waardoor ik weleens het contact miste zoals ik dat heb met mijn dressuurzadel. Hiermee zit je veel meer in je paard zeg maar. De 16 inch is de kleinste maat en staat ongeveer gelijk aan 17.5-18 inch in Engelse maat. De zadels hebben kussens (paddings) van wol en sympatex. Ik had een zadel met sympatex paddings. Dit materiaal is ademend en past zich goed aan naar de rug van het paard. Ik heb het zadel toch niet meer omdat het achteraf te lang was voor de korte rug van mijn pony. Verder kreeg mijn pony last van de western boom. Mijn pony kreeg drukkingen in de holtes naast de schoft zeg maar. Wat ik ook een min puntje vond en waar bij gevoelige paarden op gelet moet worden zijn de randen waarmee de paddings zijn afgewerkt. Mijn pony kreeg van deze randen echt zwellingen. Hierdoor moest ik met een vrij dikke wollen sjabrak rijden waardoor het zadel nog hoger kwam te liggen. Dus eigenlijk geen geschikt zadel voor mijn pony die een korte ietwat holle rug heeft. Nog een minpuntje vind ik het enkele zweetblad. De singelstoten rusten dus direct op de huid. Waardoor mijn pony ook weer zwellingen kreeg van de singelstoten. Aan de singelstoten zat bij de podium trec nog een tussenstuk, weet niet waarvoor dit diende. In elk geval zakte dit vaak naar beneden tijdens het rijden. Mijn pony is ook wel een watje hoor, zeer gevoelig voor zwellingen schuurplekken op de huid. Samengevat voor mij als toendertijd endurance ruiter een prima zadel maar voor mijn pony niet geschikt!!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:27

IK heb sinds kort ook een podium, maar een met lange paddings in plaats van de korte van geintje. Ik heb ook een paard met een korte en ietwat holle rug, maar op mijn paard ligt hij erg goed. Ik heb er een podium dek met inlages onder, dus met de zachte vulling onder het zadel zelf geeft dit een dubbele laag zachtheid en zo geeft dit wat meer ruimte om zijn rug weer beter in model te laten komen. Ik had hiervoor een westernzadel, dus het verschil qua zit is niet zo groot. Als je een dressuurzadel gewend bent, zal het meer wennen zijn denk ik. Ik heb het zadel gekocht via triail horses best belgium, die komen ook in heel nederland gratis passen (zonder aankoopverplichting). Ik ben heel tevreden over mijn podium en het belangrijkste is dat mijn paard er ook super mee loopt. Als je kijkt op de site van goedhard kun je zien wat ik bedoel met die lange en korte paddings trouwens.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:32

Ik heb sindskort ook een Podium zadel. Ook ik heb een paardje met korte rug, maar het Podium zadel ligt erg goed op hem.
Tijd om te wennen heb ik niet nodig gehad, ik heb een testzadel gehad en reed daar zo op weg.
Vond het meteen heerlijk rijden en ook Silence liep er heel erg fijn onder.

Deze week ga ik beginnen met het rijden op mijn eigen Podium zadel, maar verwacht er natuurlijk net zo tevreden over te zijn als over het testzadel.
Dat was voor mij vanaf het eerste moment een succes.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 20:18

Hoi,

Ik moet even wennen aan allerlei termen hoor.Paddings , zijn dat de panelen onder het zadel ? Of is dat het zweetblad ?

En weten jullie het verschil tussen een western boom en een boom uit een engels zadel ?
Hebben jullie beide een 16 inch zadel ? Mag ik vragen welke kledingmaat jullie hebben ( Bloos )
En watvoor onderzijde ?

Trail horses best belgium, bedankt voor de tip ! Hebben zij ook 2de hands zadels misschien ?

Groetjes,

Maris

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:17

Paddings zijn de zweetbladen zeg maar. Ik weet zo niet hoe de onderkant heet, maar is niet van wol in ieder geval.

Ik heb inderdaad een 16 inch en heb broeksmaat 42-44.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 07:56

Ik heb ook een 16 inch, normaal in een dressuursadel had ik 18 moeten hebben. Dat spul van de onderkant heet sympatex dacht ik. Tweedehands zadels hebben ze geloof ik niet, zij bestellen ook weer bij een groothandel geloof ik. Een westernboom en een engelse hebben een heel andere vorm, eigenlijk zou je ze eens naast elkaar moeten zien, dan zie je het direct. Ik zal eens kijken of ik plaatjes voor je vind.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:04

Hoi,

Weer wat geleerd paddings zijn de zweetbladen ... Alhoewel ? Bij Goedhard verkopen ze verschillende paddings, en daar heb ik meer het idee dat het de panelen voor onder t zadel zijn ( b.v. van tex tech )

Verschil western boom-engelse boom ben ikheel benieuwd naar !
Zit de beugelophanging daar ook anders vast b.v. ?

16 inch moet dus gemakkelijk passen.
En welke breedte hebben jullie ( je hebt smal en wijd ). Ik heb geen idee hoe smal smal is namelijk...

En allebei de sympatex onderzijde ?

Groetjes,

Maris

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:29

Ik heb de wijde maat, omdat mijn paard zijn rug nog moet bijkomen qua vorm. Vandaar ook het dek met inlages. Paddings zijn eigenlijk een soort kruising tussen panelen en zweetbladen. Als je de lange versie hebt, dan zit er een soort zweetblad aan. De beugelophanging van de podium zit verder naar achteren dan bij een westernzadel (althans, het zadel dat ik had). Je benen hangen er mooi recht mee, zonder stoelzit (je kunt er dus ook fijn mee dressuren). Ik kan zo even geen plaatjes van kale engelse en western bomen vinden, maar als je gewoon die twee zadels met elkaar vergelijkt, dan zie je dat de hele vorm van het zadel (en dus de boom) anders is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:39

Dus speedster, het zadel is nu nog te wijd voor je paard en daarom rijd je met inlages ? Of heb je altijd inlages nodig onder een podium zadel ?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:51

Ik heb nu een dek met inlages, zodat het zadel over een half jaar ook nog past. Als ik nu de smalle boom zou nemen, dan zou zijn rug geen plaats hebben om terug in model te komen. Die inlages kunnen er later dan gewoon uit. Die meneer van THB zei dat er blijkbaar niet voor geworden zijn. Vanwege de goede bewegingsvrijheid onder een podium wil een paard nogal eens veranderen qua bespiering. En aangezien mijn vorige zadel niet optimaal paste weet ik van tevoren zeker dat dat bij mijn paard gaat gebeuren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:37

Ik snap het !
Trouwens super goede site over westernbomen en hoe ze opgebouwd zijn etc www.westernsaddle-in-europe.com . Gewoon in t nederlands.
Podium zadels zullen wel iets anders zijn, ook omdat er wel panelen onder zitten.

Ik geloof dat je onder sympatex panelen niet perse een dekje hoeft te gebruiken.

Groetjes,

Maris

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:46

Nee hoeft inderdaad niet. Speed heeft dus nu een extra dikke superdeluxe zachte laag op zijn rug (en fijn dat-ie dat vindt!)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:03

@Maris: ah daar komt de site van Aafke_ langs Haha!
Ik weet niet zoveel van Podiums, behalve dat de engelse versie aanpasbaar schijnt te zijn, maar de westernversie een vaste boom heeft. Verder hebben ze heel veel modellen.
Als je geïnteresseerd bent in Podium zou je ook eens naar dit merk moeten kijken. Lijkt er veel op en ook heel veel instellingsmogelijkheden: http://www.r-o-c.de/das-roc-konzept.html

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:07

De westernversie heeft inderdaad maar een beperkt aantal vaste bomen, maar kan wel door middel van de paddings en inlages aan de rug van het specifieke paard aangepast worden. Daardoor is het ook makkelijker in de loop van de tijd weer aan te passen zonder dat het hele zadel meteen niet meer past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:10

@speedster: ik ben daar nooit zo'n voorstander van. Je moet nl wel aardig weten wáár je mee bezig bent, wil je niet meer kwaad dan goed doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 11:31

Dat aanpassen klinkt idd wel leuk, maar als je niet weet wat je doet ......

Site van Aafke ( is die goed of juist niet ?) daarop staat veel info ! Maar het is bij een podium zadel natuurlijk al weer anders omdat er onder de westernboom wel panelen zitten. Toch ?

ROC zadels, ik kan er niet zoveel info over vinden. Geen idee ook of ze b.v. echt beter zijn als de podium zadels. Wel een stuk duurder, dacht ik....
Maar bedankt voor het meedenken hoor DD !

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:05

Ik zou dat aanpassen inderdaad altijd laten doen door iemand die er verstand van heeft, daar hebben jullie helemaal gelijk in. Als je iemand laat komen om een zadel te passen, dan zou die er genoeg verstand van moeten hebben om het zadel op jouw paard passend te maken. In mijn geval waren er gelukkig geen aanpassingen nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:59

@Maris: volgens mij zit er in de Podium western een vaste boom, maar ik ken het systeem daar niet genoeg voor om 100% zeker te zijn. Dan zul je een verkooppunt moeten benaderen.
De ROC hoor ik goede dingen over, maar in NL zijn ze idd niet zo bekend.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:38

DubbelDun schreef:
@Maris: volgens mij zit er in de Podium western een vaste boom, maar ik ken het systeem daar niet genoeg voor om 100% zeker te zijn. Dan zul je een verkooppunt moeten benaderen.
De ROC hoor ik goede dingen over, maar in NL zijn ze idd niet zo bekend.

DD ik wil niet de westernversie van de podium. Maar dus eentje met panelen eronder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:32

Dan heb iig al veel meer keus in modellen en dus ook flexibeler in maatvoering mét de panelen.

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:27

Afbeelding = Paddings met wollen of sympatex onderzijde.
Dit zijn dus losse kussens welke je aan de boom moet vestigen, deze zijn dan weer op te vullen met
Afbeelding=Equalizer voor in Podium paddings>Perfecte drukverdeler.
Maar waar ik voor ben gegaan zijn de lange sympatex paddings en deze opgevuld met de equalizer;
Afbeelding

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:30

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 11:17

Dank je wel voor de foto's !
Maarre, nog even een vraag, misschien een beetje dom.
Je hebt dus keuze uit de wollen paddings of die lange sympatex paddings die jij hebt gekozen ( of zijn er dan ook nog sympatex paddings die er net zo uitzien als de wollen paddings qua model ?)

Weet jij welke vulling er zit in de wollen paddings ? En kan je die ook vervangen door equilizer ?

Veel keuze aan boommaten heb je dacht ik niet he, bij podium ? 16 inch is alleen maar smal of Large ( wat hier eigenlijk medium is ).

Tips om te zien of het zadel ( de boom ) goed past ?

en hoe zit het met die smalle ruggegraatvrijheid. Hoe is dat te zien en wat is smal ?

Groetjes,

Maris

Cobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:36

Ik ben al 8 jaar een enthousiast gebruiker van een Podium Trek zadel. destijds aangeschaft om endurance mee te gaan rijden. Ik zou geen ander zadel meer willen. Je hebt levenslange garantie op de boom (twee jaar terug mijn zadel na laten kijken en er zat een barst in - geen idee hoe dat gebeurd is - maar ik kreeg gratis een nieuwe boom geleverd.... Mijn volgende zadel wordt zeker weer een Podium zadel.... Pling