verschil touwhalster / halster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

verschil touwhalster / halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:28

Hoi,
Wat is nu het verschil ofja voordelen/nadelen van touwhalster tegenover gewoon halster?
Waarom liever een touwhalster dan halster of juist andersom?
Bedankt.

WiskyBokjes

Re: verschil touwhalster / halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:07

Touwhalster is rond van touw Knipoog
Als je je paard vast wil zetten moet je dat niet doen met een touwhalster want dat gaat erg schuren.

Ze zeggen dat je met een touwhalster wel beter contact hebt met je paard . Knipoog

Ik heb liever een gewoon halster omdat ik mijn pony vaak vast zet etc.

Hoop dat het duidelijk is.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:09

Touwhalster werkt scherper in. Je paard krijgt meer ''prikkels''. Het is heel geschikt voor grondwerk ed. Alleen niet voor in de wei zetten en vastzetten ivm dat het touw niet breekt en gaat branden.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:23

WiskyBokjes schreef:
Touwhalster is rond van touw Knipoog
Als je je paard vast wil zetten moet je dat niet doen met een touwhalster want dat gaat erg schuren.

Ze zeggen dat je met een touwhalster wel beter contact hebt met je paard . Knipoog

Ik heb liever een gewoon halster omdat ik mijn pony vaak vast zet etc.

Hoop dat het duidelijk is.

Het gaat niet alleen schuren, het geeft totaal niet mee als hij bijv in paniek raakt-> gaat hangen wat ook onveilig is.

Je kan een touwhalster gebruiken als je gaat wandelen/grondwerk/e.d. en daarnaast een gewoon halster om hem aan vast te zetten/in de wei maar persoonlijk zou ik helemaal geen halster omdoen in de wei maar dat is iets voor een ander topic Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:42

Pelryo schreef:
Touwhalster werkt scherper in. Je paard krijgt meer ''prikkels''. Het is heel geschikt voor grondwerk ed. Alleen niet voor in de wei zetten en vastzetten ivm dat het touw niet breekt en gaat branden.

Inderdaad, het wordt veel gebruikt bij grondwerk door die scherpere prikkels.

brasileira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:13

Het voordeel van een touwhalster met grondwerk en omgang met je paardje is dat het zo licht is dat je paadr amper merkt dat het om is. Als je een paard leert wijken voor druk bijvoorbeeld, is dit halster goed omdat als je er druk op zet dit beter inwerkt, en het paard het halster zonder druk erop amper voelt.

Een touwhalster kun je ook gebruiken om bitloos te rijden. Dit is beter dan met een stalhalster om de bovengenoemde rede, en omdat de verschillende teugelhulpen beter gedifferentieerd zijn. Dus makkelijker te onderscheiden (http://www.paardnatuurlijk.nl, kijk bij onderzoek).

Een touwhalster is inderdaad niet geschikt om je paard mee vast te zetten of mee in de wei te zetten. Een normaal halster breekt als het goed is stuk als een paar er aan gaat hangen, een touwhalster doet dit niet! Ik poets mijn verzorgpaardje altijd los, dus heb hier geen last van.