Sperriem, ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Sperriem, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 14:50

Wie maakt er tijdens het rijden gebruik van een sperriem?
Ikzelf liever niet, houd er niet zo van om mijn paard de mond te snoeren. Ook vind ik dat het paarden hinderd bij het kauwen op het bit.
Mijn instructrice heeft mij verplicht een sperriem te gebruiken omdat mijn paard zijn mond af en toe open doet. Los ik dit met een sperriem op? Is dit niet gewoon een fout die door mijn handen komt?
Dus, wat voor nut heeft een sperriem eigenlijk?

AndreaB

Re: Sperriem, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:53

Zelf rijd ik ook nooit met sperriem. Sterker nog, op mijn neusriem kan geeneens een sperriem.
Persoonlijk vind ik hem nergens voor nodig, hij trekt alleen maar mn neusriem scheef en vindt het bij mijn pony ook helemaal niet mooi staan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:55

Zover ik weet houd de sperriem het bit wat rustiger in de mond (maar ik kan er finaal naast zitten Nagelbijten / Gniffelen)

Mijn pony kan zijn mond nog rustig openen met sperriem en kauwt rustig op het bit (en de grassprietjes die hij stiekem meeneemt onderweg).
enige wat ik dus merk is dat het bit mét sperriem rustiger in de mond ligt, dan dat ik zonder rijd.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:56

Precies vind ik ook AndreaB Knipoog
Toen ik de sperriem om deed bij mijn pony werd ze alleen harder in de mond ik haalde de sperriem eraf en toen was het over Knipoog
Voor mij heeft ie dus eigenlijk geen werking.
Laatst bijgewerkt door Mucchio op 13-02-08 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:56

Het bit komt stiller in de mond te liggen, waardoor je een betere aanleuning krijgt.
Dit komt doordat het paard z'n mond niet open kan doen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:58

AndreaB schreef:
Zelf rijd ik ook nooit met sperriem. Sterker nog, op mijn neusriem kan geeneens een sperriem.
Persoonlijk vind ik hem nergens voor nodig, hij trekt alleen maar mn neusriem scheef en vindt het bij mijn pony ook helemaal niet mooi staan.

Dan zit je neusriem niet goed, of de sperriem niet.

frisiangirl schreef:
Ikzelf liever niet, houd er niet zo van om mijn paard de mond te snoeren. Ook vind ik dat het paarden hinderd bij het kauwen op het bit.
?

Dan zit je sperriem te strak.

MarrieLeen schreef:
Het bit komt stiller in de mond te liggen, waardoor je een betere aanleuning krijgt.
Dit komt doordat het paard z'n mond niet open kan doen.

Helemaal mee eens.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:59

ik heb 1 hoofdstel met lage neusriem, zonder sperriem dus en een met, vind met toch wel fijner zeker met een jong paardje met die sperriem heb ik het idee dat ze minder makkelijk met het bit spelen en dan dus ook minder makkelijk de tong over het bit kunnen krijgen Knipoog

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:01

Mn pony heeft nogal een spits aflopend bekkie en tot nu toe bij elke neusriem met sperriem kwam die scheef te hangen.
Heb er nu een zonder sperriem en die zit perfect.
Merk ook niet aan mn pony dat ze er anders door is gaan lopen, dus zoveel verschil zal het ook wel niet uitmaken...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:02

Welshcobfan schreef:
Zover ik weet houd de sperriem het bit wat rustiger in de mond (maar ik kan er finaal naast zitten Nagelbijten / Gniffelen)

Mijn pony kan zijn mond nog rustig openen met sperriem en kauwt rustig op het bit (en de grassprietjes die hij stiekem meeneemt onderweg).
enige wat ik dus merk is dat het bit mét sperriem rustiger in de mond ligt, dan dat ik zonder rijd.

Dat had ik ook met mn ex-vzpaard.
Met sperriem nam die het bit veel beter aan en was de aanleuning zo goed als constant

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:03

Ik heb ook gewoon een sperriem omdat het bit dan stabieler in zijn mond ligt.
Als je instructrice je aanraadt om een sperriem te gebruiken omdat hij zijn mond opendoet, vind ik een verkeerd argument. Dan zou ik toch eerst zijn gebit na laten kijken en je rijtechnisch helemaal onder de loep nemen omdat het opendoen van de mond daar uit voort komt.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:31

Ik rijd zonder sperriem, omdat mijn paard het simpelweg niet verdraagt, maakt niet uit of ik hem heel los doe of niet, ze wordt er gek van en 'schudt' dan met het bit (een beetje zoals een eend doet als hij drinkt, hoofd omhoog heffen en schudden)
Nochtans doet ze bij het rijden haar mond zo goed als nooit open, als ze die opendoet is dat alleen maar omdat ik te streng ben met m'n handen, ze gaat echt niet voor de fun met haar mond open lopen.
Bij jonge paardjes zou ik het wel gebruiken als ze er geen last van hebben, zodat ze niet al te gemakkelijk hun tong over het bit gooien, maar een normaal, ervaren paard dat met de juiste hand gereden wordt heeft het niet nodig.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:53

Ik rij altijd met sperriem. Juist door een sperriempje ligt het bit stiller en constanter in de mond, dat lijkt mij persoonlijk alleen maar prettiger voor een paard. Een sperriem is echter niet bedoeld om de mond dicht te snoeren, de mensen die dat hierboven als argument geven weten dan denk ik niet hoe strak (oftewel juist niet strak) hij hoort te zitten...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:57

Ik heb er een sperriem aanzitten omdat die bij mijn hoofdstel zit, tevens mijn wedstrijdhoofdstel, dus ik ben wel verplicht om er 1 aan te hangen. (anders hangt er alleen een lusje)
Maar die van mij zit zó los, nog 1 gaatje losser en hij vliegt eraf... Dat doet ie nu nog net niet. Overigens zit mijn gewone neusriem ook vrij los...

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:58

Bij Charlie niet, wss is ie bij haar vorige eigenaar te strak aangesnoerd steeds ofzo, maar ze begint met d'r hoofd te schudden als ze d'r een omkrijgt, hoe los ik 'm ook doe Ach gut
Bij Jor soms, sperriem verdraagt ze wel, maar ze loopt beter op 'n lage neusriem Lachen

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:58

Ik heb hem er wel aan, maar doe hem nooit heel strak.
Hij moet zijn mond mooi ontspannen kunnen houden, maar niet open.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:59

MarchaL schreef:
Ik rij altijd met sperriem. Juist door een sperriempje ligt het bit stiller en constanter in de mond, dat lijkt mij persoonlijk alleen maar prettiger voor een paard. Een sperriem is echter niet bedoeld om de mond dicht te snoeren, de mensen die dat hierboven als argument geven weten dan denk ik niet hoe strak (oftewel juist niet strak) hij hoort te zitten...

ja lijkt me ook. Ik rijd ook altijd met sperriem

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:59

dat het bit stabieler in de mond ligt met een sperriem is naar mijn mening toch enkel omdat het paard verplicht wordt zijn mond te houden.

edit: en dan heb ik het nog geeneens over dichtsnoeren, maar gewoon de onmogelijkheid van de mond open te sperren als het bit bv in het gehemelte prikt

Normaal gesproken zou een paard dat geen reden heeft zich te verzetten tegen het bit perfect zonder neusriem en dus zeker zonder sperriem gereden kunnen worden. Een sperriempje camoufleert volgens mij ook veel ruiterfouten! Ik rijd steevast zonder omdat ik net wil kunnen aanvoelen wat mijn paard er van vind.
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 13-02-08 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:00

MarchaL schreef:

Idd, ik rij dan wel niet altijd met want heb ook een hoofdstel waar geen sperriem aan kan, maar ik snoer mij paard niet de mond als ik wel met sperriempje rijd.
Je moet hem gewoon op een goeie manier dichtmaken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:01

Ik rij ook met sperriem, maar snoer het nooit aan! Het zit er alleen om het bit stabieler te laten liggen. Er kan bij mij ook met gemak een vinger tussen. Vind persoonlijk als een trui te strak zit het ook niet lekker tijdens het bewegen, om die reden zit mn neus, sper en keelriem ook allemaal los!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:02

ja vind ik ook, een sperriem is er ook niet voor om de mond dicht te snoeren, wat sommigen volgens mij denken

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:04

kynshiri schreef:
dat het bit stabieler in de mond ligt met een sperriem is naar mijn mening toch enkel omdat het paard verplicht wordt zijn mond te houden.

Hoezo verplicht zijn mond te houden? Mijn paard kan met sperriem echt nog prima haar mond open doen hoor, als je dit tegen wilt gaan dmv een sperriem dan moet je hem wel echt behoorlijk strak doen...

Naar mijn idee sluit een sperriem (bij normaal gebruik!) het bit toch iets meer op in de mond waardoor het stiller en stabieler ligt, niet meer en niet minder als dat.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:06

Jibbel schreef:
Ik rij ook met sperriem, maar snoer het nooit aan! Het zit er alleen om het bit stabieler te laten liggen. Er kan bij mij ook met gemak een vinger tussen. Vind persoonlijk als een trui te strak zit het ook niet lekker tijdens het bewegen, om die reden zit mn neus, sper en keelriem ook allemaal los!

ja als er zeker 1 vinger tussen zit kan je paard nog veel doen he met zn mond... Het SPANT dan mss niet, maar VAST zit ie zeker wel hoor... Krijg jij je broek bv nog uit zonder je riem los te maken? Nochtans spant je broeksriem normaal gezien ook niet, maar dat wil niet zeggen dat hij niet vast zit he

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:31

Ja tuurlijk, maar daar is ie uiteindelijk toch ook voor? Verward

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:34

Jibbel schreef:
Ja tuurlijk, maar daar is ie uiteindelijk toch ook voor? Verward

dat was dus om te illustreren dat strak en vast niet hetzelfde is. Het paard kan zijn mond niet meer opensperren met een sperriem; ookal kan je der nog 2 of 3 vingers tussen steken. Dat die vingers ertussen kunnen is alleen maar het bewijs dat zn bek niet dichtgesnoerd wordt, maar verder dan zn tanden een centimetertje van mekaar krijgen, zal hij niet raken hoor...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:37

Ik denk dat paard niet voor niets zn mond open wil doen..