[WN] tips gevraagd voor aanschaffen zadel voor onbeleerde pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roest

tips gevraagd voor aanschaffen zadel voor onbeleerde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:05

Ik kom een heel eind met betrekking tot zadels, maar ik twijfel toch welke route ik ga nemen.
Ik heb een hoop meegemaakt met betrekking tot: 'het past wel'. Of mensen die 'kenners' zijn met alle gevolgen van dien.
Ik heb een 3 jarige, onbeleerde pony die nog geen vorm van spieropbouw laat zien, gezien het nu mijn eigen pony is en niet een van anderen hoef ik gelukkig geen rekening te houden met wie dan ook en wil ik ook het beste wat ik kan krijgen.
Nu wil ik hem in het voorjaar gaan beleren, wetend dat het zadel waarmee ik ga beginnen niet het zadel is waarmee ik ga eindigen, hij is nu smal maar het is duidelijk dat hij breder gaat worden, zeker als hij in training gaat.
In de toekomst wil ik een op maat gemaakt zadel laten maken, maar gezien zijn jeugdige bouw is hier nog geen denken aan.
Nu zoek ik dus zoveel mogelijk informatie dat ik kan krijgen voordat ik uberhaupt met m'n knollie aan de gang wil gaan, dus alle info en tips zijn welkom.

Sies

Re: tips gevraagd voor aanschaffen zadel voor onbeleerde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:08

laten wennen aan "iets" op zijn rug en dan zadels passen?

Als je hem wil laten wennen met een passend zadel... uhhh.... mallen maken van flex -lineaal/ ijzerdraad en aan de hand daarvan een zadel zoeken (zo hebben wij ons westernzadel uit canada laten komen)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:08

ik zelf zou boomloos aanraden maar goed de meningen zijn daar wel over verdeeld....

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:30

@ sies: ik begrijp je reactie volledig, de macho is blij met alle aandacht die hij krijgt, zadelmak is hij met een passend engels zadel, hij is The Man als hij iets op zijn rug krijgt en of hij stoer is, ik hoop dat dat je geruststeld.
Als je adressen etc. voor me hebt dan hoor ik het graag.

@ naadje24: boomloos is voor mij uit den boze, niet uit verhalen, maar uit ervaringen. Oke, beter boomloos als een boom dat niet past, maar daar is het dan ook mee gezegt.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:25

arthurs westernstore, kan je lekker je passen, evt je paard aan een longeerlijn met het zadel laten lopen om te kijken of het niet schuift.
En hij heeft ook 2e hands.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:56

roest schreef:
@ naadje24: boomloos is voor mij uit den boze, niet uit verhalen, maar uit ervaringen.
Ben benieuwd naar je ervaringen; merken, rij- en pastechnisch etc.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:00

Sies schreef:
arthurs westernstore, kan je lekker je passen, evt je paard aan een longeerlijn met het zadel laten lopen om te kijken of het niet schuift.
En hij heeft ook 2e hands.

ja daar ben ik ook geweest met de onze, heb hem eerst zadelmak gemaakt met het zadel van onze merrie dat toen redelijk lag en toen naar arthur geweest daar lekker aan het passen geweest beetje rijden om te kijken hoe ik erin zat en uiteindelijk gekozen Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:08

DubbelDun schreef:
roest schreef:
@ naadje24: boomloos is voor mij uit den boze, niet uit verhalen, maar uit ervaringen.
Ben benieuwd naar je ervaringen; merken, rij- en pastechnisch etc.

Ik heb er zelf niet op gereden, op de pensionstal heb ik bij 3 paardjes gezien dat ze over gingen naar boomloos, de eerste paar dagen leek het geweldig te gaan. Waren aangemeten door een kenner enzo, het leek toen zelfs voor mij wel een optie. Tot de eerste begon te bokken, de tweede begon te weigeren en de derde drukplekken kreeg vanwege de druk van de beugels.
Daar heb ik helemaal geen zin in, en ja, als het goed gaat dan lijkt het heel wat en het proberen waard, ik ben echter niet van plan om dat zelf te gaan doen. Dan heb ik toch liever een passend zadel met boom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:12

@roest : net als bij boomzadels zijn er ook van boomloze zadels meerdere merken, kwaliteiten en prijsklassen. Niet zelden komen mensen niet verder dan de goedkoopste met soms ook een niet bijbehorende pad. Logsich dat het dan niet gaat werken.
Jammer dat na één boomloze ervaring men meteen het hele boomloze op één hoop gooit en verwerpt.
Als men ook zo met boomzadels om zou gaan dan gingen er nu een heleboel handelaren/zadelmakers failliet Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:32

ja, dat zal allemaal best, maar als je paard begint te bokken met een zadel van 1000 euro op zijn rug, met bijbehorend pad, dan denk ik dat het nog iets te veel in de kinderschoenen staat, ik verwerp het niet, zoals ik eerder zei, liever boomloos dan een boom dat niet past. van mij mogen ze lekker verder experimenteren, mocht het in de toekomst beter gaan dan zie ik het dan wel weer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:14

Je kunt ook naar eurohorse gaan voor een 2e hands zadel. Zij meet de rug op met een mal.