bitloos rijden...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat vind jij van bitloos rijden?

heeel erg fijn
36 (35%)
supper
19 (18%)
gaat wel
11 (10%)
is niet fijn
1 (0%)
mn pony loopt er door heen
1 (0%)
ik rij niet bitloos
34 (33%)

Totaal aantal stemmen: 102


blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:54

Ken een paard hier op een manege die verkeerd bitloos gereden is heeft het neusbeen gebroken, met het gevolg paard angstig en kopschuw.
Was een geweldig paard en nu een probleempaard.
Waarschijnlijk word hij hoe zielig ook tenslotte afgemaakt want ze kunnen er absoluut niets meer mee.
Verkeerd gebruik bij bitloos is misschien wel erger dan met bit.
Wel moet ik eerlijk zeggen dat bitloos voor het paard fijner lijkt, geen ijzeren stang in de mond, maar als je met een vrij teugeltje rijd hoeft het paard hier echt geen last van te hebben denk ik dan.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:57

Ik denk altijd maar zo hoe harder de hand hoe zieliger het is, maar dat gaat op voor zowel met bit als bitloos.

Er is veel onwetendheid en daar worden de paarden de dupe van oa door zulke toestanden. Triest zeg

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:30

Laten ik in 1 ding heel duidelijk zijn....Met bit rijden is (in het gunstige) geval niet zielig, voor bitloos geldt PRECIES het zelfde...

Daarom rij ik al geruime tijd met alleen een halsring...dat heel naar mijns inziens alleen voordelen als je er mee kan werken. (als je dat niveau hebt bereikt met het paard).

Onder bitloos versta ik trouwens alle NIET-mechanische optomingen...
Hackamores en dergelijke kunnen inderdaad veel meer schade aanrichten....

Mijn nieuwe bitloos topic (voor de nieuwgierigen).
[WN-ITP] Optomingsloos at Work met Kim

Julie_x

Berichten: 595
Geregistreerd: 10-03-07

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:22

Ik rijd niet bitloos, maar wil het wel graag eens proberen.
Hmm, ik heb weer iets bijgeleerd vandaag. Ik dacht, met mijn zwart-wit kijken altijd, dat bitloos sowiso vriendelijker was dan met bit. Niet dus.
Mijn pony loopt goed op een enkelgebroken trens, dus soms twijfel ik dan weer. Dan denk ik waarom veranderen als het goed gaat?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:25

Shull schreef:
Ik zelf rij altijd bitloos, en zou nooit meer anders willen.


Ja

ik ook niet

moet er niet aan denken om weer met een bit te rijden. Mijn paard struikelt weleens in de duinen/bos en dan krijgt hij nu alleen een ruk aan z'n hoofd (stalhalster) ipv zijn mond

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:26

Julie_x schreef:
Ik rijd niet bitloos, maar wil het wel graag eens proberen.
Hmm, ik heb weer iets bijgeleerd vandaag. Ik dacht, met mijn zwart-wit kijken altijd, dat bitloos sowiso vriendelijker was dan met bit. Niet dus.
Mijn pony loopt goed op een enkelgebroken trens, dus soms twijfel ik dan weer. Dan denk ik waarom veranderen als het goed gaat?


ik zag vandaag op het strand ook een bitloze optoming voorbijkomen Bloos! méga scharen...

Maar onthou één ding: een paardenmond is niet gemaakt om er een stuk ijzer in te hebben.

Anoniem

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:34

blensink schreef:
Ken een paard hier op een manege die verkeerd bitloos gereden is heeft het neusbeen gebroken,

Dat kan niet aan "verkeerd gereden" hebben gelegen. Wèl aan het "verkeerd optomen". Wat inhoudt dat wanneer je de neusriem te laag bevestigt, dat de neusriem dan op het zachte en breekbare gedeelte van de neus ligt. Daar mag hij absoluut niet liggen.
Wanneer de neusriem op de juiste hoogte ligt (of hoger), en van goed/deugdlijk materiaal (bijv. leer) is, dan is het in principe niet mogelijk om de neus van het paard te breken.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:50

Ik rij al jaren bitloos.
Op een touwhalster.
Ik ga mijn jaarling ook ooit bitloos inrijden.
Ik zou niet meer anders willen!
Paard loopt veel ontspannender,relaxed,let op mij,gewoon super!

maks13

Berichten: 31
Geregistreerd: 30-01-08

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 08:30


Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:42

Ik rijd ook meestal bitloos, dit omdat de mondhoeken van mijn paard zeer gevoelig zijn en snel wondjes hebben, ten tweede omdat ik het fijn vind en natuurlijk mijn paard ook.
Alleen op ritten met een groter aantal paarden of als er een hengst bij is rijd ik nog met bit, dit is denk ik meer voor mijn eigen gevoel dat ik toch meer controle heb. (mijn paard is een hengst die ook voor de dekdienst gebruikt word)

hier mijn bitloos manneke
http://img225.imageshack.us/img225/2789/dsc2283ank9.jpg

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:24

wat een super gaaf paard,Tinkermuts!

ik heb nu ook een cross rope bridle in huis,maar ik ben toch best bang dat dat erg scherp inwerkt,vanwege het dunne touw.

maks13

Berichten: 31
Geregistreerd: 30-01-08

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:54

ik heb toch besloten om bitloos te rijden na een aantal keren op het touwhalster maar de neus van het touwhalster is te breed voor mijn hackney pony van 1,20 cm dus wil ik iets anders wat betaalbaar is het liefst onder de 30 euro ik wil het liefste geen 2de hands(slechte ervaring mee) wetemn jullie iets dat hieraan voldoet?

grtz kelly

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:58

kijk eens op www.touwhalsters.nl daar maken ze ook cross rope bridles op maat,je moet dan de neusomvang van je pony doorgeven

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:32

Arabesk schreef:
Julie_x schreef:
Ik rijd niet bitloos, maar wil het wel graag eens proberen.
Hmm, ik heb weer iets bijgeleerd vandaag. Ik dacht, met mijn zwart-wit kijken altijd, dat bitloos sowiso vriendelijker was dan met bit. Niet dus.
Mijn pony loopt goed op een enkelgebroken trens, dus soms twijfel ik dan weer. Dan denk ik waarom veranderen als het goed gaat?


ik zag vandaag op het strand ook een bitloze optoming voorbijkomen Bloos! méga scharen...

Maar onthou één ding: een paardenmond is niet gemaakt om er een stuk ijzer in te hebben.


Een paardenmond is wel gemaakt om een stuk ijzer in te hangen. Volgens 'De Aard van Het Paard' (S. Budiansky) zijn er skeletten gevonden die duizenden jaren oud zijn en waaruit blijkt dat de paardenmond geleidelijk aan geevolueerd is tot hoe die er tegenwoordig uit ziet. Duizenden jaren geleden reed men al met bitten, getuige archeologische vondsten )ook skeletten met gebitsresten) die gedaan zijn.

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:01

in het bos rij ik gewoon met bit omdat m'n pony er anders doodleuk doorheen loopt als hij stoppen moet. Ook in de bak rij ik toch het liefste gewoon met. Maar we maken ook wel eens ritjes zonder zadel over het afvalt (hoefjes training noem ik het altijd maar) en dan reageert hij er heel leuk op. Kwa stuurlijk maakt het eigenlijk niet uit bij hem of ik wel of geen bit heb, hij reageert zo fijn gevoellig. Maar vaak is hij te vervelend om zonder bit te rijden, kan eigenlijk alleen leuk met dat zonder zadel ritje en dat vind hij ook heel leuk.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:14

Allemaal leuk en aardig maar....
Als je pony wondjes bij zijn mondhoeken heeft hou je gewoon je handen niet stil genoeg. En vervolgens omdat je dat ziet ga je bitloos rijden, en dat moet je helemaal zelf weten maar je veranderd dus niks aan de rijderij het enige verschil is dus dat je nu niet aan een bit hangt maar aan zijn neus en daar komen natuurlijk niet zo snel wondjes, maar dat betekend niet dat het vriendelijker is of dat hij er geen last van heeft