Waarom een bodyprotector - en welke?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske_

Waarom een bodyprotector - en welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 12:01

Straks ga ik met een jong paard beginnen en het lijkt me slim om dat met een bodyprotector te doen.

Ik heb er helemaal geen ervaring mee en vraag me af waar je op moet letten bij aankoop.
Wat hoort een goede bodyprotector te doen? Welk merk is goed en welke niet? Welke dragen fijn?

Graag wat ervaringen!

Het is dus niet voor crossen, springen e.d. Puur het beleren en straks buitenrijden.

Naomi_unique

Re: Waarom een bodyprotector - en welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:03

Ik heb ook een bodyprotector. Mijne is van happy valley, maar ik vind hem niet zo fijn zitten... De achter flap drukt in het zadel enzo :S maar het ging vooral om het feit dat ik een bodyprotector had en kon omdoen, ik draag hem bijna nooit.
Hij was ook niet zo super duur (100 euro).
Ik raad hem je niet aan Bloos

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:05

ik heb de bodyprotecter van imperial riding en hij zit echt superlekker!
hier heb ik hem aan:
Afbeelding
deze kan ik je echt aanraden

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:06

Je moet op bij een bodyprotector erop letten dat hij achter lang genoeg is'maar niet te lang.
Het zal in het begin misschien stijf zitten maar als je er een paar keer mee hebt gereden ben je er al aan gewend.
Ik heb zelf een van het merk imperial riding en ben hier zeer tevreden over.
ik heb nu zelfs een punt dat ik liever met bodyprotector rijd op een paard waarik me een beetje onzeker op voel omdat het gewoon veiliger en steviger aanvoelt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:12

Je moet je goed laten informeren door een medewerker die er goed wat vanaf weet, dat is erg belangrijk.
Kijk eens met de zoekoptie bij het sgw topic, daar vind je allerlie info en foto's Knipoog
Ik heb die van kiefer, zit zeer fijn!
Ik gebruik m omdat het gewoon verplicht is op de sgw wedstrijden en ik spring er mee op wedstrijden, het is altijd fijn, het gevoel dat je iets beschermends aan hebt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:15

Hmmm.. ik snap het nut van de bodyprotector, maar denk dat die echt niet altijd nodig is.
Als je goed genoeg rijdt voor een jong paard, die met de juiste rust en kalmte beleerd, dan is het heel goed mogelijk dat die nooit zo gek doet dat je ervan af stuiterd (En ja, dat weet ik uit ervaring).
Denk dat de bodyprotector heel goed is voor je zelfvertrouwen, maar misschien ook wel een vals gevoel daarin geeft. Dat je te overmoedig wordt en dingen gaat doen die je niet aan kan. Nu heb ik geen ervaring met bp maar het lijkt me behoorlijk stijf zitten, je moet de juiste pasvorm hebben en zit het niet behoorlijk in de weg?

In de bit van vorig jaar ofzo stond een test van bodyprotectors. Misschien heb je die liggen? Anders ik wel, maar dan moet ik even zoeken.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 12:22

Ik ben geen durfal en word niet zo snel overmoedig denk ik Lachen
Het is een erg laconiek paard, vandaar dat ik het gewoon graag zelf wel doen. Inderdaad in alle rust en met veel geduld.

Maar ik ben eigen baas en kan me gewoon niet veroorloven om uit de running te zijn vanwege een stom iets.
Ik geloof ook wel dat een bp niet alles kan voorkomen, net als een cap, maar er zijn denk ik wel gevallen, net als bij een cap, waarvan je later denkt: poe, goed dat ik dat ding aan had...

Rianne, ze lijken me ook niet zo lekker zitten Lachen Vandaar mijn vraag welke wel prettig dragen. Maar al twee voor de Imperial Riding.
Zal ook eens kijken bij SGM.

Ik heb geen Bit, zou je eens willen kijken? Ben ik best wel benieuwd naar.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:14

Kijk eens op:
www.eventing.be
www.bodyprotector.eu

Hier staan diverse tips op over de pasvorm etc.
In gewone ruitersportzaken hebben ze tegenwoordig wel bodyprotectors, maar de kennis hierover is er nog niet en de keuze is ook beperkt. Ik had eerst ook een felxrider, gekocht bij een ruitersportzaak, maar deze belemmerde toch aan veschillende kanten. Nu heb ik een air-o-wear besteld bij Canter hier op bokt (www.canter-equipment.nl). Wel een investering, maar je hebt er jarenlang plezier van!

Ik heb hem trouwens om met springen en met crossen...

Priisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:41

Ik heb een kieffer bodyprotector. Ik gebruik hem niet zo vaak dus hij zit nog wat stijfjes, maar heb er geen last van.
Ik gebruik hem alleen met springen.
Als je een bodyprotector gaat kopen, moet je wel even iemand erbij halen met verstand ervan. De achterflap moet ongeveer 2 vingerbreedtes boven je stuitje zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:53

Ik heb er al jaren eentje van USG en daar ben ik heel tevreden over. De mijne was eerst ook te lang aan de achterkant, waardoor hij steeds tegen het zadel aandrukte. Dat was natuurlijk niet fijn, daarom hebben we zelf gewoon een klein stukje van het ruggedeelte afgehaald.
Ik heb hem bij Divoza gekocht en daar werd ik heel goed geholpen. Ze lieten me ook even op een zadel zitten daar om te kijken hoe dat voelde, ze letten goed of hij goed paste (hij moet ook ?? vingers onder je borstbeen zitten) en vertelden me ook dat je 'm goed strak moet doen, omdat hij anders niet goed werkt als je valt. Had iets met lucht ertussen te maken of zo.
Die van mij was in het begin ook wat stijf, maar na een tijdje valt dat wel mee. Ik heb geen eigen paard en rijd er gewoon mee op de manege, maar ik doe 'm uit automatisme op elk paard aan, of het nou een wat moeilijker paard is of het braafste paard van stal. Ik voel 'm helemaal niet met rijden Lachen . Het enige nadeel eraan is dat het in de zomer wel warm kan zijn, maar ja. Liever een beetje meer zweten dan een blessure die voorkomen had kunnen worden met een bodyprotector.

Dat overmoedig worden heb ik nooit last van gehad. Ik heb 'm aangeschaft na een lelijke val en ik voelde me inderdaad wel weer wat zekerder, maar overmoedig ben ik nooit geworden. Ik heb me altijd wel gerealiseerd dat je nog steeds je nek kunt breken met een bodyprotector Knipoog

Je moet trouwens ook even opletten welke categorie je kiest. Er zijn verschillende categorieën; varierend van heel veel bescherming tot niet veel bescherming. Veel succes met het kiezen en alvast veel plezier ermee Lachen !