Gelpad of bontje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Gelpad of bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 09:52

Ik vroeg me af wat nou eigenlijk beter is... een zadelbontje of een gelpad? Wat is prettiger voor het paard? Misschien maakt het niks uit. Bloos Maar ik vroeg het me af. En waarmee rijden jullie? (of natuurlijk met niks dat kan ook)

Concorde

Re: Gelpad of bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:02

Een paar jaar terug stond er in Bit een test van onderleggers, een echte schapenvelletje kwam er als beste uit.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:03

Zodra je zadel goed past vind ik niks altijd nog het beste Haha! Zelf rijd ik ook met niks.

Als ik wel zou moeten kiezen zou ik voor een zadelbontje gaan. Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:04

zolang je paard een normale rug heeft, en het zadel goed past, niks.
Als je zadel niet past, ook niks, je maakt een niet passend zadel niet ineens wel passend door een bontje.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:05

Ik rij al jaren met een gelpad en ben daar tevreden over Lachen . Misschien als ie ooit kapot gaat dat ik dan iets anders koop, maar voorlopig houd ik het zo. Bij een bontje hoor ik vaak dat het niet goed is voor de ligging van het zadel. Maakt het allemaal krapper.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:13

Volgens mijn zadelmaker is een schapenbontje het beste. Mijn paard heeft een nieuw goed passend zadel maar een zwakke plek in zijn rug. Dus zijn advies was toch een bontje onder het zadel en geen gelpad.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:21

geen van beide.

advies van een goed zadelmaker zal altijd zijn dat een zadel beter past zonder rommel ertussen. zo niet, dan past je zadel niet goed op je paard en een onderlegger zal dat heus niet veranderen.
nu ben ik vooral tegen die dikke bontjes.
een gelpad , mits je die goed in de kamer trekt, kan op zich niet zo heel veel kwaad. maar niet nodig --- niet doen !

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 13:47

crossmonster schreef:
geen van beide.

advies van een goed zadelmaker zal altijd zijn dat een zadel beter past zonder rommel ertussen. zo niet, dan past je zadel niet goed op je paard en een onderlegger zal dat heus niet veranderen.
nu ben ik vooral tegen die dikke bontjes.
een gelpad , mits je die goed in de kamer trekt, kan op zich niet zo heel veel kwaad. maar niet nodig --- niet doen !

Mijn zadelmaker is een goede. Staat in ieder geval goed bekend. Is zelf aangeraden door de osteopate die ik heb voor mijn paard.
Door het bontje wordt de druk beter verdeeld over zijn rug en is voor die van mij gewoon belangrijk. Zonder bontje past het zadel ook prima. heeft je paard niets aan zijn rug en zit het zadel goed dan is het inderdaad niet nodig.
Maar niet alle paardenruggen kan je over 1 kam scheren.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:58

Alleen een bontje (dus zonder extra dekje) kan helemaal geen kwaad. Je kunt het beste er eentje kopen die de ruggengraat vrij laat. Dat een bontje dik is, is onzin. Het LIJKT dik, dat is heel wat anders. Als je het induwt dan zie je dat het helemaal niet dikker is dan een gemiddeld dekje. Daarnaast is de wol ook nog eens therapeutisch voor de paardenrug.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:03

een bontje maakt je zadel krapper als een gewoon normaal dekje hoor

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:05

Ik denk dat zonder het beste is.. Maar toch voor mijn gevoel heb ik altijd het idee dat het beter is om met een van de twee te rijden. Bontje is mooier, maar een gel-pad verdeeld de druk beter. Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:05

maar nu is er nog geen duidelijk antwoord op de vraag van de TS, wat is nou beter voor een paard, nou laten we nu dan zeggen, met een zadel dat niet goed past. Een gelpad of bontje? Haha!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:07

Henrieke schreef:
maar nu is er nog geen duidelijk antwoord op de vraag van de TS, wat is nou beter voor een paard, nou laten we nu dan zeggen, met een zadel dat niet goed past. Een gelpad of bontje? Haha!

Mij lijkt een gelpad de druk beter verdelen..

misz_tashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:41

Je hebt ook schapenbontjes met gel voering.. misschien is dat iets als je niet kan kiezen! Tong uitsteken

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:47

misz_tashaa schreef:
Je hebt ook schapenbontjes met gel voering.. misschien is dat iets als je niet kan kiezen! Tong uitsteken

haha, dat is behoorlijk perfect denk ik zo Clown

ik ga voor het schappenvelletje, met uiteraard, ruggegraat vrijheid. Dat is sowieso belangrijk!
Als al het gewicht van jou en het zadel er trouwens opkomt, dan is dat schappenvelletje nog maar van een centimeter dikte ofzo.. Een dekje daarentegen wordt minder dun met het gewicht erop (voering blijft goed op de plaats door de stiksels en kan dus niet ophopen..)
Dus het kan niet echt kwaad denk ik zo, ons zadel ligt er perfect mee.
Een perfect zadel heeft het niet nodig.. Dat is alleen maar slechter..

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 07:41

Het ligt er dan ook aan waar het zadel knelt. Knelt hij op de schoft dan geen bontje. De ruimte wordt dan krapper.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:48

heey

ik rij zowel met bontje als met gelped, sommige paarden hebben een gevoelige rug en daar zijn inprencipe die dingen voor, voor de dressuur gebruik ik een bontje omzo de drukt beter te verdelen maar zorg er dan wel voor dat je het bontje goed onder het zadel llicht, de springen gebruik in een gelpad zowiezo vindt ik het beter om met springen iets onder het zadel te doen omdat er tog meer druk op komt te staan met springen maar dan moet het wel zo zijn dat de gelpad niet te strak onder het zadel licht anders heeft het geen zin.

gr.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:51

de Bittest uit nr 93 heeft onomstotelijk vastgesteld dat een bontje (in dit geval een Mattes) de druk beter verdeelde dan een gelpad! Bij een bontje geldt wel: ruggegraatsvrijheid + rechtstreeks op de rug gebruiken

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:52

Als je paard niks nodig heeft is niks het beste! Haha!
Wie weet trouwens of je zomaar een hk topic mag opnenen? Of moet je toesteming hebben van en mod?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:55

Henrieke schreef:

wat dacht je van: Een passend zadel....
Een niet passend zadel maak je niet wel passend door er van alles onder te gooien

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:57

stef schreef:
Henrieke schreef:

wat dacht je van: Een passend zadel....
Een niet passend zadel maak je niet wel passend door er van alles onder te gooien

Idd, verkoop je zadel! En koop er een goed passende voor terug.
Als je het heel erg mooi vindt koop die van Ooteman die heeft alleen een randje!

ikkemijik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:59

ik ga ook voor geen van beide, alleen bij paarden met een extreem gevoelige rug kan een bontje prima helpen... maar dan wel een met ruggengraat uitsparing en zonder dekje eronder...

een bontje of geldpad maakt je zadel alleen maar smaller, dan gaat het juist knijpen bij de schoft

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:01

Idd heb ook een pony met een gevoelige rug dus daarom ligt er een heel dun bondje onder en voor de schuurplekken een heel dun dekje. Ik heb overgens wel een perfect passend zadel!

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:05

ikkemijik schreef:
ik ga ook voor geen van beide, alleen bij paarden met een extreem gevoelige rug kan een bontje prima helpen... maar dan wel een met ruggengraat uitsparing en zonder dekje eronder...

een bontje of geldpad maakt je zadel alleen maar smaller, dan gaat het juist knijpen bij de schoft

Hoe bedoel je dat?

ikkemijik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:06

hoe bedoel ik wat?

een gelpad of bontje is zo dik dat een goed passend zadel zodanig smaller wordt (dus door het dikke is er minder ruimte) dat je zadel niet meer past en gaat knijpen op de schoft omdat het met zo'n dik ding eronder te smal is...