Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mizora schreef:Dan heb je ook nog de zijkanten van het bit, weer van wiki en iets toegevoegd:
Losse ring (watertrens): De ringen kunnen vrij draaien aan het mondstuk. Hierbij kunnen wel velletjes tussen het mondstuk en de ring komen.
Bus-ring: Dwars op de uiteindes van het mondstuk worden busjes geplaatst waaraan een ring bevestigd wordt.
D-ring: Dwars op de uiteindes het mondstuk is een ring bevestigd die op een D lijkt.
B-ring: Dwars op de uiteindes van het mondstuk is een ring bevestigd die op een B-lijkt.
Knevels: Er onderscheiden zich 2 versies, namelijk apart of geïntegreerd in de bitring . Bij de eerste zie je een stangetje dwars op het mondstuk geplaatst met daarachter de ring. Bij de 2e variant lijkt het op een bustrens waarbij de ‘busjes’ verlengd zijn.
Ophaalringen: de teugel wordt aan een bakstuk bevestigd die door 2 gaten die boven en onder in de ringen zitten, door het aannemen van de teugel wordt het bit middels een hefboomwerking naar boven geschoven.
Baucher-ringen: Een bustrens variant waar boven op de ringen kleinere ringen op een staafje zijn bevestigd voor het vastmaken van de bakstukken zodat er een hefboomwerking is als de teugels aangenomen worden.
Stang: Een bit dat een hefboomwerking heeft, het heeft voor de teugels maar één vastmaakplaats, onderaan. Er moet hierbij altijd een kinketting gebruikt worden. Dit is een scherp zijstuk.
Pelham: hetzelfde als een stang alleen zit er bij deze ook nog een ringetje direct bij het bit. Hiermee werk je vrijwel hetzelfde in als een d-trens. Ook altijd een kinketting en liever geen pelhamriempjes omdat deze het bit ontzettend onduidelijk maken, dan kan je beter voor een stang kiezen die een zeer korte onderstang heeft (altijd langer dan de bovenkant).
Pessoa: aan dit bit zitten 3 of 4 ringen, een kleine (voor het bakstuk) een grote (hieraan zit het mondstuk) en weer één of twee kleine. Aan deze zit normaal geen kinketting, het werkt als een ophaaltrens deels, maar hier heb je meer keus in de kracht van de hefboomwerking. Ook hier kan met twee teugels gereden worden maar dit is niet gebruikelijk.