Sloftteugel ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Sloftteugel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 18:18

Hey

Ik heb hier al heel veel gelezen over de sloftteugel.
En ik heb het niet voor hulpteugels ...ik rijd altijd zonder.
Nu is het zo dat ik mijn merrie niet altijd nageefelijk heb. Ze is heel stressgevoelig & kijkerig. Ontspannen is dus moeilijk.
Toch had ik hier geen problemen mee.
Nu zei mijn instructrice vandaag opeens of ik niet met een sloft zou gaan rijden ...
Ik wist niet goed wat antwoorden ...en trok gewoon mijn schouders op.
Ik heb hier op bokt nog niet veel positieve dingen over de sloft gelezen. Wel dat je als je ermee kunt omgaan best wel soms mee kunt rijden ...
Even later in de les had mijn merrie andere paarden in de verte (wandelweg) opgemerkt & liep ze dus met haar hoofd in de lucht. En toen is mijn instructrice de sloft-teugel gaan halen & heeft ze die aangedaan.
Ik heb er zo'n 20 min. mee gereden & de sloft hing nog losjes maar ik vond dit niet fijn ...zowel voor mijn paard niet als voor mij ...
Ik wil mijn paard niet 'aan de teugel rijden', ik wil mijn paard nageefelijk rijden.
Maar mijn instructrice zat de hele tijd te zeggen 'wauw, zo moet ze lopen hé', 'zo loopt ze goed'.
Ze zei dat ik er niet moet blijven mee rijden ...dat ik met de sloftteugel mijn merrie aan de teugel leer lopen & dat ze zo haar rug leert gebruiken ...
Maar ik vind dat dit op dwang lijkt ...
Volgens mij kan ik haar wel op andere, paardvriendelijkere manieren nageefelijk rijden ...
Maar ja ik zit een beetje in een dilemma ...ik hoor graag jullie meningen & tips mag ook altijd !
Haha!

Edit: veel spellingsfouten ... Haha!

Anoniem

Re: Sloftteugel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:08

Als je met 2 teugels kan rijden en weet hoe je de slofteugel mag gebruiken vind ik het een fijne hulpteugel Lachen
Als je er onbekend mee bent zou ik m alleen onder begeleiding gebruiken & als je er zelf geen fijn gevoel bij hebt zou ik m helemaal niet gebruiken

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:12

Misschien kun je een elastiek proberen? (of is dit een hele domme opmerking? Clown )

Viv6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:12

Een slofteugel moet inderdaad altijd op een goede manier worden gebruikt en als je er niet mee kan rijden moet je het ook niet doen of inderdaad onder begeleiding.

En als je paard niet nageeflijk is, kun je voor een keer een slof proberen maar ik vind wanneer het paard op dat moment goed loopt dat je de slof ook moet loslaten en niet meer moet gebruiken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:14

Als jij je er niet fijn bij voelt, zeker niet doen!

Met zo'n instructrice zou ik trouwens een ander zoeken. Ze heeft toch wel doorgehad dat jij je helemaal niet lekker voelde bij dit idee?

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:20

Als je er geen fijn gevoel bij hebt zou ik er niet meer mee rijden.
Misschien kan je veel oefeningen gaan doen waarbij je het paard laat verzamelen zonder hulpteugels te hoeven gebruiken, dan train je de spieren die het paard nodig heeft om mooi op de loodlijn te lopen en dan wordt dit ook makkelijker voor je paard.
Als je besluit toch een hulpteugel te gebruiken dan raad ik een elastiek aan, maar kijk uit met een elastiek, want als je er teveel mee rijd dan gaat het paard al snel hangen op het elastiek.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:48

Ok, bedankt voor jullie reacties !
Ik ben er nog niet uit ...
Maar ik denk toch dat ik haar liever zelf nageefelijk rijd. Idd door veel oefeningen te rijden & te verzamelen.
Ook merk ik dat als ik haar veel laat halsstrekken, ze vanzelf nageefelijk gaat lopen ...
Ik snap dus niet waar die reactie van mijn instructrice vandaan komt ...
Maar ja ...

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:27

Als jij het niet wilt, moet je het ook niet doen. Het is jouw paard en jij beslist daarover. Als je eventueel met hulpteugel zou moeten gaan rijden zou ik ook eerder kiezen voor een elastiek.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:33

Ik ben zelf ook geen fan van de slofteugel, en toch zie ik dat ding bij ons op stal veel goede dingen doen (natuurlijk wel in handen van mensen die weten hoe ze ermee om moeten gaan)
Ik heb hem, op aanraden van een stalgenootje ook wel eens omgehad bij mn pony. ze liep er best fijn op en toch heb ik dat ding erna nooit meer omgehad. Ik heb nu gewoon les van een instructrice die -net als ik- geen haast heeft. Ik merk nu al duidelijk verbetering, en dat komt gewoon omdat ik alles zélf doe, en gewoon stapje voor stapje.
(oh, sinds wij hier op stal staan is mijn pony ook wel sneller afgeleid, aan de overkant van het slootje ligt een voetbalveld, een ijsbaan, en een fietspad, waar dagelijks mensen hun honden uitlaten, even met hun paard wandelen e.d.)

Dus ik zou bij jouw gevoel blijven. Je instructrice hoort jou te begeleiden zodat je het zélf kan oplossen, en dat je zélf naar die ontspanning kan rijden. Wil zij er persé een slof aan, is het dan geen idee om een instructrice te zoeken die beter bij jouw wensen past?

ikkemijik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:01

ik ga met een aantal anderen mee, als jij je er niet prettig bij voelt vooral niet doen. en dat heeft jouw instructrice gewoon aan te nemen!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:32

Slofteugels vind ik zelf maar enge dingen, je ziet vaak duidelijk welke paarden ermee gereden worden en welke niet, paarden met slof hebben de 'knik' niet op de juiste plaats in hun nek. Als jij er niet mee rijden wilt zal ik dat ook zeker niet doen, probeer inderdaad zoals door meerdere hier aan gegeven om meer overgangen te rijden, meer figuren en probeer de rust erin te krijgen. Zelf heb ik een paard gereden die hetzelfe probleem had mijn instructrice rade me aan soms even met de hand door de manen te gaan (ja met teugel in de hand) om zo het paard rustiger te krijgen en er voor te zorgen dat jij niet 'vast' gaat zitten. Werkte erg goed Lachen

Zelf absoluut geen fan van hulpteugels, als je al met dat soort 'troep' aan het werk wilt gaan probeer dan inderdaad een elastiek. Juist hulpteugels die direct loslaten zodra het paard 'nagevelijk' word zijn belangrijk. Slofteugels liggen helemaal na de hand van de ruiter en kunnen dus heel snel schade aanbrengen aan het paard.

In ieder geval succes.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:39

Ten eerste zou ik zeggen dat je niks moet doen wat je zelf niet wil. Ik zou het nog eens met je instructrice overleggen. Er kwam hier een opmerking om meteen bij iemand anders te gaan lessen, dat lijkt me wat overdreven. Maar het lijkt me wel verstandig aan te geven dat je niet graag met een slofteugel wil rijden.
Persoonlijk vind ik de slofteugel een prima hulpmiddel, zeker als deze gebruikt wordt met goede begeleiding. Ik zou geen elastiek aanraden, mijn ervaring is dat paarden daar sneller hangerig van worden. Mensen denken dat er weinig fout kan gaan met een elastiek, maar dat is niet waar.
Voor jouw probleem zou ik (als je uberhaubt een hulpteugel overweegt) eerder denken aan een martingaal. Deze zorgt er alleen voor dat je paard zijn hoofd niet helemaal omhoog kan gooien, voor de rest werk je gewoon alleen zelf in.

succes

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:40

Tja, ik kan niet inzien wat een slofteugel aan de nageeflijkheid kan bijdragen, echt voor zijn houding ok, maar voor nageeflijkheid.
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan ervan.
Met jouw paard, je geeft aan dat ze makkelijk gespannen is, zou ik het zeker niet doen. Een slofteugel veroorzaakt bij een hoop paarden juist stress (stond toevallig laatst nog in de Hoefslag ofzo) Je kan beter met overgangen, figuren e.d. werken. Zeker als je zelf nog niet bekend bent met een slof zou ik het niet gaan uitproberen met dit type paard.
Overleg ook eens met je instructrice, waarom persé een slof? Heef ze geen andere ideëen mischien?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:31

Voor mij is het heel erg duidelijk dat je niet met slof moet gaan rijden: jij voelt je er niet prettig bij en je paard ook niet. Misschien moet je je paard eens longeren met een dubbele longeerlijn, dan kun je vanaf de bodem zien hoe je paard loopt. En inderdaad, als je rijd, probeer er rust in te krijgen: veel overgangen, en veel stapwerk. Succes!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:36

ik denk dat je vooral heel duidelijk naar je instructrice toe moet zijn, duidelijk uitleg vragen waarom ze denkt dat een slofteugel zou werken in jouw geval.

ik denk er zelf ook wel eens over om een slofteugel of andere hulpteugel te gebruiken. Mijn paard is ook erg kijkerig, en ze loopt veel te hard naar mn zin... tot nu toe probeer ik het al anderhalf jaar zonder hulpteugels op te lossen, maar het is wel frustrerend als het niet verbeterd.. dus misschien dat ik het ook maar eens ga proberen (onder begeleiding)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:11

Als je zelf een slecht gevoel bij hebt, is er maar één goed antwoord en dat is om zonder slof te rijden. Als je aan hulpteugels begint, moet je er zelf wel een goed gevoel bij hebben.

Overleg gewoon met je instructrice dat je het zonder hulpteugels wilt doen en dat je geen hast hebt. Vraag desnoods om uit te leggen waarom zij vindt dat je even met slof zou moeten/kunnen rijden. Dan kunnen jullie elkaar misschien beter begrijpen en er zo samen uit komen met de oplossing die je wel goed ligt.