Hoe kan ik zien of zadel te lang is voor de rug ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Hoe kan ik zien of zadel te lang is voor de rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 12:40

Hoi,

De osteopaat die bij mijn paard is geweest vond mijn zadel goed passen bij de schoft, maar aan de achterzijde was het zadel te puntig !? Ik neem aan dat daardoor het zadel op de lendenen drukt volgens haar.

Hoe kan ik zelf zien of het zadel idd te lang is ?

Groetjes,

Maris

taffy

Re: Hoe kan ik zien of zadel te lang is voor de rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:07

Een kopie van zadelboer:
Hoef ik het zelf niet helemaal te omschrijven Clown

een makkelijke manier om de 18e rib te vinden is vanuit zijn lies naar voren voelen met je hand, je vind dan vanzelf zijn rib en die blijf je volgen tot boven aan zijn ruggengraat.
het loopt in een boog naar voor.
de geoefende "voelers" gaan over de ruggengraat van voor naar achter, je voelt dat de wervels gelijkmatig verdeeld zijn tot het punt dat er meer ruimte komt tussen de wervels , hier zit de aansluiting met de 18e rib
Succes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:50

Ik ga het proberen ! Maar hoe zit het dan met de zwevende ribben ? voel je die dan niet ?

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:30

De rug telt achttien ribben die verbonden zijn met de ruggenwervels. Alleen de eerste acht ribben zijn verbonden met het borstbeen en vormen zo een stevige constructie. De overige tien zwevende ribben bieden al minder stevigheid aan de wervelkolom.
dus de laatste 10 ribben zijn allemaal zwevende ribben en die kan je gewoon vinden zoals hierboven al aangegeven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 17:22

Oei Bloos ik kan de ribben niet tot helemaal boven aan de rug volgen..... Teveel spek ? Maar daar ben ik nu even wel blij mee, hij was daar namelijk teveel teruggevallen van de winter ....
Ik denk dat het op t randje zit of het zadel idd te lang is of net niet.