HOE kom ik nu nog aan een GOED zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

panache

HOE kom ik nu nog aan een GOED zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 13:52

Hallo,
Ik zit met een probleem, het zadel wat we nu op onze pony hebben liggen is gewoon niet meer goed!
we zijn opzoek naar een dressuurzadel of vzh zadel (wat naar dressuur nijgt).
we hebben er verschillende opgehad, de knight rider almandor? leek goed te liggen, maar wanneer we gingen rijden was het gewoon niet goed (de wervelkolom lag niet vrij genoeg).
mijn pony heeft een beetje vlanken bij zijn schoft (is nog maar 4 jaar) en heeft gewone medium boom nodig waarschijnlijk.
Dan hebben we weer het probleem, met de schoft!, dan ligt het zadel niet goed van achter.
en een 17,5 inch is echt te groot voor hem, en voor mij ook.

we hebben een budget van €500,- en willen wel een zadel wat gewoon góed ligt, het liefste wel een merk (heb het niet over superdure merken) en een zadel wat gewoon niet hard zit, en goed aansluit (natuurlijk mag het een gebruikt zadel zijn!!)
Ook moet het zadel niet te zwaar zijn, want wat we er nu ophebben is ook nog eens aan de zware kant voor hem.

we zijn radeloos, verschillende ruiterzaken geinformeerd, 7 zadels al geprobeerd!
Wintec heeft ook geen zin, dat sluit absoluut niet aan!

Ik hoop dat jullie nog adviesen hebben!
Nrps, 4 jaar, compact gebouwd, beetje vlanken bij zijn schoft, 1.47 hoog, foto's in me profiel heb eventueel ook foto's op me mobiel staan die ik hier zou kunnen plaatsen, geen hoge schoft.

Liezel1

Re: HOE kom ik nu nog aan een GOED zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:55

het enige dat ze zou kunnen doenen is door een zadelmaker de zadels laten passen...
en dan niet door een vertegenwoordiger van een bepaald merk maar een onafhankelijke zadelmaker.. en als die zegt dat er geen "standaard" zadel op jouw pony past, dan wordt het 'tóch een kwestie van een bestaand zadel aanpassen of een op maat gemaakt zadel laten maken... maar dan ben je wel meer dan €500 kwijt!

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:58

Misschien moet is op http://www.huppa.nl kijken ?
Wij hadden ook een pony bij ons op stal, die paste ook heel veel zadels niet.
Het is wel jammer, telkens weer naar een andere winkel!
Suc6 Verder nog!

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:04

tja ik denk ook dat je een zadelmaker er even naar moet laten kijken, ik denk ook dat als je geen goed bestaand zadel kan vinden je beter een nieuwe kan kopen en iets duurder uit kan zijn dan dat het slecht is voor je paard (en later misschien weer daar geld aan moet uitgeven)

succes met je zoektoecht verder en ik hoop voor je dat je iets passends vind

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:07

ik heb een Throwgood maxam, daar zit gel in. Als je wilt kan je dat proberen en overnemen.

edit: Dit zadel heeft op een pony van 1.47 m gelegen (3/4 arabier).
Laatst bijgewerkt door Kapi_Dust op 08-02-08 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Viv6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:10

Hai!

Ik ben een hele mooie stubben siegfried VZD te koop. Kleur Havanna, twee jaar gebruikt en in goede staat. boommaat 31 en 17,5 inch.

Misschien is dit iets voor jou pony?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 14:14

Viv6 schreef:
Hai!

Ik ben een hele mooie stubben siegfried VZD te koop. Kleur Havanna, twee jaar gebruikt en in goede staat. boommaat 31 en 17,5 inch.

waar woon je, en wat voor pony heb jij? (stuur maar fotos en informatie over pb)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:17

Soms moet je wel 20 zadels of meer proberen.
Ik zou zelf niet moeilijk gaan doen en gewoon een goede zadelmaker bellen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:18

panache schreef:
Viv6 schreef:
Hai!

waar woon je, en wat voor pony heb jij? (stuur maar fotos en informatie over pb)

Dat was toch te groot voor jou en je pony?
Mijn haflinger is vrij kort gebouwd en gelukkig heb ik ook maar een kleine kont. Ik heb dan ook een 17 inch zadel.

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:28

ik heb een lemitex zadel nijgt heel erg naar de dressuur.
mijn pony is 1.44 en ligt bij haar heel goed en zit nog lekker
ook. ik heb dit zadel bij de staroh voor 375 euro(2ehands).

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 14:28

Citaat:
Dat was toch te groot voor jou en je pony?
Mijn haflinger is vrij kort gebouwd en gelukkig heb ik ook maar een kleine kont. Ik heb dan ook een 17 inch zadel.

overheen gelezen, ik haak af Knipoog !

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:27

Ga eens langs een goede zadelmaker. Niet zelf lopen rommelen met zadels. Je geeft al aan dat je pony een moeilijke rug heeft, een zadel dat niet goed past zorgt voor veel problemen.

Ik heb mijn zadel bij country mill (Nijkerk) vandaan en ben echt super tevreden

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:25

Misschien een idee om een zadel met een verwisselbare boom te kopen? Wintec of Bates? Aangezien je aangeeft dat het nog een jong paard is die als het goed is nog verandert in de rug.
Als je een zadel koopt met een vaste boommaat heb je kans dat het zadel na een tijdje te smal is en dus niet meer past.
Dit probleem heb je bij een zadel met een verwisselbare boom natuurlijk niet!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:49

Ik zou een zadelmaker laten komen. Harnassmaker hier op bokt (www.passendzadel.nl) werkt landelijk en komt met veel verschillende zadels in aanraking (ook tweedehands). Misschien eens contact met hem opnemen?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:33

Laat alsjeblieft iemand komen met verstand ervan, die kan jouw helpen aan een goed zadel. Bel een dichtbijzijnde zadelmaker, vraag of hij zadels heeft van rond de 500 euro en laat hem komen om te passen Lachen

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:38

ik gebruik zelf een wintec, en daar ben ik wel heel tevreden over. De verwisselbare boom vid ik ook erg handig, zeker als je paardje nog wat groeit ed.
Toch is ook mijn advies; laat je helpen door iemand die er verstand van heeft! Knipoog

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:16

Throwgood zadels zou ik toch even naar kijken en natuurlijk altijd een goede zadelmaker erbij halen.

Je kunt misschien ook een 2e rans zadel ergens bij een handelaar kopen dat je daar je pony mee naar toe neemt en dat er dan een zadelmaker naar kijkt bijv.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:18

www.daaleman.nl kan je ongetwijfeld helpen met het aanmeten van een passend zadel.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:05

Inderdaad een deskundige laten komen en niet zelf blijven aanrommelen. Er zit er vast wel eentje bij jou in de buurt. Even bellen voor een afspraak en je budget en eisen doorgeven, dan kunnen ze vast met een aantal zadels langskomen.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 16:30

Vadalma schreef:
Ik zou een zadelmaker laten komen. Harnassmaker hier op bokt (http://www.passendzadel.nl) werkt landelijk en komt met veel verschillende zadels in aanraking (ook tweedehands). Misschien eens contact met hem opnemen?

deze mensen hebben geen tweedehands zadel op het moment

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:14

panache schreef:
Vadalma schreef:
Ik zou een zadelmaker laten komen. Harnassmaker hier op bokt (http://www.passendzadel.nl) werkt landelijk en komt met veel verschillende zadels in aanraking (ook tweedehands). Misschien eens contact met hem opnemen?

deze mensen hebben geen tweedehands zadel op het moment

Ooooh dat is jammer zeg. Toen ik op zoek was naar een nieuw zadel hem ik Harnassmaker (Patrick) laten komen en naar mijn paard en mijn toenmalige zadel laten kijken. Hij heeft dan in zijn hoofd wat hij voor een zadel nodig heeft en houdt zijn oren en ogen open bij de klanten waar hij komt. Nog geen week later kwam hij bij mij op stal langs met een zadel wat prima paste op mijn paard.
Dit was mijn aanpak, misschien kun je er wat mee.