Nu is mijn probleem dat ik reuma heb, en de laatste tijd echt enorm veel last heb van mn handen, waardoor ik er niet erg veel mee kan. Als ik tijdens het rijde iets vraag, moet ik dit soms nog vrij duidelijk doen, en dat lukt me vaak gewoon niet omdat mn handen en polsen zo'n pijn doen.
Nu krijg ik binnenkort een nieuw hoofdstel en wilde daar graag een nieuw bit aan, zodat ik niet telkens hoef te wisselen, en was ik aan het denken om misschien een bitje te pakken dat net ietsje scherper inwerkt, zodat ik nog maar minimale hulpen met mn handen hoef te geven en het mezelf zo iets makkelijker kan maken, maar het moet natuurlijk ook niet te heftig worden, aangezien mn paard er iets aan kan doen dat ik reuma heb..
Heeft iemand tips wat voor bit eventueel geschikt zou zijn? Ik ben namelijk redelijk onbekend in 'bittenland' en heb tot nu toe alleen op een snaffle en op deze shank snaffle dan gereden..
Ondertussen heb ik op andere fora al de tip gekregen om eens een correctional te proberen, maar is dat niet meteen een heel stuk heftiger? Ik wil niets hebben dat TE is.. Ik hou mn handen goed rustig, dus dat is het probleem niet met een scherper bit, maar ik wil niet mn paard straffen zeg maar..
Na wat zoeken op internet kwam ik dit bit tegen:
bron: http://www.justwestern.nl
Dat lijkt wel wat scherper als mijn shank snaffle maar niet zo heftig als een correctional, of denk ik dan verkeerd? Aangezien ik geen verstand heb van dit soort bitten qua werking en hoe scherp ze zijn..
Ik wil dus puur en alleen een ander bit om het mezelf iets makkelijker te maken. Ik vraag hier dus niet om negatief commentaar, alleen op tips en graag voorbeelden met een uitleg over het hoe en wat en evt een voorbeeld aan de hand van een foto zou ook super zijn..
Thanks!!
Als jij goed duidelijk maakt wat een piepkleine aanwijzing betekent dan zal je paard daar ook naar luisteren, zelfs op de zachtste trens.