[WN] bit vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mloez

bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:29

Even een vraagje van mijn kant.. Ik rij lizzy momenteel met een gewone shank snaffle met niet erg lange shanks zoals op de foto hieronder te zien is.. Daar loopt ze eigenlijk super op.

Afbeelding

Nu is mijn probleem dat ik reuma heb, en de laatste tijd echt enorm veel last heb van mn handen, waardoor ik er niet erg veel mee kan. Als ik tijdens het rijde iets vraag, moet ik dit soms nog vrij duidelijk doen, en dat lukt me vaak gewoon niet omdat mn handen en polsen zo'n pijn doen.

Nu krijg ik binnenkort een nieuw hoofdstel en wilde daar graag een nieuw bit aan, zodat ik niet telkens hoef te wisselen, en was ik aan het denken om misschien een bitje te pakken dat net ietsje scherper inwerkt, zodat ik nog maar minimale hulpen met mn handen hoef te geven en het mezelf zo iets makkelijker kan maken, maar het moet natuurlijk ook niet te heftig worden, aangezien mn paard er iets aan kan doen dat ik reuma heb..

Heeft iemand tips wat voor bit eventueel geschikt zou zijn? Ik ben namelijk redelijk onbekend in 'bittenland' en heb tot nu toe alleen op een snaffle en op deze shank snaffle dan gereden..

Ondertussen heb ik op andere fora al de tip gekregen om eens een correctional te proberen, maar is dat niet meteen een heel stuk heftiger? Ik wil niets hebben dat TE is.. Ik hou mn handen goed rustig, dus dat is het probleem niet met een scherper bit, maar ik wil niet mn paard straffen zeg maar..

Na wat zoeken op internet kwam ik dit bit tegen:
Afbeelding
bron: http://www.justwestern.nl
Dat lijkt wel wat scherper als mijn shank snaffle maar niet zo heftig als een correctional, of denk ik dan verkeerd? Aangezien ik geen verstand heb van dit soort bitten qua werking en hoe scherp ze zijn..

Ik wil dus puur en alleen een ander bit om het mezelf iets makkelijker te maken. Ik vraag hier dus niet om negatief commentaar, alleen op tips en graag voorbeelden met een uitleg over het hoe en wat en evt een voorbeeld aan de hand van een foto zou ook super zijn..

Thanks!!

8nnemiek

Re: bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:31

Waar ik aan denk als ik het lees: waarom train je je paard niet wat scherper op de hulpen? Een paard kan de kleinste bewegingen voelen, een vliegje op de huid, dus laat staan een bit in de mond en teugel tegen de hals. De reden waarom je paard niet direct reageert is omdat hij het niet goed begrijpt, of omdat je niet consequent genoeg bent. Daar ligt ook de oplossing Lachen Als jij goed duidelijk maakt wat een piepkleine aanwijzing betekent dan zal je paard daar ook naar luisteren, zelfs op de zachtste trens.
Een scherper bit zal in het begin wel helpen, maar na een tijdje zal je paard daar ook minder op gaan reageren, en dat zou natuurlijk jammer zijn Knipoog

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:34

Ik ga mee met MysticTinker, ik denk ook dat je paardje ook daar na een tijdje niet meer zo persies gaat reageren en wzt voor bit moet je dan nemen ? Ik zou persies ook proberen van je paard iets beter te (laten) trainen op de geringste hulpen zodat het makkelijker wordt voor jou. Zoals je al zei, je paardje kan er niet aan doen dat je reuma hebt, dus ik vind een zwaarder bit niet echt de oplossing, maar ik snap wel volledig dat je iets zoekt zodat je zeker kan blijven rijden !
nog veel succes
gr

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:05

Kent je paard neck reining

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:00

Ik ben mijn paard scherper op de hulpen aan het trainen, maar ze word naast mij door nog iemand gereden, en diegene is nog niet echt rustig/handig met de handen (en andere hulpen) dus dat bemoeilijkt het nogal..
Mede hierdoor is ze soms iets harder, dus niet meteen doordat mn paard het niet snapt of ik niet consequent ben. Het lastige is gewoon dat we met twee man rijden.
Als ik haar een paar weken alleen rij, is ze ook veel attenter op het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:54

Mloez: Kan die bijrijder dan niet met een trens rijden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:16

Of bitloos? Met bosal bv

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 16:45

Bitloos is niet echt van toepassing op mijn paard. Hebben het een aantal keer geprobeerd en dat ging wel redelijk, maar daar is ze soms nogal fel op. Het is een superlief paard, maar wel met een eigen wil en soms nogal fel, dus bitloos, nee.. Ik heb vandaag op een Billy Allen als ik het goed heb gereden, en dat ging errug fijn moet ik zeggen

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:26

waarom laat je je voor een korte periode niet begeleiden door iemand die je paard duidelijk kan maken scherp te blijven en licht op de hulpen Lachen heb je dan in de toekomst alleen maar profijt van en hoef je niet van bit te veranderen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:49

MysticTinker schreef:
Of bitloos? Met bosal bv

Een bosal is best scherp. (stop je vinger er eens onder, en dan even aan de mecate komen !) Ook niets om in iemand zijn handen te steken die geen rustige hand heeft ! Knipoog