Wassen van een lamsvellen bontonderlegger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_1982

Wassen van een lamsvellen bontonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:03

Onder mijn springzadel heb ik een bontonderlegger liggen, voor de duidelijkheid, deze heb ik dus direct op zijn rug liggen met daarop een dun sjabrak en daarna het zadel. Heb voor zo`n onderlegger gekozen omdat die de druk van het zadel beter verdeelt en de gevoelige rug van mijn paard hopelijk wat ontziet tijdens het springen.

Maar mijn vraag is dus hoe vaak je zo`n medicinale lamsvellen bontonderlegger dan moet/kan wassen? Ik doe het nu zo`n 1 keer in de 3/4 weken maar ben bang dat hij daar heel snel van gaat vervilten (tot nu toe gaat het nog prima), heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt me dat de werking minder wordt als er meer zweet in komt te zitten dus vandaar dat ik hem regelmatig was. En tot nu toe heb ik hem steeds in de wasmachine gegooid (wolwas-programma op 30 graden) alleen had ik gister het idee dat ie daar niet zo schoon uitkomt, gaat op de hand wassen beter? Dat je hem een tijdje in het water legt ofzo. Wil de onderlegger eigenlijk niet tussen mijn sjabrak en zadel leggen omdat de werking dan (lijkt mij) stukken minder wordt. Mocht iemand hier een andere mening over hebben dan hoor ik dat ook graag.

Verder weet ik dat je onder een goed passend zadel geen onderleggers hoeft te leggen, de zadelmaker komt over 2 weken weer langs om het zadel na te kijken/op te vullen dus dan is dat ook uitgesloten. Maar heb de onderlegger dus echt om zijn rug te ontlasten/ schokken op te vangen, zal natuurlijk ook aan de zadelmaker vragen wat zij ervan vindt.

Sodera

Re: Wassen van een lamsvellen bontonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:29

Ik heb zo'n lamsvellen onderlegger gehad om ongeveer dezelde redenen.
Ik zou hem zo wassen als je hem nu wast, ik denk dat als je hem lang laat weken hij wel snel gaat vervilten!

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:30

Ik heb een lamsvelchabrak en deze heb ik gewassen met groene zeep in de badkuip. Vervolgens een aantal dagen laten drogen over een wasrek. Even naborstelen met een kam en hij was weer mooi pluizig. 1 x gedaan in 1,5 jaar.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:32

Die van mij was ook weer prachtig na een wasmachine behandeling op wol progamma met wol wasmiddel Nagelbijten / Gniffelen....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:11

Ik heb er een speciaal wasmiddel voor gekocht, gewoon bij de ruitersportzaak. Van dat merk, christ geloof ik Lachen

Werkt prima!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:12

Dat Christ wolwasmiddel werkt perfect en je onderlegger blijft als nieuw!

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:59

Maar hoe vaak wassen jullie je onderlegger dan? Want ik heb het idee dat ik hem redelijk vaak moet wassen omdat het zweet de wol zo hard maakt. Als je je onderlegger tussen het zadel en je sjabrak legt heb je hier natuurlijk veel minder last van.
Heb ook een wolwasmiddel maar niet van Christ, misschien moet ik dat nog eens proberen.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:01

Ik was hem niet vaak omdat mijn paard niet snel zweet. 's Zomers heb ik ook vaak een ander dekje onder mijn zadel. Ik heb dus zo een chabrak niet een onderlegger, maar het wassen is in principe hetzelfde.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:08

Mijn bontonderlegger is al wel 10 jaar oud.
Ik doe hem om de paar maanden in de wasmachine op een wolwas progr. hij ziet er nog steeds zeer goed uit.
Vind zelf dat dit ook het beste merk is hij is van christie.
Zeer goede bont kwaliteit.
Ik heb al wat slechte in de winkel gezien.

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 10:29

Oke dank jullie wel voor je reactie, ben nog steeds benieuwd of er ook mensen zijn die hun bontonderlegger maandelijks wassen en wat hun ervaring daarmee is?

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:53

Ja die van mij was ik ook wel aardig vaak denk ook wel maandelijks.
Niet met speciaal bontwas maar gewoon hup was in .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:31

Ik heb een totaal verpunkte bontonderlegger liggen Bloos
Ivm schimmel wilde ik hem wassen, in wasmachine, op wolprogramma 30 graden met Woolite... hij is nu hartstikke lelijk en helemaal niet fluffy meer Verdrietig

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:57

Ik was die van mij op een koud wolprogramma met fijn wasmiddel en wasverzachter! Daarna in de droger met zo'n doekje...eerst wolprogramma daarna nog 25 min koud! Daarna haal ik als ik zin heb er nog een borstel doorheen..
Mijn eerste bontje is nu 5 jaar oud, heeft deze behandeling dus al tig keer mee gemaakt! Het bont is nog super mooi, het katoen aan de bovenkant begint echter door te slijten..

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:32

Urielle schreef:
Ik heb een totaal verpunkte bontonderlegger liggen Bloos
Ivm schimmel wilde ik hem wassen, in wasmachine, op wolprogramma 30 graden met Woolite... hij is nu hartstikke lelijk en helemaal niet fluffy meer Verdrietig

Hier net zo. Ik vraag me af of je daar nog iets aan kunt doen.
De eerste keren wassen bleef het dekje nog mooi fluffy, daarna is het lelijk geworden.
Waar dat nou door komt weet ik eigelijk niet. Ik was ook met woollite.

Misschien heeft iemand een tip?

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:07

Had je wel echte schapenvacht?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:24

Ja een originele Christ Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:45

je kunt het beste een wasmiddel gebruiken wat gemaakt is voor medicinale lamsvacht,
want het is niet zoals ene wollen trui die je brandschoon moet wassen etc
het wasmiddel moet alkali vrij zijn , anders ontvet je de huid te sterk en krijg je dus klitten en knopen erin waardoor de functie geheel verloren gaat