Nieuw zadel, welke?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Nieuw zadel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:23

Hallo allemaal Lachen
Mijn verzorgpony Linda is een lieve pony maar heeft een buikje. Ik zou het er graag af hebben maar ik heb niet het dieet van haar in handen dus daar kan ik niets aan doen. Nou heeft ze al een paar zadels gehad, of gepast maar er zit niet echt een zadel bij wat haar echt past. Wel als het er gewoon op zit maar met rijden schuift het steeds weer naar voren.
Nu ben ik aan het kijken of er misschien een zadel is wat wel goed blijft liggen. Maar ik denk dat het steeds naar voren schuift ook door de dikke buik. Zou dat kunnen?
En we kunnen best een zadel betalen maar ik ben bang dat een heel nieuw zadel voor heel veel geld niet gaat kunnen omdat we daar het geld gewoon niet voor hebben. Maar een goed zadel is wel belangrijk!
Even twee foto's van twee zadels die ze heeft gehad:
Afbeelding
( Let niet op de houding is op dat moment erg slecht )
Afbeelding

Weten jullie misschien of het aan haar buik ligt dat elk zadel zo ver naar voren schuift? Of moet ik gewoon doorzoeken tot ik toch een goed zadel heb. Of hebben jullie nog ideeën voor zadels.
Alvast bedankt Lachen

Emmie

bietjuhh

Re: Nieuw zadel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:46

emmie het zadel licht erg ver naar voren, ligt eigelijk gewoon op haar schouder, ik zou gewoon de zadelmaker vragen als die langs kan komen die hebben er meer verstand van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:52

Ja, dat viel mij ook op. Het zadel ligt té ver naar voren.

Misschien ligt het daar aan, probeer eerst je zadel iets naar achteren te leggen. Kijken of het dan niet meer schuift.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:55

Mischien breder zadel kopen. Waarschijnlijk is dit zadel te klein waardoor die naar voren schuift. 100% zeker durf ik dat niet te zeggen. Maar deze zadels zitten niet goed.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:58

Iddel schreef:
Ja, dat viel mij ook op. Het zadel ligt té ver naar voren.

Misschien ligt het daar aan, probeer eerst je zadel iets naar achteren te leggen. Kijken of het dan niet meer schuift.

Dat doe ik al Knipoog Ik leg het eerst gewoon goed neer, maar dan als ik draaf schuift het weer naar voren. Staat er toch ook dacht ik? Bloos

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:58

_inge_ schreef:
Mischien breder zadel kopen. Waarschijnlijk is dit zadel te klein waardoor die naar voren schuift. 100% zeker durf ik dat niet te zeggen. Maar deze zadels zitten niet goed.

Oke, ik zal eens een breder proberen. Hoop dat dat helpt bedankt Lachen

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:13

emmie, kan je niet kijken voor een zadel met verschillende bomen? want als ze afgaat vallen moet je weer een kleiner zadel miss omdat ze dan minder breed is dan anders blijf je bezig.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:16

bietjuhh schreef:
emmie, kan je niet kijken voor een zadel met verschillende bomen? want als ze afgaat vallen moet je weer een kleiner zadel miss omdat ze dan minder breed is dan anders blijf je bezig.

Daar heb je een punt Lachen, had ik zelf nog niet aan gedacht.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:31

hmm je hebt er ook een martingaal aan zitten dat trekt t ook naar voren. Ik zou iig advies inwinnen bij een zadelmaker!
Mijn bijrijdpaardje had ook een zadel dat heel erg schoof, wardoor ze ook veel minder schoudervrijheid kreeg. Nu heb ik een boomlooszadel erop liggen, die schuift veeel minder en ze loopt er ook veel beter onder, maar t zadel wil na een uur werken ook nog wel eens iets naar voren komen, daarom heb ik er nu een staartriem aangemaakt, nu blijft ie netjes op zn plek... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:33

Yucome schreef:
Wel als het er gewoon op zit maar met rijden schuift het steeds weer naar voren.

Sorry, heb over deze zin heengelezen Bloos

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:47

Bedankt voor je reactie en Iddel maakt niets haha Tong uitsteken Toch bedankt voor je reactie Lachen

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:57

Nog iemand? Bloos

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:33

Als het zeker is dat het zadel goed ligt, moet je misschien een staartriem proberen?
ik zie er altijd alleen shetjes mee enw eet er niet zoveel van maar ikd acht ik kan het er misschien even bij zetten Vork

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:38

heb het zelfde probleem xD maar niet mt eigenpony maar met bijrijpony die is ook dik en schuif het zadel ooksteeds naar voren met een staartriem(helpt het wel bij ons) maar ligt niet egt super vel naar agter.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:11

Eén ding kan ik je absoluut afraden en dat is een staartriem. De staart is nl. rechtstreeks verbonden met de ruggegraad van het paard. Iedere keer als jouw zadel naar voren wil schuiven, wordt het tegengehouden door de staartriem maar dit betekent ook dat de ruggegraad iedere keer een schok te verduren krijgt... Een staartriem kan op lange termijn meer schade aanrichten dan goed doen!

Als ik de foto's bekijk, zie ik een pony die te dik is. Haar singelgroeve ligt erg ver naar voren. Dwz dat singel en zadel altijd naar die groeve zullen schuiven. Een anatomische gevormde singel (ook wel banaansingel genoemd) wil wel eens helpen. Maar toch raad ik je aan om het advies van een goede zadelmaker te winnen.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:08

Precious20 schreef:
Eén ding kan ik je absoluut afraden en dat is een staartriem. De staart is nl. rechtstreeks verbonden met de ruggegraad van het paard. Iedere keer als jouw zadel naar voren wil schuiven, wordt het tegengehouden door de staartriem maar dit betekent ook dat de ruggegraad iedere keer een schok te verduren krijgt... Een staartriem kan op lange termijn meer schade aanrichten dan goed doen!

Als ik de foto's bekijk, zie ik een pony die te dik is. Haar singelgroeve ligt erg ver naar voren. Dwz dat singel en zadel altijd naar die groeve zullen schuiven. Een anatomische gevormde singel (ook wel banaansingel genoemd) wil wel eens helpen. Maar toch raad ik je aan om het advies van een goede zadelmaker te winnen.

Bedankt, heb je misschien enig idee waar ik zo'n singel zou kunnen krijgen en hoe duur hij ongeveer is?

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:14

Er zijn een aantal goedkope optie's voor je:
Wintec zadels: verwisselbare bomen
JC Onyx (breed zadel) of andere JC modellen.
Wellicht is Thorowgood (met Fish systeem of brede boom) wat voor je (ik zelf ben er geen fan van)

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:28

Ezmee schreef:
Er zijn een aantal goedkope optie's voor je:
Wintec zadels: verwisselbare bomen
JC Onyx (breed zadel) of andere JC modellen.
Wellicht is Thorowgood (met Fish systeem of brede boom) wat voor je (ik zelf ben er geen fan van)

Ik zal er eens naar kijken, bedankt Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:32

Yucome schreef:
Precious20 schreef:

Bedankt, heb je misschien enig idee waar ik zo'n singel zou kunnen krijgen en hoe duur hij ongeveer is?

Een banaansingel kan je in elke ruitersportwinkel kopen. Er zijn er van verschillende merken. De mijne is eentje van Kieffer en die kostte nog geen 50 euro.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 15:33

Precious20 schreef:
Yucome schreef:

Een banaansingel kan je in elke ruitersportwinkel kopen. Er zijn er van verschillende merken. De mijne is eentje van Kieffer en die kostte nog geen 50 euro.

Oke, bedankt Lachen Ik ga het eens proberen Lachen

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:38

Wat je ook kan proberen is een boomloos zadel. Dit zadel zal waarschijnlijk beter blijven liggen. Maar ook wanneer je je paard wat afvalt. Via de website van boomloos rijden kan je gratis zo'n zadel voor 1 week proberen.
Misschien een ideetje Lachen

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:37

Ik zou ook gaan voor een Wintec of een boomloos zadel.
De wintec heeft verwisselbare bomen, dus dat is ideaal en goed op maat te maken. Verder heeft ze een normale rug (niet extreem hol of dat soort dingen) dus grote kans dat een wintec zadel goed op haar zal liggen.

Een boomloos zadel is helemaal prettig, dat is helemaal flexibel. Dat past dus eigenlijk (bijna) altijd. Wel moet je zelf even kijken of je het fijn vindt, want het rijdt wel heel anders.
Maar daarvoor biedt zo'n week testen een mooie uitkomst.

Ik heb ook een boomloos zadel getest, omdat mijn huidige zadel niet meer past. Het schuift bij mij ook continu, voornamelijk omdat mijn tinker behoorlijk rond is. Ik het toen de Barefoot London getest, en het zadel lag erg stil en schoof totaal niet.
Maar bijvoorbeeld de Barefoot Cheyenne is weer een stukje goedkoper, en wordt vaak tweedehands aangeboden. Dus als ik jou was zou ik dat model eens testen, kijken of je het fijn vindt en of het goed blijft liggen.

Lachen

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:54

Bedankt allemaal, ik heb via de pb nog een ander zadel aangeraden gekregen. De Thorowgood L4 veelzijdig, heeft iemand misschien al ervaringen daarmee?