Te dik bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

Te dik bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 12:13

Ik heb een grote arabier van 1.60m (zie profiel). Ik rijd hem nu al een hele tijd op een K&K bit van 21 mm omdat ik dacht dat dit het zachtste was.

Nu heeft hij periodes dat hij vrij goed in de aanleuning loopt, maar hij heeft ook heel vaak dat hij veel te hoog loopt met zijn hoofd.
Tuurlijk heeft dit ook met het rijden te maken en niet alleen met het bit maar het rijden gaat verder heel goed en ontspannen dus ik heb toch het idee dat er iets niet helemaal lekker zit, want wat hij ook vaak doet is pullen.

Nu hoorde ik dat een dik bit niet zachter hoeft te zijn als je paard weinig ruimte heeft in zijn mond. Dus ik dacht dat dit misschien het probleem is.

Dus nu zat ik te denken aan een dunnere K&K of een K&K Dynamic of eventueel een Myler. Maar de myler vind ik dan weer erg dun, maar de K&K Dynamic is ook maar 14 mm...
Nu vroeg ik me af of dat dan niet té dun is aangezien hij gewend is aan 21 mm.

Hebben jullie misschien tips hierover? Want deze bitten zijn een beetje te duur om allemaal te proberen...En hoe kan je zien dat een bit echt te dik is? Hij kan wel gewoon zn mond dicht doen alleen zn mondhoeken staan een beetje open...

Lenneke_

Re: Te dik bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:25

Anouar vind een dik bit ook helemaal niet fijn. Ik rij nu met een myler en daarmee is hij veel rustiger in de aanleuning en veel ontspannender.

Kan je niet van iemand een dunner bit lenen om te proberen?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:32

Er zijn paarden zat die gewoon te weinig ruimte in hun mond hebben voor een dik bit.
Een dunner is dan een simpele oplossing, en elk bit is zo hard/wreed als de ruiter die aan de andere kant hangt.............
Inderdaad, probeer er eerst eens eentje te lenen, mijn merrie loopt ook prima op een K&K Dynamic. (als die je goed voldoet, ik heb er nog eentje praktisch ongebruikt liggen, z.g.a.n., 13/13.5 cm.) Onze andere merrie vond het geen succes namelijk.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:41

@Lenneke Met welke Myler rij jij? Want van Myler zijn er wel heel veel soorten maar ik rij dressuur en endurance wedstrijden en voor dressuur mag je alleen die level 1 wide nog wat hebben.. Dus daar heb ik niet veel keus in. En ik weet niet of dat het goede bit voor mijn paard is..

@ Linky, Waarom vond jouw merrie de Dynamic geen succes? Mijn paard heeft volgens mij helaas een maatje kleiner nodig.. Zal zn huidige bitje 's opmeten voor de zekerheid..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:02

Ik rij met de allersimpelste myler. De simpelste level (is dat level 1?), bustrens met ringen zonder sleuven.

Deze is volgens mij toegestaan op wedstrijden

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:00

heb ook een heel dun bit omdat mijn paard een dik bit echt niet tof vind

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 22:11

Hoe dun is een Myler bit level 1 eigenlijk precies? Ik kan het namelijk niet vinden op de site en vind ze er wel erg dun uitzien..

Ik zat nu ook te denken aan een dubbelgebroken bustrens ipv watertrens omdat dit wat stiller in de mond ligt. Wie weet is dat een oplossing?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:57

Warina kon ook niet met bitten dikker dan 18mm lopen, ze heeft een veel te klein mondje. Ik heb voor haar nu een K&K van 18mm en daar loopt ze heerlijk op.

Welke maat heb je trouwens van die 21mm K&K, en welk soort is het?
Ik ben voor mijn andere paard namelijk op zoek naar een K&K21mm, dubbel gebroken watertrens Schijnheilig

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 02:45

Ik zou gewoon kijken of je niet een bitje voor een tijdje kunt lenen om te zien of dit goed gaat...er is zelfs een bittenbibliotheek waar ze dit bit misschien wel hebben Knipoog
Ik rijd mijn pony met een dubbelgebroken onderlegtrens...erg dun maar wel comfie voor hem.Hij heeft een kleine mondspleet en een dik bit zou hem enorm belemmeren.
Dikker is niet altijd fijner...en een bit is zo scherp als de hand van de ruiter die aan de andere kant van de teugel zit Knipoog

Groetjes,Tinky

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:47

Ik denk 10 mm ofzo.

Maar hij is wel beter naar de mond gevormd en heeft niet van die ogen in het midden die in het gehemelte prikken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:53

Je kan trouwens om je heen kijken of je een bitje kan lenen dat wat dunner is of zelfs idd die 14mm en kijken hoe hij daar dan op loopt. Misschien is een goedkoop dunner bitje ook wel de oplossing. Er zijn genoeg paarden die daar plots wel echt lekker op lopen terwijl ze dat niet deden op een dikke goedkope en redelijk op een dikke dure.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:19

Mijn pony kan ook niet tegen dikke bitten. Ik rij hem nu een een onderleg trensje (14mm) van aurigan en daar loopt hij mooi op. Bit kost 31 nogwat dus valt wel mee. (nickyu verkoopt ze)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:21

Bekend probleem, ik heb een puller Knipoog ook een dunner bitje geprobeerd omdat mijn paard ook een kleine mond heeft en een rastypisch lager rooster maar dat pullen werd steeds meer een gewoonte ook en over ging het niet met het dunnere bitje, wat mij wel opviel is dat hij het niet deed wanneer we met de spaanse optoming reden, dan heeft hij een Vaquera stang in, met het gebroken bit (en ook het dubbelgebroken bit) wilde hij ook constant zijn mond opensperren, dulde geen sperriem en was echt moeilijk met zijn hoofd.
Ik ben toen overgestapt op een ongebroken water trens, gewoon om te proberen want het zou best kunnen zijn dat hij echt last heeft van het prikken in zijn verhemelte vanwege zijn kleine mond.
En de 1e dag merkte ik al verschil, het pullen was zeker nog niet weg omdat dat echt een gewoonte wordt ook, maar het was zeker minder en nu is het zeker met meer dan de helft gereduceerd. Tijdens het losrijden wil hij nog wel eens pullen maar als ik zijn aandacht lekker bij me heb dan is het behoorlijk verbeterd, veel meer rust.