ooit heb ik in een paardenblad gelezen, dat dunnere beter waren, omdat ze alleen het zadel tegen zweet beschermen en dikkere maken de boom smaller. (kan wel gaan zoeken naar het artikel).
Ik denk dat dit per paard, zadel, vacht en huid verschillend is. Mijn moeders pony moet alleen maar dunne dekjes hebben terwijl die van mij het beste een lekkere dikke nodig heeft. Biede zadels worden geregeld door de zadelmaker aangepast en passen dus prima. Ik denk dat iedereen goed moet kijken wat hem/ haar het beste bevalt en waarvan hij/ zij denkt wat voor het desbetreffende paard het beste is .
Een dekje is om je zadel te beschermen tegen zweet (bij boomzadels) niet om je paard te beschermen tegen het zadel.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk is een dekje daar OOK voor, maar het is wel degelijk ook om je paard te beschermen tegen bijvoorbeeld het schuren van de achterste randen van het zweetblad e.d..
Een dekje is naar mijn mening er ook voor om je zadel te beschermen tegen zweet. Een dekje is niet voor het schuren. Schuurt je zadel dan lijkt het me niet helemaal goed liggen
klopt helemaal, een dekje is idd om het zweten op je zadel tegen te gaan. dit is mij ooit eens verteld door de zadelmaker. vandaar dat ik het vreemd vind dat het allemaal zo dik moet tegenwoordig.
Het dekje zou in principe alleen zijn om het zadel te beschermen. Zelf moet ik wel toegeven dat ik op 2 na, allemaal dikke dekjes en pads heb. Het oog wil ook wat, zullen we dan maar zeggen.
Mijn pony en een dun dekje ging eigenlijk niet samen, want die was altijd helemaal doorweekt, en het zadel dus ook klef. Nu heeft ze een poosje vakantie en hebben we dat probleem niet.
Ik heb eindelijk een paar weken terug hét Eurostar dekje gekocht wat ik al een hele tijd graag wilde hebben, vind ze echt ontzettend mooi!
Maar ik moet zeggen dat ik ze toch best behoorlijk dik vind inderdaad... En vandaag was de fysio er voor mijn merrie om naar haar rug en mijn nieuwe zadel te kijken en het eerst wat ze zei was 'heb je geen dunner dekje?'... Zij vond 'm voor een goed passend zadel te dik en adviseerde me toch om met een iets dunner dekje te rijden...
ik had zelf al wel zo'n vermoeden en was de meeste dikkere dekjes al aan het 'ruimen', maar deze vind ik zo mooi...
Ik denk dat het ook per paard verschilt. Bij paarden met veel schoft kunnen dikkere dekjes denk ik echt voor ruimtetekort zorgen. Zelf rijd ik op een Fjord met geen schoft. Denk niet dat het bij hem uitmaakt of ik er een dik of dun dekje onder zou leggen. Heb zowel dikkere als dunne dekjes en alles gaat wel goed.
Ik denk dat een dikker dekje wel meer het gewicht van het zadel verdeeld, maar bij goed zadel is dat inprincipe niet nodig. En wat al eerder gezegt werd, dikke dekjes verkleinen de boom en dat verwaarloost dan een goed passend zadel.
Ik heb ook een Eurostar pad, maar eerlijk gezegd vind ik 'm ook net even te dik. Ik vind ze prachtig hoor, ze hebben hele mooie kleurtjes. Maar ik rijd liever met Anky of BR Event. Anky pads zijn niet zo dik, vooral niet na een aantal keer wassen, ik vind ze zelfs fijn. Maar de Eurostar pads hebben ook niet die fijne onderkant die het zweet zo mooi transporteert naar buiten.
het lijkt wel of tegenwoordig gedacht word dat de dekjes voor de bescherming van het paard bedoelt zijn het is juist compleet het tegenover gestelde, het dekje is er ter bescherming van het zadel tegen vuil en zweet van het paard
mijn persoonlijke visie is dat er onder een passend zadel ene zo dun mogelijk dekje hoort om de pasvorm zo min mogelijk te beinvloeden en gewoon zijn werk te doen
Ik rijd op dit moment alleen met Anky's. Ze zijn trouwens helemaal niet zo dik als altijd beweerd wordt, ze nemen ook goed vocht op en je kunt ze goed de kamer in trekken. Eurostar pads vind ik niks, veel te dik en te stug. De pads van Harry's Horse nemen slecht vocht op. De normale, dunne dekjes krimpen veelal als een gek. Ik vind het niet prettig om te zien dat een shabrak bijna op de schoft drukt doordat het te klein is.
Ik heb een Ankypad, een look-a-like een een HH suedine. Qua dikte niet veel verschil, al moet ik bekennen dat de Anky het soepelst is en de look-a-like gewoon stug. Die van ES kan ik niet over meepraten, die heb ik zelfs nog nooit irl gezien, maar die 3 die ik noemde kunnen best imo. Dunnere dekjes heb ik ook genoeg, maar ik heb daarmee altijd het idee dat de haren toch meer in de war zitten als met de pads. Ik heb wel ooit eens een pad gezien die ik echt nooit onder een zadel zou leggen. Geen idee van welk merk, maar er hing er nog 1 van in de ruitersportzaak, en die hangt er al jaren. Die was echt serieus enkel al dikker als 2 dekbedden.
Ik heb een dikke pad en vind deze toch fijner.. want m'n (ene) paard zweet echt behoorlijk en dan word bij een dun dekje toch echt m'n zadel wel aangetast..
Ik rijd zelf veel met polypad (onder springzadel), zijn echt tóp dekjes. Merk bij 1 van mijn paarden zelfs een heel duidelijk verschil. En dit terwijl het zadel super past. Ze liggen super mooi en de druk verdeling is echt top.
Heb hier een foto, maar is niet super duidelijk, maar voor het idee.