Strijklappen gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Strijklappen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:15

Iemand vroeg me om voor de zekerheid toch eens strijklappen bij mijn pony te gebruiken, omdat ze nogal naar binnenvalt achter.
Toen ik deze gebruikte hoorde je inderdaad afentoe het "pok" geluidje dat je hebt wanneer de 2 lappen tegen elkaar aankomen.

Ook na het rijden waren de strijklappen aardig beschadigt (krassen).

Moet ik wel of geen strijklappen gebruiken? Aangezien ik niet zo van het alles maar om je paard hangen ben.

Somebitch

Re: Strijklappen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:18

Ja als de strijklappen beschadigt zijn betekent het dat jou paard strijkt.. Nu komt hij tegen de strijklappen aan maar normaal komt het dan tegen de benen en kan hij daardoor zijn benen open halen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:18

Ik zou het wel doen, dat ze beschadigd zijn is een teken dat ze toch strijkt. Liever genoeg aan bescherming dan dat je paard straks b.v. een gal krijgt door het aantikken. En voorkomen is beter dan genezen toch?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:24

Ik heb tot nu toe nog nooit een wond of pijnlijke plek bij haar achter gevonden en vind het daarom zo vreemd. Kan dit ook niet gewoon komen doordat ze strijklappen niet gewend is oid (en toch weer een extra stuk tussen je benen is).

Peesbeschermers heb ik ook geprobeert (puur om te kijken naar het verschil tussen achter en voor). Voor was er geen enkele beschadiging(kras) te vinden.

Achter leek het alsof de lappen al tijden in gebruik waren (door de beschadigenen), maar waren voor het eerst gebruikt.

Ik had ook een klein beetje het idee dat mijn pony prettiger liep toen ik vorige week met strijklappen reed?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:27

dan zou ik ze gewoon omlaten..

mijn vorige paard streek een beetje,met ijzers bijna altijd strijklappen om.

weet niet wat voor kleur je paard heeft, maar heeft hij zwarte benen, doe je gewoon zwarte.. valt niet op

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:32

mijn paard heeft het juist net anders om, voor zitten mijn pees bescherms als snel onder de krassen (best jammer vind ik zelf Bloos ).. ik zou ook de strijklappen omlaten, het hoeft maar een keertje mis te gaan natuurlijk! omdat je ze normaal niet om hebt kan het natuurlijk zijn dat je pony hier anders op reageert dus je dat mischien ook tijdens het rijden voel?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:34

mijn paard had met ijzers zijn benen wel eens open. niet heel erg, maar gewoon een plekje.. had er verder geen last van. maar voorkomen is beter dan genezen

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:36

heeft jou paard dan geen last van witte haartjes na de wondjes?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:38

was een schimmel Tong uitsteken

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:02

oeps Clown , domme ik dacht dat je zei dat je paard zwarte beentjes had Schijnheilig

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:08

Dan zou ik voortaan gewoon strijklappen om doen ja Lachen Ik dacht ook altijd dat het niet zo nodig was, tot ze een keer een hele bult op haar been had omdat mevrouw er tegenaan gestoten had, ook heb ik vaak genoeg meegemaakt dat er krasjes op haar benen zaten (heeft ijzers). Ik zou het gewoon om doen, voorkomen is immers beter dan genezen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:11

Equidea schreef:
Ik heb tot nu toe nog nooit een wond of pijnlijke plek bij haar achter gevonden en vind het daarom zo vreemd. Kan dit ook niet gewoon komen doordat ze strijklappen niet gewend is oid (en toch weer een extra stuk tussen je benen is).

Nee dat hoeft niet uit te maken. Als de lappen goed beschadigd zijn lijkt het mij duidelijk dat het dier achter strijkt. Het bewijs is er...Ik zou lekker blijven rijden met de strijklappen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:13

Ik gebruik ze ook omdat mn paard met de achterkogels naar elkaar toe loopt. Ook mijn strijklappen waren gelijk beschadigd. Paard heeft al 3 jaar een dikkere plek op de zijkant van zn been ter hoogte van zn kootholte zitten en dacht eerst dat het mok was maar denk nu dat het door het strijken kan komen.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:14

De beschadigingen zouden ook door steentjes in het zand kunnen komen (ik zeg even wat)
Maar als je wel eens de pok geluidje hoort, zou ik ze wel gebruiken, het is beter dan geen strijklappen en je pony heeft er geen last van!

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:28

Bij mij pony zag ik ook nooit wat aan haar achter benen, totdat ik er eens strijklappen om deed.
Bij elke pas die ze nam hoorde ik de strijklappen tegen elkaar aan komen, en waren na het rijden ook flink beschadigt.
Sindsdien gebruikt ik ze altijd.
Liever iets extra's aan mijn pony 'hangen'dan dat ze last van haar benen krijgt.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:46

Liever dat je met beschemers 'pok' hoort dan zonder toch ?!

Ik zou ze gewoon omdoen als ik jou was, liever de strijklappen beschadigd dan je paard.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:47

Als je strijklappen na het rijden beschadigd zijn moet je ze zeker gebruiken ja!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:53

#Ymke# schreef:
Ik zou het wel doen, dat ze beschadigd zijn is een teken dat ze toch strijkt. Liever genoeg aan bescherming dan dat je paard straks b.v. een gal krijgt door het aantikken. En voorkomen is beter dan genezen toch?

De meeste paarden krijgen op latere leeftijd al gallen. Mijn paardje loopt met voor en achter beschermers en maar heel af en toe strijkt hij. Hij heeft wel gallen. Maar dat komt niet van zonder bescherming lopen want hij liep nooit zonder;). xx

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:01

Paarden krijgen gallen door overbelasting of aantikken, niet zomaar ineens plotseling uit het niets. Knipoog

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:42

Als ik dit zo lees denk ik dat jou paardje strijkt en dat het heel verstandig is om de strijklappen te gebruiken! Je paardje went er vanzelf aan..

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:45

Als ik dit zo lees denk ik dat jou paardje strijkt en dat het heel verstandig is om de strijklappen te gebruiken! Je paardje went er vanzelf aan..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:50

Hoe lang rijd je je paard al zonder? Heeft ie ooit iets van een blessure gehad die komt door mogelijk aantikken/strijken?
Of wil je ze gaan gebruiken omdat je nu op een andere manier bezig gaat (dressuurmatiger ofzo?)?
Als je al een tijd met je paard rijd en hij heeft nooit iets gehad zou ik er geen onnodige bescherming aanhangen. Er zijn zat paarden die zichzelf af en toe een keertje raken, imo blijven ze daar alleen maar scherp van. Heb een paard gekend wat eerst heel iets streek, daar hadden ze strijklappen aan gehangen en vervolgens werd het strijken steeds erger. Ze kunnen er gewoon lui van worden omdat ze het minder voelen als ze hun benen niet goed op tillen.
Maar jij kent je paard het best, als je denkt dat het nodig is moet je het gewoon doen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:03

Nee juist niet, de enige blessure die ze ooit heeft gehad was 2 jaar terug omdat ze in de watertank was gesprongen.

Ik ga voortaan de strijklappen wel gebruiken, vind het niet prettig om in mijn gedachte te hebben dat ze kan gaan strijken, en dat lijkt me nou niet prettig.

carientje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 01:08

Mijn pony strijkt ook enorm ik gebruik ze ook en ze wenen er vanzelfaan

cindii_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:52

ik zou het zeker doen...anders is het wachten tot je pony zichzelf een blessure loopt...en misschien raakt je pony na een tijdje wel zo gewend aan het lopen met de strijklappen dat je ze niet meer nodig hebt