zadel te krap, 'ophogen' met een lamsvacht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

zadel te krap, 'ophogen' met een lamsvacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:14

De zadelmaker heeft vandaag naar mijn zadel gekeken, en zei dat het te krap ligt, vooral aan de voorkant. Te dicht bij de ruggegraat, mijn paard heeft ook 2 gevoelige plekken...
Ik heb het advies gekregen om een lamsvacht te kopen, zodat het zadel wat hoger kwam te liggen, niet zo krap meer zat, en de druk beter wordt verdeeld.
Wie heeft hier ervaringen mee??

Anoniem

Re: zadel te krap, 'ophogen' met een lamsvacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:14

Kan een oplossing zijn, ik zou zoiezo liever een zadel willen voor mijn paard wat écht goed ligt, zonder hulpmiddelen..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:15

Zou het zelf niet doen, door een lamsbontje er tussen te leggen wordt het naar mijn mening nog krapper en neem je de drukplekken niet weg. Het zadel blijft drukken op de schoft, ook door het bontje heen. Zelf ga ik voor een zadel wat past zonder bontjes etc.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:16

Tjsa, het is natuurlijk niet ideaal, meer een lapmiddeltje zou ik zo zeggen. Als het zadel met bontje echt wel goed licht dan zie ik het probleem niet zo verder, dan kun je dat gewoon doen. Blijft wel een feit dat je altijd met je bontje moet rijden en dat je het bontje ook goed in de gaten moet houden (bontjes worden dunner).

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:19

kaat18: Volgens de maker wordt het juist níet krapper, omdat het hele zadel 'omhoog' wordt gehaa;d, zeg maar. Daardoor komt er meer ruimte.

En een nieuw zadel is duur...

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:21

Het is net welke keuze je maakt!
Maar als een zadelmaker zulk advies geeft zou het mijn zadelmaker niet meer zijn!
Succes ermee!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:23

Je zou kunnen zeggen dat de zadelmaker het wel zal weten.

Maar het druist wel tegen alle logica in natuurlijk. Het zadel ligt misschien eventjes wat hoger, maar dan zal het door het gewicht van de ruiter toch weer op de rug gedrukt worden, en dan nog die lamsvacht ertussen. Lijkt me alles alleen maar strakker te maken.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:25

Door een lamsvel onder je zadel te leggen, 'hoop' je het geheel alleen maar op. Dus, alles ligt een fractie hoger en het lamsvel zorgt voor een 'zachtere' verbinding tussen rug en zadel. Feit blijft dat je zadel niet passend (meer) is. Het lamsvel is een middel tegen de kwaal, maar geen oplossing! Ik vind het apart dat een zadelmaker een klant adviseert om een lamsvel te kopen. Een goede zadelmaker adviseert op het gebied van zadels (ander zadel, huidige zadel aanpassen o.i.d.).

Ik zou zelf eens over je zadel na gaan denken. Ik neem aan dat het welzijn van je paard voor gaat. Ok, zadels zijn duur, maar ik hoop dat je een 'paardenspaarpotje' hebt voor zulke situaties.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:56

aleida_thijs schreef:
kaat18: Volgens de maker wordt het juist níet krapper, omdat het hele zadel 'omhoog' wordt gehaa;d, zeg maar. Daardoor komt er meer ruimte.

En een nieuw zadel is duur...

Een verot gereden rug van je paard is nog veel duurder...
Sorry ik zou nooit gaan klooien met bontjes e.d. je bent aan je paard verplicht een goed passend zadel te kopen.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:18

shcmarathon schreef:
Maar als een zadelmaker zulk advies geeft zou het mijn zadelmaker niet meer zijn!

Helemaal mee eens Ja
Een goed passend zadel is zó belangrijk voor een paard, en ook al is het nu even een investering, op lange termijn heb je er zeker rendement van! Ik zou absoluut niet gaan experimenteren met lapmiddeltjes, maar gaan uitkijken naar een ander zadel. Bijvoorbeeld een Wintec, die zijn nieuw niet zo heel duur, en ook tweedehands zijn ze makkelijk te vinden. Voordeel van dat zadel is dat je de boom kan verwisselen naarmate je paardje verandert.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:21

Ik zou er als ik jou was niet aan beginnen.
Ik heb mijn paard haar rug kapot gereden met verkeerd aangemeten zadels. Het heeft me ruim een jaar gekost om het weer wat in orde te krijgen. Als ik toen de kennis van nu had gehad, dan had ik het nooit zo ver laten komen, maar goed dat is achteraf praterij. Kan me haast ook niet voorstellen dat een zadelmaker dit advies geeft. Bloos

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:23

Lijkt me niet. Je maakt het zadel daarmee nog krapper. Als ik jou was zou ik de zadelmaker erbij halen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:25

andere zadelmaker nemen !!! Boos! wat een advies

sja een nieuw zadel is duur zeg je,
geloof me, osteopaat, dierenarts etc is uiteindelijk duurder als je zijn rug kapot rijd Knipoog

een bontje draagt niet toe aan de pasvorm van het zadel, integendeel' Knipoog

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:27

aleida_thijs schreef:
De zadelmaker heeft vandaag naar mijn zadel gekeken, en zei dat het te krap ligt, vooral aan de voorkant. Te dicht bij de ruggegraat, mijn paard heeft ook 2 gevoelige plekken...
Ik heb het advies gekregen om een lamsvacht te kopen, zodat het zadel wat hoger kwam te liggen, niet zo krap meer zat, en de druk beter wordt verdeeld.
Wie heeft hier ervaringen mee??

Deze logica begrijp ik niet. Kijk als je op stof drukt wordt de druk niet verdeeld, zo funktioneert textiel niet. Het enige wat er gebeurt is dat de vrije ruimte nog meer wordt gevuld. Jij de druk opbouwt want het mag allemaal ook niet schuiven en het eind van het verhaal is dat je verder van huis bent. Een bontje wordt er meestal opgelegd wanneer men een iets ruimer zadel heeft, maar niet omgekeerd.

Dus idd, bezuinig niet op de dingen die belangrijk zijn, zadel, hoefijzers, gebitscontrole, laat liever het dure chique bontje liggen en zorg dat je paard over een paar jaar ook nog een gezonde rug heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:30

Als je zadel aan de voorkant te dicht op de schoft/rug ligt is het toch juist te wijd?
Als een zadel te wijd kun je dat tijdelijk verhelpen met een bontje, die maakt het zadel ong. een boommaat smaller.
Als je zadel als erg krap is, zou ik zeker niet met een bontje gaan werken, daar maak je de kamer van je zadel alleen maar smaller mee en ligt het zadel dus nog strakker op de rug van je paard...

Kun je de boom van het zadel niet laten verbreden als je echt geen ander zadel wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:02

Opzich zou ik het zelf ook niet doen, zijn er geen andere opties?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:05

Ja, een ander zadel, maar dat is schijnbaar te duur.....

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:48

zoveel posts over de zadelmaker ,slecht, andere nemen, slecht advies .
een bontje geeft inderdaad wat verlichting voor het paard.
doordat het iets hoger komt te liggen word de hoek groter en krijgt het paard iets meer ruimte.
het is absoluut niet de beste oplossing ,maar misschien heeft de eigenaar wel gezegd dat ze geen geld heeft om een ander zadel te kopen !!!!
dan probeert hij of zij een oplossing aan te geven om het tijdelijk iets beter te maken.
verhaal heeft altijd 2 kanten Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:50

NIet banketstaaf bedoeld, maar als je geen geld hebt om een degelijk zadel te kopen wat doe je dan met een paard? Bloos

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:10

Needje schreef:
NIet banketstaaf bedoeld, maar als je geen geld hebt om een degelijk zadel te kopen wat doe je dan met een paard? Bloos

helaas zijn er ook mensen die een paardje hebben en er veel tijd en liefde in stoppen maar weinig centjes hebben.
vaak ,zoals nu een jonge dame waar pa en ma voor het onderhoud moeten zorgen.
ze willen het beste maar hebben er de mogelijkheid niet voor, ze gaan wel elke dag door weer en wind en hebben een bijbaantje om de kosten te kunnen dekken.
ik kom regelmatig bij dit soort klanten en de paardjes en ponys hebben een prima leventje.
omdat het zadel niet direct vernieuwd kan worden is er een tijdelijke oplossing nodig ,
Het Bontje.
ik kom ook op stalcomplexen met dikke mercedesen voor de deur , paarden solarium ,3 overdekte rijbanen ,zadels van de topmerken , dressuur voor binnen , veelzijdig voor het buitenritje en een spaans zadel voor de show .
en toch denk ik dat het paardje in de buitenbox met een stukje wei en het bontje onder zijn zadel
het misschien wel veel beter heeft en meer liefde van zijn baasje krijgt dan zijn dure vriendje die 23 uur en 35 min. per dag in zijn royaal bemeten box staat.
er zijn trouwens ook wel heel veel paarden die die luxe hebben en wel een prima leventje hebben hoor Cool

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:13

Dat vind ik appels met peren vergelijken.
Ik ben van mening dat als je begint aan een paard, je ook moet weten dat het geld kost. En dat een goed passend zadel enorm belangrijk is. Juist ook om later vervelende DAkosten te voorkomen. Clown
Dat je niet een nieuw zadel van 200 euro kan kopen OK, maar een goeie 2e hands moet toch kunnen. Een zadel hoeft niet duur te zijn, maar wel passend. Knipoog

Blijf het een apart advies vinden.
Op het moment dat je aan het wachten bent op de levering van een nieuw zadel of ivm met ziekte ingevallen paard een tijdelijke opvulling nodig hebt kan ik er nog wel iets bij inkomen als een zadelmaker je dit advies geeft.
Maar puur als tijdelijk en daarmee bedoel ik geen half jaar!
Laatst bijgewerkt door Needje op 29-01-08 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:14

Geen zadelprobleem proberen op te verdoezelen met een lamsbontje...koop een goed passend zadel ipv een bontje

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:19

Needje schreef:
Ik ben van mening dat als je begint aan een paard, je ook moet weten dat het geld kost. En dat een goed passend zadel enorm belangrijk is. Juist ook om later vervelende DAkosten te voorkomen. Clown
Dat je niet een nieuw zadel van 200 euro kan kopen OK, maar een goeie 2e hands moet toch kunnen. Een zadel hoeft niet duur te zijn, maar wel passend. Knipoog

je hebt ook helemaal gelijk , ik sta daar ook voor ,maar er zijn wel eens momenten dat het allemaal niet zo uitkomt.
wilde alleen een grote afkraak show voorkomen .maar we gaan een beetje off topic ben ik bang
hoop dat ze zo wijs is om toch voor een ander zadel te gaan

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:35

Needje schreef:

Dan wordt een dierenarts ook moeilijk als er iets speciaals is. Het blijft een dure hobby, ook al heb je het beste voor je dieren over. Misschien maar een periode niet rijden en in de tussentijd sparen voor een ander zadel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:38

Ja, ik vind het best zorgwekkend als ik soms lees waar allemaal geen geld voor is. Bloos
Ik weet uit eigen ervaring wat het is om veel geld kwijt te zijn aan DArekeningen. En dan ben ik nog verzekerd ook (gelukkig, anders was ik wel bankroet geweest vrees ik). Maar de gezondheid van m'n paard komt altijd op de eerste plaats. Dus goed zadel, goeie verzorging, voer, medische hulp liever een keer teveel als te weinig enz. Als je geen geld uit wilt of zelfs kunt geven is een paard geen dier voor je. Hoe banketstaaf het ook klinkt.