iemand ervaring met sprenger wh ultra ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxx88

iemand ervaring met sprenger wh ultra ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 13:13

het gaat over dit bitje:
http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/neuh ... 610deu.htm

ik ben van plan om dit bit aan te schaffen voor mijn 3.5 jaar die we rustig aan het zadelmak maken zijn. vanaf zijn 4 jaar beginnen we met "echt" dressuur rijden.
ik zou de 18 mm versie nemen.
heeft iemand er toevallig al ervaring mee ???
is het bit geschikt voor jonge paarden ???

#Ymke#

Re: iemand ervaring met sprenger wh ultra ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:25

ik heb hem gebruikt voor mijn paard. Hij bleef er alleen super op klooien met z'n tong en de aanleuning werd daardoor heel onrustig.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:48

Mijn paard ging er niet beter van lopen!
Maar paarden van instructrice gingen er wel beter van lopen Clown

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:15

Ik zou adviseren om een jong paard altijd met een 'simpel' bit te rijden. Je zou de Dynamic RS van Sprenger kunnen proberen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:55

De dynamic is mij niet bevallen. Ik rijdt nu weer simpel op de KK ultra. Dubbelgebroken. Dat bevalt nog het allerbeste

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:01

thysvisscher schreef:
Ik zou adviseren om een jong paard altijd met een 'simpel' bit te rijden. Je zou de Dynamic RS van Sprenger kunnen proberen.

Zo simpel is die Dynamic niet. Gewoon dubbel gebroken RVS trensje of dubbel gebroken K&K, niet te moeilijk..

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:58

@patjelisa: het is niet echt de bedoeling dat hij er beter op gaat lopen, het bit word nog maar weinig gebruikt en hij loopt nog niet aan de teugel

dit word zijn 1e bitje en ik vond de wh ultra wel interssant (persoonlijk denk ik niet dat hij er te veel mee gaat prutsen)

anders zou ik inderdaad gewoon voor de k&k ultra dubbelgebroken gaan.

dank je allemaal voor het advies Haha!
(omdat het vrij dure bitten zijn zou ik graag van de 1e keer een "goed" bit kopen Knipoog )

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:26

[quote="xxx88]dit word zijn 1e bitje en ik vond de wh ultra wel interssant (persoonlijk denk ik niet dat hij er te veel mee gaat prutsen)[/quote]

waarom zou je er een bitje in hangen die jij wel interesant vindt?
als je je paard gaat inrijden begin je gewoon met een simpel enkel of dubbelgebroken water of bostrens, en niet meteen maar met al die poespas, hou het gewoon simpel, je kan altijd nog, mocht je paard niet fijn lopen op een enkel/dubbelgebr. water bustrens, overstappen op iets anders.
Volgens mij is het bij sommigen echt een must om er een zo apart mogelijk bit in te gooien.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 21:10

misschien hebben jullie wel gelijk en kan ik beter voor de k&k ultra dubbelgebroken gaan Knipoog
bedankt allemaal voor de nuttige info

maar in mijn ogen lijkt het toch een zeer vriendelijk bitje dat je paard leert om rustig op het bit te knabbelen en te schuimen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:46

maar waarom dan perse een duur exemplaar van k&k? een rvs van 12 euro is toch ook goed?

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:58

ik vind het niks ik heb KK soft ultra en dynamiad gehad maar mijn pony loopt niet lekker ik heb nu een simpel gebroken koper watertrensje gekocht en dit gaat goed het is egt een aanrader! mn pony kauwde nooit en kloote altijd met de bitten en nu deze gaat het prima! ze kauwt weer op het bit

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:10

Ik heb de dynamic en de ultra (zonder ringetje) beiden bevallen mij prima. De Dynamic werkt scherper in omdat deze dunner is. Ik rijd daar ook niet constant mee. Als mijn paard wat drammerig is en niet fijn wil loslaten wissel ik en rijd ik met de Dynamic. Meestal maar 1 of een paar dagen, daarna gewoon weer op de ultra.

Ik vind de K&K bitten, fatsoenlijke bitten, er is niks bijzonders of gemeens aan. De hand van de ruiter maakt het gemeen. Tuurlijk zijn er goedkoper bitten, maar de mijne loopt fijnder op de K&K. Duurder wil niet zeggen dat ze daardoor aparter zijn.

Voor een jong paard zou je ook kunnen denken aan een kneveltrens. Door de scharen ligt het bit heel mooi stil in zijn/haar mond. Mocht ik een jong paard hebben zou ik denk ik zoiets proberen. Zo duur zijn ze ook nog niet.

Succes!

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:06

Ik zou een d-trensje of een bus-trensje gebruiken (kan ook van KK sprenger) Daarvan kunnen de ringen niet draaien en de lip niet beschadigen, want voor je het weet wil hij het bitje niet meer in.