Zadel te lang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arakhan

Zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 11:28

Ik heb dit zadel gekocht voor een ander paard, dat nu verkocht is.
Ik zou het nu willen gebruiken voor m'n Hafje, maar die heeft een hele korte rug (hij is ook niet zo groot).
Ik zou het verkopen omdat het te lang is voor hem volgens mij.
Kan iemand daar z'n oordeel over geven? Ik ga niet nog eens de fysio laten komen,
omdat ik bijna zeker ben dat het toch niet past en veel te lang is voor hem.
Is dit zo?
Zonder pad:
http://i30.tinypic.com/25rc8qc.jpg
Met correctorpad:
http://i30.tinypic.com/35dcl76.jpg
http://i28.tinypic.com/des7ip.jpg
Met Christpad:
http://i28.tinypic.com/281zxb8.jpg
http://i31.tinypic.com/2nqf980.jpg

Liselot

Re: Zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:39

die corrector pad eronder is veels te groot... ook is de christpad aardig groot waardoor het ijkt alsof het zadel heel groot is.

ik denk dat het zadel niet te lang is, wel ligt hij wat te ver naar achteren. ik denk dat als hij op de goede plek ligt en aangesingeld is dat het best heel netjes ligt

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:42

Is het een boomloos zadel? Dan maakt het geloof ik niet zoveel uit, omdat het toch wel meevormt..
Maar ik vind het zadel niet echt te lang lijken, de pads zijn wel een stuk langer.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 11:44

Laatst bijgewerkt door Arakhan op 25-01-08 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:46

Volgens mij kan het niet zoveel kwaad, als ze niet schuren e.d.

Liselot

ik zou persoonlijk de corrector niet gebruiken. dan zou ik eerder kiezen voor die christpad of een andere goed gevormde boomloze pad (die zijn er ook in kleinere maten als ik het goed heb)

Nanda

LiSSy schreef:
ik denk dat het zadel niet te lang is, wel ligt hij wat te ver naar achteren. ik denk dat als hij op de goede plek ligt en aangesingeld is dat het best heel netjes ligt

Ik vind niet dat het zadel te ver naar achter ligt. Hij ligt net achter de schouder, zoals het volgens mij hoort. Veel mensen hebben hun zadel juist te ver naren voren liggen wat hun paard in de beweging belemmerd.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:02

LiSSy schreef:
ik zou persoonlijk de corrector niet gebruiken. dan zou ik eerder kiezen voor die christpad of een andere goed gevormde boomloze pad (die zijn er ook in kleinere maten als ik het goed heb)

Op dat correctorpad ligt het zadel wel het meest vast, jammer dat het te lang is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:04

zijn die niet in kleinere maten te krijgen??

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:13

LiSSy schreef:
zijn die niet in kleinere maten te krijgen??

Ja, inderdaad, maar zoals ik al zei in m'n eerste post is dit een pad dat ik gekocht had voor een ander paard. Ik had het graag ook gebruikt voor de Haf, maar jammer genoeg is hij te lang.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:16

Zitten er inlages in de correctorpad? Of in je zadel? Zo niet, dan zou ik de correctorpad uberhaupt niet gebruiken i.v.m. de drukverdeling. Maar op zoek gaan naar een hafpad, maatje 1 grandeur, budgetpad maatje 1. Zijn er genoeg te vinden hoor!

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:27

Heb je geen foto van opzij waar je hele paard op staat? Ik vind het op deze foto's moeilijk te zien maar het lijkt mij ook vrij lang.
Dat het niet uitmaakt omdat het een boomlooszadel is is onzin! Ook een boomloos zadel moet niet voorbij de laatste rib komen. Je kan dit dus ook vrij makkelijk zelf controleren. Ligt het voorbij de laatste rib dan is het te lang. Dit kan problemen geven in het lendengebied.

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:32

Vanaf deze scheve foto's is het inderdaad lastig te bepalen of het zadel te lang is of niet.
Bovendien kunnen wij aan de hand van een foto niet weten waar zijn 18e rib zit.
Misschien kun je een foto maken van recht opzij, waar zoals Estragon het gehele paard op staat.
Dan is het een stuk makkelijker te beoordelen.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:41

saroanda schreef:
Zitten er inlages in de correctorpad?

Ja natuurlijk, is boomloos é. Die komen boven de corrector te liggen, in de enveloppe.
Maar de bedoeling is om de corrector onder de Christ teleggen, voor de drukverdeling. De corrector moet dan gewoon in een sock zodat deze niet te vuil wordt.
Ik vind ook dat de foto's niet zo duidelijk zijn, van zodra ik kan neem ik foto's van hem in z'n gehele.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:20

Zelf heb ik ook een paard met een korte rug (arabier) en na een aantal verschillende soorten boomloze zadels geprobeerd te hebben, ben ik erachter dat ze allemaal te lang zijn. Uiteindelijk heb ik toch maar gekozen voor een boomzadel die kort is. Zoals ik het op de foto kan bekijken is jouw zadel ook wel vrij lang voor je paard. Nu vind ik het wel moeilijk te beoordelen via een foto, maar ik denk toch dat je gelijk hebt.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 16:47

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:58

Op je eerste foto's vond ik het nog wel meevallen, maar op deze foto's komt het zadel echt te ver naar achteren.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:24

Je kan voelen of hij te lang is, dan moet je de achterste rib proberen te voelen en dan naar boven 'volgen'. Het mag daar niet achter komen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:31

volgens mij is het niet te lang hoor Lachen

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:55

Hm, misschien kan het nèt. Je moet de wollen onderlegger er natuurlijk vanaf denken (volgende keer even zónder iets eronder foto's maken hè Knipoog ).
Hij is wel vrij lang. Ik vind het lastig om het te beoordelen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:01

Bij boomloos maakt dat niet uit, die verdeeld de druk toch nauwelijks. Dus het deel waar jij niet zit komt geen druk en ik neem aan dat je niet achterop het zadel gaat zitten

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 11:09

Correctorpad is al verkocht. Nu het zadel nog. Iemand interesse?
Weet nog niet wat precies ik me ga aanschaffen, maar zou wel graag weer een boomloos zadel hebben daar ik al een passend boomzadel heb.
Startrekk, sensation...

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:08

Goede beslissing. Het zadel is inderdaad te lang. Ik weet uit ervaring dat je zitbeenknobbels precies voor het opstaande (lepeltje) komen en dat is niet boven het zwaartepunt en te ver naar achteren. Ik denk dat het nog lastig wordt om een korter boomloos zadel te vinden. Trekker heeft er wel 1 die je ook kunt testen, maar waarom wil je een boomlooszadel als je al een goed passend boomzadel hebt?

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:11

Omdat het Spaans vaquero zadel een hele kleine maat is. Ik kan er nét in met m'n derrière Lachen.
Voor dressuur is het heel erg geschikt, maar voor 'hevige' tochtjes vrees ik dat ik niet zo goed zal zitten. Ik moet met heel lang been rijden, anders komt mijn knie niet goed te liggen. Voor dressuur ideaal, voor snelle wandelingen vrees ik niet veilig genoeg.
Ziehier met foto wat ik bedoel, misschien is het niet duidelijk, maar zit voor mij persoonlijk heel erg lang, zo valt mijn been in het 'gootje' en mijn poep kan net juist erin, mag geen gram meer bijkomen Haha! .
http://i30.tinypic.com/2r7n6tv.jpg
http://i27.tinypic.com/23wpe7p.jpgMuppet
http://i32.tinypic.com/js0yf4.jpg
Ik wil dus nog een zadel waar ik heel comfortabel in zit, lekker dicht bij m'n paardje, om wandelingen mee te maken, en ik ook iets korter kan zitten. Misschien boomloos, misschien type endurance (Guichard, ...), ik ben er nog niet aan uit.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:29

ok, ik snap um Knipoog lijkt me wel lastig op en afstijgen met het zadel wat je nu hebt. Misschien is de Continental Equiflex 131 iets voor je? Ik ken iemand met een pony met een zeer korte rug die hier ook heerlijk mee kan buiten rijden.