de Goque. -> jullie advies wordt zeer op prijs gesteld.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pepermunt

de Goque. -> jullie advies wordt zeer op prijs gesteld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 09:12

Hallo,
als eerste is dit een schaduwaccount Knipoog
Er zijn hier namelijk een hoop mensen die altijd mijn berichten lezen Boos! .
En aangezien ik toch graag jullie ervaringen wil horen doe ik het maar even zo.

Ik heb een 4 jarige ruin wat nu een halfjaar onder het zadel is .
Ik heb hem gekocht bij een springstal en hij is dus ook door springruiters ingereden
Nou ben ik na 2 maanden terug gegaan naar mijn andere stal.
Het ging goed met het paardje hij was erg lief liep lekker constant , lekker op 2 teugels en viel graag in je hand aan de teugel.

Nadat ik ben terug gegaan naar die andere stal , ben ik 2 keer in de week gaan lessen dit omdat ik er gewoon voor wilde zorge dat we goed bleven rijden en ik niet wilde dat ik hem verkeerde dingen aan leerde Ach gut
ik kreeg toen weer les van een springruiter.

deze instructeur zei dat hij lui was en zijn acherbeen niet actief genoeg er onder had.
Ik vond dit zelf van niet maar je luisterd naar je instructeur toch ?

Ik moest dus altijd tijdens de lessen ontzettend veel voorwaarts en versnellen en terug rijden ga zo maar door.
Omdat het dus een jong ding is en dus door mijn been aandrijving steeds harder ging moest ik hem op pakken met mij linkerhand , omdat ik altijd met een zachte hand reed en dus opeens constant die linkerhand erbij moest pakken werd hij moeilijk en sterker.
Tijdens mijn les was de instructeur ook constant aan het bellen Hamer

Op een gegeven moment werd ik dit zo zat dat ik ben gaan stoppen met lessen en ik het zelf probeerde op te lossen. Ik moet zeggen dat hij wat minder tegen de hand werd
Ik kwam er gewoon niet uit mijn paardje werd al tegen de hand al zette ik maar een volte in (door die tijd die constante druk te hebben gegeven was hij gewoon van slag en wilde hij dus niet dat ik in zijn mond kwam)
Nu ben ik door al dit gezeur naar een andere stal gegaan. ik wilde het niet zo gaan doen .. het ging in het begin zo goed .. en dan heb ik het door een debiel laten verknallen!! o wat ben ik kwaad. Boos!

Gisteren heb ik dus les gehad van het meisje bij mijn nieuwe stal.
Zei zij wat ik dus ook al voelde dat er totaal geen ontspanning in mijn paardje zat en doordat ik alleen maar voorwaart voorwaarts moest gaan het diertje stresserig is geworden i.p.v ontspannen.

We hebben dus gisteren geoefend om de rust er in te krijgen en ik moet zeggen dat dit onwijs hielp. en hij kwam zelfs af en toe weer naar mijn hand toe kwam en hem ook volgde ! wat was ik blij gisteren.
Maar goed nu komt het dus .. zei heeft mij aangeraden om voorlopig even met een goque te gaan rijden/longeren, zodat hij weer ontspannen gaat worden in zijn hoofd en dus uiteindelijk mijn hand weer wilt volgen en op 2 teugels te rijden is.
Nou wil ik dus graag de preciese werking weten van een goque en wat jullie ervaringen er van zijn?
en natuurlijk ook wat jullie er van vinden nadat jullie mijn verhaal hebben gelezen.

We zijn nu dus weer bij het begin begonnen en ik hoop dat mijn vriend zo snel mogelijk zijn ontspanning weer terug mag krijgen zoals van ouds Haha!
Laatst bijgewerkt door pepermunt op 25-01-08 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Re: de Goque. -> jullie advies wordt zeer op prijs gesteld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:32

op de site van divoza staat bij de goque dat hij goed is voor de africhting voor jonge paarden.
dus.... ik denk dat het geen kwaad kan Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:34

Dat kunnen ook verkoopspraatjes zijn Doom.
Op de website van Divoza zal namelijk ook niet staan dat de slofteugel slecht is. Bloos

Om even ontopic te gaan: Ik heb geen ervaring met de Gogue helaas. Ik weet wel dat ze het hier op een springstal gebruiken maar dan alleen met longeren..

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:42

Ik heb geen ervaring met rijden met een gogue. Ik vind het voor sommige paarden wel een fijne hulpteugel om mee te longeren.

pepermunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 09:43

Somebitch schreef:
Op de website van Divoza zal namelijk ook niet staan dat de slofteugel slecht is. Bloos

Om even ontopic te gaan: Ik heb geen ervaring met de Gogue helaas. Ik weet wel dat ze het hier op een springstal gebruiken maar dan alleen met longeren..

Op het moment sta ik dus op een dressuurstal.
Zei gebruikt de goque dus ook voor haar jonge paarden , en heeft ook meerdere paarden opgeleid naar het Z.
Ik geloof niet dat het alleen verkoop praatjes zijn. een slof is bijv ook niet slecht mits je het goed gebruikt. Ik zelf vind het alleen niet nodig om de slof te gebruiken Knipoog
Ze gaan er natuurlijk wel vanuit bij de ruitersportzaken dat je hem met gezondverstand gebruikt.
deze dingen zijn niet voor niets ontworpen natuurlijk. Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:46

^^ Ik vind zelf dat het zonder bijzetteugel ook opgelossen kan worden. Maar ieder heeft zijn eigen ding natuurlijk.. Ik zeg dat de slof slecht is omdat de meeste mensen niet weten wat ze ermee aanrichten (net zoals andere hulpteugels). Het hoeft zeker niet per definitie slecht te zijn. Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:52

Ik weet de precieze inwerking van een gogue niet, maar ik rij mijn jonge merrie met een halsverlenger (elastiek). Die hangt volledig slap als ze normaal doet, maar werkt wat in achter haar oren als ze te ver omhoog komt.

Het werkt voor ons heel goed. Ze rent minder onder me vandaan en is gewoon beter te sturen. Hoe sneller ik er weer vanaf kan hoe beter, maar ik denk dat in sommige gevallen met goede professionele hulp een hulpteugel gewoon echt kan helpen.

pepermunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 09:54

Somebitch schreef:
^^ Ik vind zelf dat het zonder bijzetteugel ook opgelossen kan worden. Maar ieder heeft zijn eigen ding natuurlijk.. Ik zeg dat de slof slecht is omdat de meeste mensen niet weten wat ze ermee aanrichten (net zoals andere hulpteugels). Het hoeft zeker niet per definitie slecht te zijn. Lachen

Tja , ik ben dus ook meer van het zelf oplossen en als dat niet gaat ben ik niet de ergste om er even een hulpteugel bij te pakken als mijn paardje daar rustiger en weer ontspannen van leert lopen.
zodra dit weer gebeurt gaat zo'n huplteugel er ook meteen weer van af.
Tijdens de wedstrijden moet je ook zonder hulp, dus je moet er gewoon niet afhankelijk van worden Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:57

probeer het eerst zonder enog hulpmiddel

als je een aanvulling wilt hebben op het rijden,zou ik eerder longeren, met een hulpmiddel, welke dat hangt van het paard af, de ene loopt fijn aan de longe met een slof, de ander met een gogue enz.

met rijden zo min mogelijk rommel eraan.
die instructeur paste gewoon duidelijk niet bij jou en je paard.
probeer zelf de rust er weer in te krijgen, met goede begeleiding.
maar liever zonder hulpmiddelen,

snap eerlijk gezegt alleen niet waarom je hier een SA voor aanmaakt?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:59

wat mij altijd geleerd is is dat de gogue bedoeld is om het paard op een zo vriendelijk mogelijke manier de bovenlijn te laten ontspannen... Persoonlijk heb ik m alleen gebruikt bij het longeren en dat beviel mij goed... met rijden en een gogue heb ik geen ervaring...

pepermunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 10:01

crossmonster schreef:
probeer het eerst zonder enog hulpmiddel

als je een aanvulling wilt hebben op het rijden,zou ik eerder longeren, met een hulpmiddel, welke dat hangt van het paard af, de ene loopt fijn aan de longe met een slof, de ander met een gogue enz.

met rijden zo min mogelijk rommel eraan.
die instructeur paste gewoon duidelijk niet bij jou en je paard.
probeer zelf de rust er weer in te krijgen, met goede begeleiding.
maar liever zonder hulpmiddelen,

snap eerlijk gezegt alleen niet waarom je hier een SA voor aanmaakt?

Heel simpel,
Omdat er hier een hoop mensen mijn berichten lezen die op mijn vorige stal staan..
Als die dit lezen ( ik heb namelijk een andere reden gezegt om van stal af te gaan) wordt dit door de hele stal verteld dat ik de stal eigenaar een eikel vind.
Ik heb geen zin in al dat geroddel en wil gewoon graag advies van jullie hebben. Knipoog

Ik moet idd dan ook met de goque gaan longeren (2 keer in de week)
en 1 keer in de week er mee rijden en de rest van de dagen zonder huplteugels (en vrij natuurlijk)
dit is dan idd geval de planning om mee te beginnen.

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:10

Ikzelf heb hele goede ervaringen met de Gogue. Je kunt er niets mee verprutsen en je leert inderdaad het paard zijn rug op een goede en ontpannen manier te gebruiken. Denk dat rijden onder spanning meer kwaad dat goed aanricht. Je wordt er zelf onzeker van en gaat de verkeerde dingen alleen maar meer onbewust versterken. Je moet er met de qoque wel allert op zijn dat je paard er niet op gaat hangen, dat hij zwaar wordt op de hand. dus flink je been erbij en voorwaarts blijven rijden.
De meeste goque`s zijn te lang, ik heb het middenstuk ertussen uit gehaald.
Succes met je paardje

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:18

pepermunt schreef:
Heel simpel,
Omdat er hier een hoop mensen mijn berichten lezen die op mijn vorige stal staan..
Als die dit lezen ( ik heb namelijk een andere reden gezegt om van stal af te gaan) wordt dit door de hele stal verteld dat ik de stal eigenaar een eikel vind.
Ik heb geen zin in al dat geroddel en wil gewoon graag advies van jullie hebben. Knipoog

Ik kan het me voorstellen hoor maar denk je ook niet dat mensen 1 en 1 optellen en dan toch weten dat jij het bent?

Maar wat betreft die gogue: is een fijn hulp middel de goue geeft je paard de ruimte om nog wel met zijn hoofd te bewegen. de druk wordt verhoogd als hij zijn hoofd omhoog doet en wordt weer minder als hij zijn hoofd weer naar beneden brengt.
Persoonlijk gebruik ik voor paarden die geen hulpteugels gewent zijn liver een elastiek. Dit omdat er dus een beetje rek in zit en dat als je paard dus ineens zijn hoofd omhoog doet hij een iets mildere ruk in zijn mond krijgt omdat er dus rek in zit.

Veel succes met je paard en gun hem de tijd om weer te gaan begrijpen dat je hem niet kwaad wil doen.

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:21

een elastiek heeft het nadeel dat er altijd spanning op blijft staan. of je moet er al van 5 meter hebben........

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:27

Socraatje schreef:
een elastiek heeft het nadeel dat er altijd spanning op blijft staan. of je moet er al van 5 meter hebben........

een ander nadeel van een elastiek is is dat sommige paarden er op gaan hangen, waardoor ze dus weer gauwer op de voorhand gaan lopen...

pepermunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 10:29

Ik zelf ben idd ook niet voor het elastiek.
mijn paardje was al vrij snel een op de voorhand lopen (tijdens zijn ontspannen momenten) en ben bang dat hij dan gaat hangen.
En nee, ik geloof niet dat mijn oude stalgenootjes er op deze manier achter komen Knipoog
Ik wil alleen dit account gebruiken voor dit forum en verder ook niet.

ik ga er vanmiddag gewoon 1 halen en we gaan het gewoon maar even testen. Haha!
de Tijd gun ik hem zeker ook wel hij nog jong dus rustig aan !! Bloos

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:32

Ik denk dat het op spanning blijven wel mee valt. Mijn bijna 4 jarige loopt ook altijd met elastiek en die staat zeker niet altijd op spanning hoor. Die heeft alleen spanning als zij haar hoofd omhoog doet.
Maar ieder zijn eigen mening. En elk voordeel heeft zijn nadeel.

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:58

zo is het maar net!!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:59

Mijn Jo heeft de elastiek echt slap hangen hoor! Alleen bij hoog de lucht in dan komt ie wat strakker.

@Socraatje, ik weet niet wat voor elastiek jij voor ogen hebt, maar als ik mijn elastiek niet in een knoop zou leggen dan zou hij zelfs bij hoofd omhoog nog slap hangen, zo lang is ie.

Maar goed, het ging me er ook niet om om de elastiek 'aan te prijzen' voor TS, maar meer om het feit dat onder begeleiding met een hulpteugel rijden helemaal niet altijd slecht hoeft te zijn.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:05

Ik heb altijd begrepen dat de Gogue een van de vriendelijkste en nuttigste hulpteugels is die er zijn.
Zelf ben ik voorstander van het oplossen zonder hulpteugel (maar jij zelf zo te lezen ook). Mits een hulpteugel gebruikt wordt als tijdelijke oplossing zou ik gewoon eens kijken of het jullie bevalt.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:07

Somebitch schreef:

Een slof is ook niet slecht, mits goed gebruikt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:33

Slotje. SA's moeten aangevraagd worden op voorhand.