waarom is alleen merk-spul goede kwaliteit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

waarom is alleen merk-spul goede kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:19

Hoi,

Ik vraag het me al een tijdje af en nu stel ik de vraag toch maar. Ik heb een aantal hoofdstellen gehad, weet daar geen merk van, maar is super kwaliteit.

Nu hoor/lees ik steeds, dat het geen kwaliteit is (terwijl ze niet eens fotos hebben gezien) omdat ik geen merk weet.

Ook hoor ik vaak: ik heb een ... (merk), dus kwaliteit.

Ik snap dit niet, omdat ik niet om merken geef, heb ik geen kwaliteit-spullen????

Wie kan me deze denkwijze verklaren, misschien ga ik het dan nog snappen.

Rinske

Re: waarom is alleen merk-spul goede kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:23

Vaak is het leer van "goede" merken van betere kwaliteit dan merkloze artikelen, omdat bijvoorbeeld het leer veel beter is (soepeler, minder kans op scheuren e.d.). Verder zijn merkartikelen vaak beter afgewerkt Lachen .

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:24

maar global is ook een merk en blijkbaar ook niet goed (terwijl ik de mijne al 1 jaar gebruikt (elke dag) en er nog steeds netjes uitziet)
maar geen merk weten is toch niet merkloos?

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:26

Ik ben er niet altijd mee eens dat alleen merk goed is!! Ook ik ken merkspul waar het bovenste laagje "leer" vanaf bladert. Terwijl ook ik net zo fijn kan rijden zonder merk.. Oke het duurdere leer is vaak soepeler daar ben ik mee eens.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:28

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat merkloze spullen slecht zijn, maar vaak zijn de merkspullen toch wat beter. Dat komt omdat de merken erop worden aangesproken als ze slechte dingen leveren terwijl van de merkloze dingen vaak moeilijker te traceren is waar het vandaankomt. Ook heb je bij dingen met merk vaak (betere) garantie en bij de meeste merkloze dingen niet.
Overigens ben ik ook niet zo van de merken, maar van de dingen die ik heb gekocht valt me wel op dat de dingen die toevallig wel van een merk zijn vaak langer meegaan dan zonder merk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:28

Citaat:
Ook hoor ik vaak: ik heb een ... (merk), dus kwaliteit.

Klopt, merkartikelen zijn vaak goed afgewerkt...
Maar dat wil niét zeggen dat een onbekend merk gelijk slecht is afgewerkt..!!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:30

Ik heb echt geen dure merken nodig.De goedkopere merken en de merkloze dingen werken ook prima.Een vriendin van me had een merkhoofdstel gekocht ( zeer bekend van de zadels) van over de 100,- toen ze hem voor de 2x keer wilde gebruiken was het al kapot.....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:39

merk will niet altijd wat zeggen,
zelf vind ik bijv. het leer van de kieffer hoofdstellen/halsters nooit zo van beste kwaliteit Gestoord

maar vaak is goedkoop wel duurkoop Ja

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:41

ik denk omdat merken nogal gesteld zijn op hun "naam" en slecte ervaringen niet kunnen gebruiken

slechte ervaringen komen door gebruik van slecht materiaal

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:43

het gaat vaak meer om de prijs/kwaliteit verhouding denk ik , alles wat duur is hoort ook hele goede kwaliteit te hebben en iets goedkoops hoort minder kwaliteit te hebben.

Merken zijn duur (en met merken bedoel ik eigenlijk dus duurdere merken maar zoals pagony is ook een merk maar niet duur...) dus gaan mensen er vanuit dat de kwaliteit ook echt top is omdat ze vaak in prijs/kwaliteit verhouding denken.....

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:44

Merk is echt niet altijd beter hoor,
vaak betaal je gewoon voor de naam van het merk,
Overigens is het wel zo dat vaak merk net wat beter is, net wat soepeler, net een verfbadje meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:39

Omdat merkartikelen ten eerste gebonden zijn aan duurdere looiingseisen.
Omdat merkartikelen mensen in dienst hebben die niet in overvloed zijn op de arbeidsmarkt.
Omdat merkartikelen research en ontwikkeling doen naar hun producten.
Omdat merkartikelen uiteindelijk ook naam hoog te houden hebben.

Ik praat hier alleen over lederartikelen. Zadels, hoofdstellen, tuigen, beenbeschermers. En de echte merken dan, stubben, passier, prestige, etc etc etc.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:54

Wat iedereen hierboven wel zegt.

Ik zou zeggen ga maar eens vergelijken, dan voel/zie je het wel Knipoog

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:44

Mijn merkloze hoofdstel is altijd nog de soepelste van alle hoofdstellen die ik ooit heb gehad. Heel fijn ding en heeft me ook bijna niks gekost. Ziet er nog steeds goed uit.
Maar met leer heeft het onderhoud toch ook wel invloed lijkt mij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:27

kwa harnachement is het enige waar ik echt hele hoge eisen aan stel het zadel
ik wil er zeker van zijn dat het zadel samen is gesteld dooe vakmensen , met goed meteriaal en goed gereedschap
en idd wat er al word gezegd door Bitch
ik wil er zeker van zijn dat er over na gedacht is , de vorm van de boom, de materialen die daarvoor gebruikt zijn de opbouw van het gehele spul , pasvorm
dan valt in mijn ogen het gros van de niet merken al af

kwa hoofdstel ...sja, ik gebruik een kopstuk en eventueel een neusriem ... daar kan weinig aan verkloot worden Knipoog

ik heb idd ook een merkloos hoofdstel hier liggen van onbekende leeftijd, maar dta hoofdstel is zo ontzettend soepel , en goed afgewerkt...daar kan kieffer niet tegenop zogezegd

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:17

draumpje schreef:
ik heb idd ook een merkloos hoofdstel hier liggen van onbekende leeftijd, maar dta hoofdstel is zo ontzettend soepel , en goed afgewerkt...daar kan kieffer niet tegenop zogezegd

dat heb ik dus ook, heb 2 merkloze hoofdstellen liggen, beide al zo'n 6 -7 jaar oud Clown

heel soepel, niets aan kapot etc... geweldig leer als je het mij vraagt..

en ik heb kieffers gehad, waarbij het leer echt snel stuk ging, stiksels loslieten, gespen die het af laten weten etc..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:22

Tja dat is maar net hoe je het bekijkt. HH is hier in nederland een bekend merk, maar in andere landen minder. In duitsland hebben ze ook bekende merken, maar is in nederland minder bekend. Deze merken hebben ook goede artikelen, maar zijn minder duur dan merken die wereldwijd bekend zijn.

Dus als je goed zoekt, kan je ook merken vinden die goed zijn, maar minder duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:24

Ik ben het daar niet mee eens. Een merk hoeft niets te zeggen over het product. Als je goed naar het product kijkt dan kan je voor jezelf ook wel bepalen hoe de kwalititeit is. Ik ga eigenlijk nooit op merken af maar op mijn eigen instinct, ik koop iets op basis van de kwaliteit en niet het merk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:07

Miss_Montana schreef:
Ik ben het daar niet mee eens. Een merk hoeft niets te zeggen over het product. Als je goed naar het product kijkt dan kan je voor jezelf ook wel bepalen hoe de kwalititeit is. Ik ga eigenlijk nooit op merken af maar op mijn eigen instinct, ik koop iets op basis van de kwaliteit en niet het merk.

ik koop idd ook niet iets op basis van merk , maar op kwaliteit ...
maar feit blijft dat er een heleboel merkloze of flutmerkjes er bij mij niet in komen omdta ik weet dta het crap is
wat betreft merken die niet wereldwijd bekend zijn , sja het gaat er niet om of iets bekend is in een heel groot gebied...
maar hoe deze bekend staan
een a merk blijft ene a merk
of het nu alleen bekend is binnen de benelux of in amerika
denk aan keith brian saddlery , is niet bekend bij het publiek zoals stubben, passier of dergelijke merken
maar is wel degelijk een A merk

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:07

Merk staat niet garant voor kwaliteit.. Echter zijn er merken die bekend staan om hun goede kwaliteit (passier bijv. )

Maar neem nou kieffer, die gaat steeds verder terug ik kwaliteit en ik zal er niet snel wat van kopen.

Een hoofdstel zonder merk kan van prima kwaliteit zijn. Ik ben van mening dat je gewoon altijd het leer moet zien en 'voelen' voordat je wat koopt. (Moet wel zeggen dat ik de eigen merken van divoza en horselover nog het meeste tegen vind vallen )

Edit; Ach, ik was laatst in de winkel en zocht een neusriem. Had een mooie gevonden zonder prijskaartje, bleek passier a la 190 euro Clown de rest wat er hing waren kartonnetjes. De gulden middenweg is lastig. Maar nou ben ik ook niet te spreken over de massale winkels en heb ik liever het kleine zaakje wat meer heeft en behulpzamer is.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:51

Ik had inderdaad ook een Kieffer zadel.
Je betaald hier een hoop geld voor, maar de kwaliteit van het leer is gewoonweg slecht.
Ik heb ooit een 2de hands kieffer vzh zadel gekocht en deze is al wat ouder.
Het leer van dit zadel is gewoon 10x beter dan mijn nieuwe kieffer zadel.

Je kan inderdaad aan het leer al voelen wat de kwaliteit is en het hangt er ook vanaf wat je wilt hebben.
Een rijbroek van eigen merk Horselover zit bij mij net zo goed als een dure Kentucky.
En ze slijten bij mij ook even hard.
Het scheelt alleen in prijs zo rond de 100 euro

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:03

Je moet natuurlijk ook onderscheid maken tussen A- en B-merken.
harry`s horse is een goed voorbeeld van een B-merk.

Goede merken zijn nu eenmaal erg duur, maar het zachte leer schuurt dan ook niet langs de paardenhuid, geeft minder snel drukkingen achter de oren etc. etc.
Ik heb een bitloos hoofdstel van Norton, waardeloos leer wat zo scheurtjes krijgt en waar gewoon een laagje verf aan de bovenkant zit en een hoofdstel van antares, wat dik over de 200 euro kost, maar dat ook zeker waard is.
veel wedstrijdhoofdstellen hier zijn hier handgemaakt, wat misschien wel iets kost, maar veel meer garantie geeft over de kwaliteit leer ed.
De goedkopere hoofdstellen gaan hier door het intensieve gebruik maar kort mee en de dure kunnen na 10 jaar nog intensief gebruikt worden=geldbesparing.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 02:39

De kwaliteit van Kieffer is de laatste jaren schrikbarend achteruit gegaan!! 10 jaar terug was Kieffer echt top in zn leder kwaliteit bij hoofdstellen en zadels, tegenwoordig kan je beter maar geen kieffer hoofdstel meer kopen. heb gehad dat ik een hoofdstel kocht en na 1x rijden neurriem gebroken, ging terug kreeg een nieuwe exact hetzelfde. Heb toen mijn geld terug gevraagd.
Wij gebruiken vrij veel merkloze hoofdstellen voor de jonge paarden. Bij ons worden die dan soms 7x op een dag gebruikt. En ik moet zeggen je merkt echt verschil in de houdbaarheid tussen merkloos en een merk als Stübben. De merkloze houd het bij ons veel en vel korteruit dan een Stübben. Het leer is ook gewoon sterker, blijft mooier en soepeler en kan net wat meer tegen en stootje.