zadelprobleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 12:50

Ik heb een week of twee geleden een nieuw zadel aangeschaft. Daarvoor heb ik het drunensruiterhuis laten komen.

Ze hebben mij de Euroriding Jade II aangeraden, deze paste namelijk in hun ogen het beste.
Natuurlijk ga ik er dan vanuit dat je de mensen kan vertrouwen, en je een zadel koopt dat goed past.

Onlangs kreeg ik (via internet) een reactie op mijn zadel, dat het mijn pony niet paste, en ik als de wiedewaai terug moest naar de winkel, om een ander zadel te halen.
Het blijft internet, en het is niet dat ik de persoon niet geloof, want dat doe ik zeer zeker wel! maar ik zit nu een beetje met een dilemma.

Ik zou een second opinion aan kunnen vragen, en of een andere service laten komen kijken, wat zij van het zadel vinden.
Maargoed, grote kans zit er in, dat ook zij dan niet te vertrouwen zijn, en of mij een ander zadel aan willen smeren, zonder echt eerlijk te zijn.

Ook zou ik foto's kunnen maken, en langs verschillende ruitershops gaan,om meningen te vragen. Maargoed heeft dit zin?

Ik weet gewoon echt niet wat ik nu moet doen

Hebben jullie enig idee, of tips, ervaringen met services? Noem maar op ..

asfact

Re: zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:05

jammer dat je in eindhoven woont anders zou ik advinseren naar stahro te gaan in rhoon (rotterdam)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:13

Je kunt vanaf een foto niet met zekerheid zeggen of het past.
Maar je kunt 9 van de 10 keer wel zien of het idd niet past.

Je zou zelf kunnen kijken of het zadel b.v. scheef gevuld is of te bol (lees te vol en dus te rond)gevuld is.

Je zou ook wat foto's kunnen plaatsten ook vanaf de onderkant van het zadel.
En vaak kun je v.a. een foto zien als een zadel een te smalle boom heeft en achterover ligt.

Is je paard verder niet 'zuur' o.i.d.met opzadelen?ligt je zadel recht als je achter je paard staat?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 13:17

Het vreemde is, mijn pony loopt beter dan ooit te voren!
Hij beweegd so soepel nu hij een nieuw zadel heeft ..

Het zadel ligt verder niet scheef of achteroverhellend, enkel wat hoog ..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:20

Misschien kun je hier foto`s plaatsen? Er zijn vast mensen die er wat van kunnen zeggen Ja

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:24

ja ik ben nu wel benieuwd naar de foto waar zo duidelijk te zien moet zijn dat het niet past Lachen

het lijkt me dat he drunens ruiterhuis toch wel eerlijk te werk gaat....

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 13:25

Vanmiddag leg ik het zadel op tip van iemand anders een scheut achteruit.
Ik zal kijken of ik wat foto's kan maken

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:31

heb je niet een onafhankelijke zadelmaker in de buurt (eentje die alleen repareert en zelf niet verkoopt) Kan die je ook niets aansmeren en het kost niet veel om iemand alleen te laten kijken. Als deze zegt dat het zadel idd niet goed ligt, dan zou ik snel contact opnemen met de verkoper om e.e.a. in orde te maken (uiteraard kosteloos want je hebt al genoeg voor het zadel betaald)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 13:34

Dat weet ik dus niet, ik dacht aan Ruyters voor Ruiters uit nuenen, dat zijn zadelmakers, maar óók verkopers.

Zijn er dan enkel zadelmakers, die niets verkopen?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:13

Saul schreef:

Hai
Dat je pony nu beter loopt dan daarvoor kan te maken hebben met hoe 'niet passend' je vorige zadel was vergelijken bij deze...
Op Caveletti zag ik dat je foto's had geplaatst,het zadel moet idd verder naar achter maar probleem is nu al dat het zadel véél te lang is voor de pony,wie heeft dit zadel aagemeten?

Dit zadel gaat ongetwijfeld voor rugproblemen zorgen!
Daarbij ligt het OP de rug omdat het niet kan zakken doordat de boommaat overduidelijk te krap is,het ligt er bovenop.

Mijn advies: Dit zadel nooit meer op deze pony leggen!
Heel erg balen dat je je best hebt gedaan voor een passend zadel en dus duidelijk niet met een goede zadelmaker te maken hebt gehad.
Want euroridingzadels opzich zijn goede zadels Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:16

Saul schreef:

Dat het zadel hoog is zeer waarschijnlijk omdat het nog nieuw is, de kussens moeten nog zakken door het rijden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:30

Ik rij al bijna 5 jaar met mijn oude zadel, en als dat zo als jij beweerd niet goed ligt. Dan neem ik aan dat ik dat wel aan mijn pony gemerkt heb denk je niet?

Bart van het drunensruiterhuis heeft het aangemeten, en had het idd over zijn korte rug. Maar vertelde me dat de euroriding Jade korter was dan de andere zadels (en dat was ook duidelijk te zien)

Nou goed, hier iig de foto's:

Afbeelding
Afbeelding

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:43

Het zadel lijkt mij ook niet super te passen, maar van een foto vind ik dat lastig te beoordelen. Misschien een idee om er een master saddle fitter naar te laten kijken. Die hoeven niet perse iets te verkopen. Meer info op http://msfc.nl/

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:46

Ik zou gewoon langs gaan bij ruiters voor ruiters. Bart is erg eerlijk in zijn antwoord en misschien kan hij zelfs een aanpassing doen dat het daarna weer goed ligt. Ik heb erg goede ervaring met hun en verwacht dat je van hun een eerlijk antwoord zal krijgen.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:51

Het is een nieuw zadel,, dus gaat nog zakken(iets),, TOCH lijkt hij mij te smal,, kanteld naar achter.

Beugelriemen horen recht naar beneden te hangen(liggen nu achterover), zit hoort in het midden(ligt nu verder achterop de lepel)

Zadel moet minstens nog 1 handbreedte naar achteren gelegd worden(zit nu op/over schouderblad)(dan zal het plaatje moeten kloppen) Bloos

Tussen voorbenen en singel moet ook minimaal 1 hand tussen passen,, nu zit de singel tegen de voorbenen aan

Maar ben bang dat je zadel ALS hij op juiste plek ligt TOCH te lang is voor je pony's rug..(mag niet op/over 18e rib)

Maar ik zal er voor de zekerheid toch even een zadelmaker bij halen,,lijkt mij geen slecht idee Knipoog
Laatst bijgewerkt door zazoeyou op 22-01-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:52

Hoi

Als je twijfels hebt, dan zou ik Drunense Ruiterhuis zo snel mogelijk bellen, zij moeten dan het probleem oplossen.
Het is fijn als iemand anders even met je mee kan kijken, het lijkt alsof het zadel iets achterover ligt, kun je je hand tussen het zadel en zijn schoft/schouder doorhalen of zit daar erg veel druk??
Het zadel mag aan de achterkant niet verder liggen dan de achterste rib.
Maar beoordelen vanaf een foto is moeilijk, een goed passendzadel krijgen is lastig hoor.
Succes.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:07

Citaat:
Saul schreef:
Ik rij al bijna 5 jaar met mijn oude zadel, en als dat zo als jij beweerd niet goed ligt. Dan neem ik aan dat ik dat wel aan mijn pony gemerkt heb denk je niet?

Als je nu merkt dat je pony met dit zadel beter loopt heb je dus nooit gemerkt dat je pony met het andere zadel slechter liep.

Er zijn zoveel ruiters met een niet passend zadel,die niets merken (en daar kun je ook niets aan doen want je denkt met een deskundige zadelmaker te maken te hebben).

Als je pony door dit zadel beter loopt dan onder je vorige zadel,dan zegt mij datin elk geval zeker wat over je vorige zadel Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:54

Het zadel ligt op de foto typisch op je pony. Het lijkt meer op de rug te liggen dan dat het om de pony heen aansluit.

Dat je niets aan je vorige zadel hebt gemerkt wil niet zeggen dat het aan jou ligt. Je went aan de bewegingen van je pony met dat zadel. Met dit zadel zijn de bewegingen anders/vrijer. je pony geeft hier mee aan dat dit zadel nu al fijner ligt terwijl het op de foto's nog niet optimaal ligt.
(zie het als een paar schoenen, de een zweert bij helioform en de ander kan er niet op lopen..)

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:23

zazoeyou schreef:
Het is een nieuw zadel,, dus gaat nog zakken(iets),, TOCH lijkt hij mij te smal,, kanteld naar achter.

Beugelriemen horen recht naar beneden te hangen(liggen nu achterover), zit hoort in het midden(ligt nu verder achterop de lepel)

Zadel moet minstens nog 1 handbreedte naar achteren gelegd worden(zit nu op/over schouderblad)(dan zal het plaatje moeten kloppen) Bloos

Tussen voorbenen en singel moet ook minimaal 1 hand tussen passen,, nu zit de singel tegen de voorbenen aan

Maar ben bang dat je zadel ALS hij op juiste plek ligt TOCH te lang is voor je pony's rug..(mag niet op/over 18e rib)

Maar ik zal er voor de zekerheid toch even een zadelmaker bij halen,,lijkt mij geen slecht idee Knipoog

Ben het helemaal met je eens. Ik zou je aanraden een goede zadelmaker te laten komen. Dit zadel is veelste smal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:33

Ik vind het zadel te lang. Hij ligt te ver naar voren en als je hem verder naar achteren zou leggen (op de plek waar hij hoort) ligt hij voorbij de laatste rib.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:36

Mijn mening weet je al Knipoog
( aanstichtster van dit topic Clown )

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:16

ondanks dat dit een oud topic is, wil ik toch even reageren. En dam niet of het zadel wel of niet past, maar met name over Drunen en Bart. Ik heb een hoop gezeik met mijn zadel, JUISt omdat bart beweert dat het super ligt. In werkelijkheid heeft hij mij een 7 maten te krap zadel verkocht. Zo eerlijk en vakkundig is Drunen dus niet. Ik ben overigensniet de enige, maar velen met mij hebben deze ellende (gehad). het gaat overigens 9 van de 10 keer om een euroriding of anatomica.

Mocht TS dit lezen: heb je je zadel nog na laten kijken?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 07:44

Ja ik heb het na laten kijken door 2 andere proffesionals, en die vertelde mij beide dat het zadel prima ligt Lachen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:32

Het zadel ligt, zoals ik het op de foto zie echt wel netjes hoor! Een zadelmaker zal in zijn leven naar meer zadels en de ligging daarvan hebben gekeken als dat ruiters dat doen toch?
En als er daarnaast nog een 2 anderen experts zeggen dat deze goed ligt... zou ik me echt niet druk maken!
Ik heb het Drunens Ruiterhuis ook laten komen omdat ze zoveel verschillende zadels hebben. Maar het meeste sloot niet goed aan. Ik zag zelf ook al dat mijn zadel (een Sommer) heel goed op mijn pony lag. Die man heeft mij ook een Anatomica willen verkopen alleen vond ik dat zadel niet mooi met de beige rand. Dus gelukkig maar goed ook of niet Lonnie?
Ik zou trouwens je zadel niet bij Drunen op laten vullen. Ik heb daar al meerdere negatieve reacties over gehoord.