[WN] bit-advies gevraagd...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

radicalM

bit-advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:30

Hoi!

Paardlief wordt volgende maand 6 dus ... ik moet van bit gaan veranderen om hem er alvast aan te laten wennen. Wie weet 'krijg ik de geest en ga een "echte wedstrijd" rijden' Haha!

Hij heeft een kleine mondinhoud...reageert heel sterk op beweging in zijn mond...
En zelf hou ik absoluut niet van scherpe bitjes....(jaja..ik weet het...dat ligt aan de hand van de ruiter...maar welke ruiter is feilloos?)..Het liefst rij ik bitloos...(geen bosal of hackamore).
Hij doet het er uitstekend op...!

Wie heeft een beetje kijk op de bitsoorten die er tegenwoordig bestaan en heeft een suggestie?

radicalM

Re: bit-advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:34

..... Haha! tack-room zeker..... Bloos Als excuus voer ik aan dat ik "niet zoveel op Bokt zit" ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:38

Ik zou beginnen met een snaffle met scharen, en een grove enkelvoudige kinketting met grote schakels..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:46

Als je paard niet van beweging in zijn mond houd zou ik een vast mondstuk nemen of een zgn mullen-barrel. Dit is een mondstuk wat al snel 'vast' staat van het merk Myler. Van Billy Allen heb je een vergelijkend mondstuk, maar dat heeft toch net weer iets meer beweging.
Als je paard al neckreining kent is dat het eerste gewonnen als je de overstap naar shanks wilt maken, dan hoef je hem qua zijdelings sturen dus al minder in de mond te zitten.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:59

Yup...wij "neckreinen" al... Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:52

Heb je de mogelijkheid om bijv. wat bitten te lenen van stalgenoten of trainer?? Anders wordt het zo'n dure bedoening Knipoog

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:49

ik zou iig niet met een snaffel met scharen gaan rijden. deze hebben nog al eens de neiging om een knik e geven in de mond en zijn daardoor niet zo fijn met in de mond als die punt door de schaar op de tong gedrukt wordt. ik zou idd voor een vast geheel gaan. zoals bv een lowport stang met eventueel wel scharen die (opzij) kunnen bewegen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:59

Ik zou gaan voor een myler shank snaffle, die werkt niet als een noten kraker

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:53

WN AM -> WN TR

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 06:14

Ik zou in ieder geval gaan voor een bit met korte shanks (baby shanks). Zo kort mogelijk, des te minder de hefboomwerking. Verder zou ik ook kijken naar gebogen shanks, geeft nog minder hefboomwerking (maar alleen als het echt gebogen is en geen S vorm).