Barebackpad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piposansjo

Barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:37

Hallo allemaal,

Ik overweeg om een barebackpad te gaan kopen. Alleen weet ik niet zo goed welke het beste zijn. Dus ik zou graag jullie ervaringen hiermee willen horen en wat jullie advies is bij het aanschaffen van de juiste pad.

DubbelFun

Re: Barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:10

Hij moet iig voldoende dik zijn zodat je met je zitbeenknobbels het paard geen pijn kunt doen. Verder is een stroeve bovenkant (suede) een aanrader ivm glijden.
Een goede singelbevestiging zoals van een engelse singel of een westernsingel, iig niet zo'n dunne smalle riem, die snijdt.
Verder zijn beugels eigenlijk uit den boze. De kans op schuiven is veel groter en je kunt er lelijke ongelukken door krijgen.
Als je paard een wat hogere schoft / ingezakte rug heeft, dan zou ik er niet aan beginnen. Je hebt grote kans dat de pad dan erg op de schoft gaat drukken.
Een goede BBP kost maar zo meer als 100 euro.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:36

Ook ik zit te denken aan een barebackpad (BBP) en zou ook graag mee willen doen aan deze topic. Reden waarom ik er over nadenk is omdat ik een 3-jarige tinker heb die nog erg in de breedte groeit. Een gewoon zadel zou over een half jaar waarschijnlijk al niet meer passen.

Ik twijfel over de aanschaf van een BBP omdat ik op een ander paardje met een boomloos zadel van een bekend merk problemen heb gehad: drukplekken op de plaats van de zitbeenderen, terwijl wel het juiste pad was gebruikt. Ik ben bang dat dat ook met een BBP kan gebeuren.

Ik zit te denken aan een BBP ontwikkeld door Emiel Voest, zie http://www.atorka.nl/ij-artikel.php?art_id=979
of aan een BBP van het merk Best Friend, zie http://www.atorka.nl/ij-artikel.php?art_id=729

Zijn er mensen die veel rijden en ervaring hebben met bovengenoemde (of andere) BBP's??? Zijn bovenstaande BBP's dik genoeg? Is er genoeg ruimte voor de schoft? Kortom: alle reacties zijn welkom!

Alvast bedankt. Misschien is diegene die deze topic geopend heeft ook gebaat bij jou reactie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:49

Afbeelding
de BBP van Best friends even voor de gein op mijn shettenbeest

Deze BBP voel erg fijn aan, mooie anti slip onderkant en mooie stof op de bovenkant
hij is alleen niet echt voorgevormd oid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:13

Nog iets verder naar achteren en je hebt er een mooie nierdeken aan Clown

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:15

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:20

Ik heb een best friend barebackpad, gebruik hem niet zo vaak omdat hij bij mijn brede IJslander met niet eens zo'n enorme schoft behoorlijk drukt op de schoft. De band loopt zeg maar onder haar buik en dan OVER haar schoft... Eerlijk gezegd denk ik dat je dat met alle BBP's hebt hoor. Een geschikter BBP vind ik mijn boomloze barefoot zonder beugels Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:22

Ik denk idd ook dat je bij de meeste BBP's dat schoftprobleem zult hebben. En als het al is bij paarden zonder schoft, kun je nagaan hoe het is bij een paard wat wel een schoft heeft.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:30

Ik heb een Christ (bont). Is wel duur, tegen de 200 euro, maar is echt heerlijk! Drukt ook niet op de schoft. Die van best friend lijkt me lang niet zo fijn.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 01:47

Bedankt voor alle reacties! Echt top dat jullie de moeite hiervoor hebben genomen en zelfs foto's erbij hebben gezet. De foto van de shetties vond ik heel leuk!!!
Mijn paard heeft een vrij hoge schoft en de meeste bbp's die ik gezien heb, kunnen niet op paarden met een hoge schoft. Ik ga voor mijn 3-jarig paardje toch een goed 2e-hands westernzadel kopen. Als dat na een half jaar trainen te klein is, dan verkoop ik dat wel weer.
Oh ja (1): als je erg veel traint (4 a 5 keer per week) en lange ritten maakt is een barefoot met beugels niet geweldig. Ons oudere paard kreeg na de rui witte plekken (dus drukplekken). We hadden het originele barefootpad er onder liggen. Een kennis van me die 2x per week een buitenrit maakt op haar paard met barefoot, en verder weinig met haar paard doet, heeft er geen problemen mee. Hoe een barefoot zonder beugels is, weet ik niet.
Oh ja (2): vanaf juli / augustus van dit jaar zijn ontwormingsmiddelen alleen nog verkrijgbaar via (een recept van) de dierenarts. Tip: sla voor die tijd alvast wat in, want het zal beslist duurder gaan worden (administratiekosten e.d.)
Byebye, Zogeknognie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:31

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:17

Er is zeker meer dan Barefoot. (Gelukkig maar.)
Een boomloze Bob Marshall met een mooi dik vilten pad er onder is natuurlijk top. Maar ja, daar zit ook een mooi prijskaartje aan. Voor mij is dat gewoon te veel. Voor 1 Bob Marshall koop ik bij wijze van spreken 2 uitstekende westernzadels met boom (Westwood of Crates).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:05

@zogeknognie : ik denk dat dat niet zo is Haha!
Een BM heb je al vanaf Ebay tussen de 800 en 1300 euro thuis van gebruikt tot bijna nieuw. Dat kost een goede 2e hands tot een minder bekend nieuw merkzadel hier ook.
Als ik even deze BM mag spammen Haha!
http://cgi.ebay.com/Bob-Marshall-Saddle ... dZViewItem
Omgerekend kostte die dus iets van 400 euro en inkl. verzending + invoer had ie op ong. 600 euro uitgekomen.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 27-01-08 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:10

ik heb een Best Friend BBP. bevalt prima, hoor. drukt bij mijn paard niet echt op de schoft; je moet 'm er natuulijk niet bovenop leggen, maar iets verder terug. zie profiel voor hoe mijn paard's rug eruit ziet. best een schoft dus.

de pad zit heerlijk, schuift niet zo erg door de antislip onderzijde. je moet ze niet te strak aansingelen, omdat je dat erge druk krijgt (er zit natuurlijk geen boom in om de druk te verdelen). en nooooooit beugels eraan doen, om dezelfde reden!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:13

Is er geen mogelijkheid om bbp's te passen, ergens? Ik heb dat wel eens iemand zien doen.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:30

Ik ga dit topic even volgen.
Ik zit er ook aan te denken een bbp te kopen. Bij EquiPlay heb ik mooie gezien voor minder dan honderd euro, dus dat is prima te doen. Nou vraag ik me alleen af of je er volwaardig mee kan trainen (i.v.m. je eigen zit). Ik heb eens zonder zadel gereden en gleed er toen bijna meteen vanaf Verdrietig

picachu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:08

Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een emiel voest bbp, en deze ligr super op alle drie mijn paarden, met en zonder schoft, geen drukplekken, wel heerlijk rijden!! Hij is wel prijzig, €182,50 maaja dan heb je wel wat!

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 03:34

Ik heb toch maar af gezien van die boomloze zadels. Er zullen vast wel goede merken zijn. Eerder noemde ik al een Bob Marshall met een dik vilten pad. Het aantal echt goede boomloze zadels is volgens mij toch in de minderheid vergeleken met zadels met boom. Een zadel heeft bovendien niet voor niets een boom (drukverdeling). Toevallig stuitte ik op marktplaats op een Crates zadel voor een leuke prijs. Het was een reining-zadel. Ik heb het gekocht. Als het niet zou passen is het makkelijk door te verkopen. Gelukkig paste het perfect. Ik moet toegeven: ik ben nogal gecharmeerd van dit merk, vooral vanwege de pasvorm voor "moeilijke paarden" zoals tinkers en fjorden, de bijzonder goede kwaliteit van het leer en de stiksels. Nieuw zijn deze zadels niet goedkoop (circa € 1400,--). Tweedehands moet je het treffen. Waar ik nog altijd bang voor ben en waar ik iedereen voor wil waarschuwen: boomloos is heel fijn, maar er zit (net zoals bij gewone zadels) zo veel troep tussen. Ik kies dan liever voor een zadel dat wat duurder is, maar waarvan ik weet dat het geen drukplekken veroorzaakt, dan voor een goedkoop zadel. Globale vuistregel: Een goed zadel en tuig kost evenveel als je paard. Natuurlijk kan je koopjes tegenkomen en 2e-hands heel leuk spul tegenkomen (op bijvoorbeeld marktplaats en ebay). Toch wil ik iedereen waarschuwen: goedkoop is toch vaak duurkoop. Dat duurkoop heeft dan betrekking op je paard en een zadel dat je je weer kwijt moet. Er zit inderdaad veel troep tussen de zadels. Zowel bij western-, maar ook bij dressuur-, veelzijdigheids-, en het hele scala aan boomloze zadels. Van de barebacks voor intensief trainen en lange buitenritten ben ik zelf helemaal afgestapt. Als onderdeel om te oefenen in het contact maken met het paard en het krijgen van een onafhankelijke zit zullen verschillende barebacks zeker wel voldoen.
Bij deze stop ik mijn deelname aan deze topic. Iedereen die eraan deelnam wil ik van harte bedanken!!!. Van diverse reacties heb ik genoten en wat geleerd. Tot slot wil ik iedereen wijzen op de volgende site: http://www.freewebs.com/saddlesores/index.htm