Elastiek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rachaell

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:24

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik had een vraagje,
Ik lease op een pony en die rij ik met een elastiek, (manegepony) maar je kan dat elastiek op 2 manieren vast maken.. Wanneer heeft het elastiek nou meer nut, als je hem aan de singelstoten vast maakt, dus aan de zijkant, of als je hem door de voorbenen doet en dan aan singel vast maakt? Of maakt het niet uit?
alvast bedankt!
groetjes rachael

LisaD

Re: Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:05

Volgens mij is aan de zijkant minder streng ?

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:14

ja dat denk ik ook, maar je kan dat elastiek natuurlijk zo strak zetten als je zelf wilt..

ginka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:41

bij ons op de manege wordt het aan het zadel vast gemaakt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:46

Als je hem aan de zijkant vast doet dan vraagt het beduident minder naar beneden maar het sturen wordt er wel door bemoeilijkt

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:10

Ik vind die elastieken echt waardeloze dingen! Paarden worden er vaak alleen maar stugger van.!

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:11

Elastieken zijn op zich niet verkeerd, als je ze goed gebruikt en met mate ( volgens mij is dat met alles zo? Clown ) Ik zou het zker niet elke dag gebruiken, straks loopt het paardje helemaal niet meer op z'n eigen benen en zoekt hij enkel steun van de elastiek Dan zou ik toch zeker een andere 'oplossing' zoeken.
Maar om nog even op je vraag terug te komen Vork , wij maken het aan het zadel vast.

Wall_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:40

jadi1986 schreef:
Elastieken zijn op zich niet verkeerd, als je ze goed gebruikt en met mate ( volgens mij is dat met alles zo? Clown ) Ik zou het zker niet elke dag gebruiken, straks loopt het paardje helemaal niet meer op z'n eigen benen en zoekt hij enkel steun van de elastiek Dan zou ik toch zeker een andere 'oplossing' zoeken.
Maar om nog even op je vraag terug te komen Vork , wij maken het aan het zadel vast.

Hier ben ik het mee eens. Lachen
Ik maak ze zelf ook aan het zadel vast trouwens. Knipoog

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:22

ik vind die elastieken ook maar niks!
gr kim

Jdewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:18

Ik zou rijden lekker zonder doen..
Longeren zou je een elastiek kunnen gebruiken..
Even antw. op je vraag..
Als je het elastiek aan de zijkant vastmaakt kan je beter stelling vragen,

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:27

Jdewit schreef:
Als je het elastiek aan de zijkant vastmaakt kan je beter stelling vragen,

Kan je dat eens toelichten?

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:34

heey,
bedankt voor al die antwoorden!
ik zou zelf ook zonder elastiek willen rijden maar het is een manegepony dus daar heb ik niets over te zeggen, ik heb ook vaak het idee dat ze helemaal vast zit door dat elastiek maarja..

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:39

Het elastiek vermakkelijkt jouw vraag naar stelling. Wanneer je hem aan de zijkant van het zadel/longeersingel vastmaakt tenminste.

Misschien kun je eens overleggen met de eigenaar van de manege/het paard of je haar eens zonder elastiek mag gaan rijden? Vooral omdat je zelf vaak het idee hebt dat ze helemaal vast zit door het elastiek...

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:50

Ik heb ook een periode zonder elastiek gereden, maar sinds dat de manege niet meer brandveilig is ben ik de enige die nog op haar rijdt..(heel lang verhaal maar manegepony's en paarden worden niet meer gereden, alleen de leasers en pensioners mogen rijden) en daarom is ze ook best druk geweest, want ze was ook gewend op nog in de lessen te lopen, de laatste tijd ging het stukken beter, heb ik het elastiek er weer af gehaalt, maar toen zei degene die op stal zeg maar werkt en daar over beslist dat ik weer met elastiek moest.. Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:33

Sjukke schreef:
Het elastiek vermakkelijkt jouw vraag naar stelling. Wanneer je hem aan de zijkant van het zadel/longeersingel vastmaakt tenminste.

Misschien kun je eens overleggen met de eigenaar van de manege/het paard of je haar eens zonder elastiek mag gaan rijden? Vooral omdat je zelf vaak het idee hebt dat ze helemaal vast zit door het elastiek...

waarom vermakkelijkt het de vraag naar stelling. uitleg graag anders hebben we er niets aan.

Als je je elastiek aan de buitenkant vast maakt trekt het aan twee kanten. als je dus rechts vraagt dan trekt het elastiek aan de linkerkant veel strakker. dat bemoeilijkt dus juist de stelling. zit het tussen de voorbenen vast dan heb je veel meer speling naar links of rechts.

Bedenk het maar zo. als je een paard vast zet op de wasplaats aan twee touwen die aan de zijkant zitten dan kan het paard met zijn hoofd geen kant meer op. Zet je hem echter met diezelfde twee touwen , zelfde lengte vast op één punt aan een oog in de muur dan kan het paard het hoofd vrij bewegen naar links en recht zo lang het touw is.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:36

Bij mij op de manege is er ook een pony met zo'n elastiek, bij ons maken we hem vast aan die dingen waar je ook de stijgbeugelriemen vastmaakt.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:38

Ik doe hem altijd tussen zijn voorbenen.
Ik ben inmiddels gestopt met het elastiek

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:33

Ik heb 'm ook tussen haar voorbenen.
Aangezien ze door het elastiek erg begint te hangen en te trekken, gebruik ik 'm niet zo vaak meer...

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:06

Ik heb een tijd geleden ook met elastiek gereden en ik deed die altijd tussen de voorbenen, maar zag laatst ook iemand op stal rijden met elastiek die aan de zijkanten vast was gemaakt.