Verschil ongebroken en enkelgebroken bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Verschil ongebroken en enkelgebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:21

Wat is nu precies het verschil in de werking van het ONgebroken en ENKELgebroken bit op het paard?

Is het ene scherper dan het andere?

Is het ene prettiger in de mond dan het andere?

Reageer een paard scherper op het ene dan het andere?

Ik weet het verschil tussen de 2 bitjes, kwa uitzicht (scharnierwerking enzo) maar wat doen ze juist met het paard?
Laatst bijgewerkt door Evikes op 19-01-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Golan

Re: Verschil ongebroken en gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:23

Onze tandarts zegt, dat als er druk komt op een enkelgebroken bit, dat het dan in het gehemelte prikt. En een dubbelgebroken is buigzamer ofzo en die doet dat dan niet..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:24

Naar mijn idee kun je met een dubbelgebroken bit aan 2 kanten een verschillende uitwerking geven. De 2 kanten kunnen los van elkaar bewegen.
Bij een enkelgebroken bit beïnvloedt de ene beweging de andere.
Wat prettiger is en waar een paard beter op reageert en beter op loopt, is heeel erg paard-afhankelijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:24

enkel heetf notenkraker effect
dubbel blijft lekkerder liggen en buigt idd meer.

maargoed de ruiterhand maakt het bit zo scherp als het kan zijn

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:25

Ik bedoel het verschil met een ONgebroken bit en een ENKELgebroken bitje...

Golan

Re: Verschil ongebroken en enkelgebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:28

Oh sorry Bloos
mijn ervaring met een ongebroken bit is dat het paard makkelijker in de houden is, en bij elkaar te rijden is. Dus gewoon een strengere inwerking, maar ik denk dat dat ook per paard verschilt

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:28

Volgens mij werkt een ONgebroken bit meer in op de lagen en heeft een GEbroken bit meer een notekraker effect en prikt in het gehemelte.

Correct me if i,m wrong Bloos

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:29

ongebroken bit kan niet prikken
enkel wel.

maargoed, wat bedoel je? stang met tongboog of zonder?
Want dan heb je weer hefboomwerking die de tongboog in het gehemelte werkt Knipoog

en met losse bitringen heb je dit niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:31

Citaat:
De werking van gewone trenzen

Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:34

Ok ik had het dus mis Bloos ......nouja nu weet ik het in ieder geval wel Haha!
Laatst bijgewerkt door paxine op 19-01-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:35

Ongebroken geeft druk op de tong, dit is ook wel afhankelijk van de vorm van het bit. Sommige exemplaren volgen de mond beter dan andere. Op het gehemelte geeft het geen enkele druk. Op de mondhoeken geeft het wel iets druk, maar veel minder dan welke gebroken versie dan ook. Het is stug, maar absoluut niet wriemelig.
Enkel gebroken geeft minder druk op de tong, maar kan in het gehemelte prikken. Geeft veel druk op de lagen en ook op de mondhoek. Het is niet erg wriemelig maar kan voor paarden die echt niet van bewegende bitten houden toch ergerlijk zijn.

Voor-/nadelen:
enkelgebroken heeft als voordeel dat je duidelijker onderscheid hebt in links-rechts. Nadeel is dat je het gehemelte niet kunt ontzien.
Ongebroken: Heeft als grootste voordeel de rustige ligging en het totaal niet wriemelen. Nadeel is dat links-rechts hulpen minder duidelijk doorkomen.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:38

Jolliegirl schreef:
ongebroken bit kan niet prikken
enkel wel.

maargoed, wat bedoel je? stang met tongboog of zonder?
Want dan heb je weer hefboomwerking die de tongboog in het gehemelte werkt Knipoog

en met losse bitringen heb je dit niet...

Gewoon net zoals een enkelgebroken bitje, een ongebroken bitje. Geen stang ofzo. Zag het onlangs in de winkel liggen (wel met gewone bitringen zoals enkelgebroken trens) en vroeg me af waarvoor dit nu precies dient.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:55

--> HAR

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:46

Hallo mensen ik wil graag even wat info kwijt over het Myler bit. Misschien dat iemand er iets aan heeft! Ik heb vorig jaar een myler bit aangeschaft nadat ik mij eens goed in de Myler theorie heb verdiept. Ik ben/was ervan overtuigd dat deze bitjes een stuk vriendelijker zijn dan de enkel en/of dubbel gebroken bitten. Ik heb ruim een jaar met veel succes gereden met Myler. Mensen welke zich niet hadden verdiept in Myler wisten mij altijd te vertellen dat gezien de dikte van het bit, best dun, het een zeer scherp bit zou zijn. Dit is complete onzin. Je hebt maar een hele zachte ophouding nodig om je paard te laten reageren. En we weten allemaal dat het de ruiterhand is die een bit scherp maakt. Maar nu komt het, sinds een maand of wat begon mijn paard rechts vast te houden en extreem stelling naar links aan te nemen. Wat doe je dan??? Tenminste ik je begint wat sterker door te komen met je rechterhand om zijn hoofd er weer recht voor te krijgen. Deze problemen werden alleen maar erger en er kwam vluchtgedrag bij kijken zodra ik rechts erbij pakte en dat was voor mij een reden om dus op zoek te gaan naar de oorzaak. Wat de oorzaak was laat ik nu even ter zijde, lang verhaal. Maar wat de consequentie was van dit alles is dat mijn paard zijn rechterwang nogal kapot bleek te zijn. Ik heb al die tijd alleen naar zijn mondhoeken gekeken om te kijken of er toch niet iets kapot was door het 'scherpe' Myler bit. Wat blijkt nu, omdat ik in principe het bit aan de rechterkant telkens door zijn mond heb lopen trekken omdat hij niet los wou laten is zijn wang tussen het rolletje klem komen te zitten. En dat dus niet 1 keer maar waarschijlijk keer op keer. Vandaar dat zijn reactie ook steeds heftiger werd op het aannemen van de teugels. En zo vreemd is dat niet.
Dus daar wil ik men even voor waarschuwen, rij alleen met een dit soort Myler bit als je je paard op twee teugels na kunt laten geven. Ik sta nog steeds achter het myler systeem en heb nu een soortgelijk bit aangeschaft maar dan zonder rolletje. Dit overkomt je dan ook 1 keer en niet weer. En ja, ik voel mij banketstaaf, schuldig en een prutser!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:49

dat rolletje zit toch in het midden?
Hoe krijg je dat tegen de wang aan??
Dan heb je toch wel met erg veel kracht gereden lijkt me?

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:46

Het rolletje zit inderdaad in het midden. Maar het Myler bit trek je heel makelijk door de mond heen, zoveel kracht heb je daar niet zoo nodig, helaas.. dat blijkt. Daarom wil ik men er
op attenderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:15

Waarom zou je daar minder kracht voor nodig hebben dan bij bijv een ongebrolen trens?
Of bij een dibbelgebroken trens dat midden stuk tegen de wang aan krijgen?
Dat verschil snap ik niet zo goed Lachen

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:48

Als ik het maar snap....dan maak ik niet weer dezelfde fout namelijk. Als je mijn verhaal goed hebt doorgelezen begrijp je ook waarom ik zo extreem aan rechts heb gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:52

Dat heb ik gelezen..maar dat is geen reden om in de mond te gaan trekken. (Integendeel...worden ze alleen maar stugger en sterker van..loslaten, en rechtrichten met de benen is dan het antwoord Lachen )

Want wil je het tussen stukje tegen de wang krijgen kan dat niet met zachte hand. En maakt dat niet uit of dat een myler is of een ander bit.
Dus pesoonlijk vind ik het erg lief dat je waarschuwt, maar de waarschuwing is imo niet terecht, omdat het niet uit maakt met welk bit je dat doet Lachen

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:58

Nou, als je bijvoorbeeld een beetje stelling zou vragen en je paard geeft niet mee met zijn hoofd heb je het bit dus al aan 1 kant uitsteken, dus daar komt geen kracht bij kijken. Het gevaar van dat Myler bit is dus gewoon dat rolletje. Een ander bit zou deze schade niet aan kunnen richten. En natuurlijk moet je een paard op twee teugels na laten geven etc. maar onze problemen kwamen uit zijn rug. En het is bekend dat velen, waarvan ik er ook 1 van ben 1 sterkere hand heeft en juist voor die mensen wil ik deze waarschuwing neerzetten. Rij met zo`n bit als je een stille hand hebt en niet zo`n stumper bent als dat ik ben.
Huilen Ik heb het ook niet bewust gedaan en of geweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:01

Past je bit dan wel als je het bij stelling vragen en geen druk vraagt al aan kant uitsteekt?
Ik heb echt wel eens gehad dat het bit niet meer zit zoals het hoort...maar ik geef dan ook eerlijk toe dat ik verdomde hard heb lopen hangen... (bijv bij omtrekken omdat een paard heeft geleerd dat eruit naaien een leuke truucje is en je dat wilt doorbreken)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:01

Kawa; ben het met je eens, maar ik denk dat Socraatje door het toegeven van haar verkeerde handelswijze ook anderen probeert te waarschuwen, dat het met een myler dus kan gebeuren zonder dat je er veel erg in hebt, als je er niet heel erg op geconcentreerd bent. En als je het met een myler minder door hebt dan met een ander bit denk ik dat een waarschuwing voor mensen die hetzelfde zouden handelen (en face it, dat zijn er veeeeeeel) niet misstaat.
Of ik heb het weer helemaal verkeerd begrepen, dat is een vrij voor de hand liggende verklaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:03

Maar dan rij je toch met veel druk delerium?
Dat is waar het mij om gaat Lachen
Dat stukje in de tekst.
En dan heb je ook je middenstukje van een dubbelgebroken bit in de wang zitten...ook dat zal vast niet lekker zijn voor de wang Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:19

mee eens, maar ruitergevoel en gevoel in de hand moet wel groeien. Ik denk dat heel veel mensen zich er ooit (onbewust) schuldig aan hebben gemaakt teveel druk in de hand te hebben zonder door te hebben *wat je nou toch in crisisnaam uitvoert*.
Van de 2x dat ik een paard op een myler heb gereden weet ik nog wel dat alles anders voelde, ik kan me wel voorstellen dat j er teveel druk mee geeft zonder dat je je er echt bewust van bent.

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:54

runningkawa schreef:
Maar dan rij je toch met veel druk delerium?
Dat is waar het mij om gaat Lachen
Dat stukje in de tekst.
En dan heb je ook je middenstukje van een dubbelgebroken bit in de wang zitten...ook dat zal vast niet lekker zijn voor de wang Lachen

Ik vraag me af hoe jij een bit bij een paard in hebt als het middenstuk in de wang zit???