Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
erleyne schreef:De meeste 2dehandszadels kunnen wel aangepast worden, maar het zadel wordt natuurlijk niet meer helemaal op maat gemaakt.
Overigens zou ik dat voor dat budget ( 800 ) rondkijken voor een 2dehands zadel van een echt goed merk. Een goed 2dehands zadel gaat vaak jaren mee ( ik heb zelf een zadel dat al meer dan 25 jaar oud is en nog steeds goed is ) en zijn waardevaster dan nieuwe zadels van wat mindere merken.
jolentinus schreef:inderdaad. ik heb inmiddels wel een nieuwzadel gekocht voor 800 euro omdat ik echt een paard had wat niets paste.
maar mij werd altijd geadviseerd een 2e hands zadel te kopen van een goed merk. bij mijn springzadel heb ik dat dan ook gedaan.
nou vind ik wel dat je voor 800 euro nieuw ook een goed kwalitiet zadel kan kopen. rossner bevalt best bij ons op stal en die gaan ook jaren mee hoor (zelf heb ik kentaur)
Judje schreef:ik heb op marktplaats al een ontzettend mooie rossner gezien die misschien een half jaartje gebruikt is.;Zelf zou ik gaan kijken naar een 2ehandszadel.
Je zegt zelf al dat je geen 800 euro te besteden hebt en nieuwe zadels voor minder geld zijn het vaak niet waard.
Dan zou ik in deze dus zeker gaan voor een 2e hands zadel.
Er zijn ook zadelmakers en zadelverkopers (het liefst met MSFC), die 2e hands zadels verkopen, misschien hebben zij iets moois voor je, dan kan je meteen laten passen en kijken of het zadel aangepast kan en/of moet worden.
Judje schreef:Kijk, dat is ook mooi.
Het is dan alleen wel van belang dat je iets met de huidige eigenaar afspreekt, voor als het zadel niet past, anders zit je daar weer mee...
Het hoeft dus niet perse via een zadelmaker, maar het kan behoorlijk wat moeite schelen voor het steeds heen en weer rijden met zadels en paard om het te laten passen.
Judje schreef:Dat lijkt me wel belangrijk, anders ben je je hele budget straks kwijt aan niet-passende zadels, die je dan thuis hebt liggen...
jolentinus schreef:ja wat is op maat maken. ik weet dat ze bij rossner ook veel kunnen doen. maar je kan nooit een breed zadel met een brede boom passend krijgen op een smal paard.
je zou de dus de boombreedte zowieso moeten weten. opvullen scheelt altijd al ee heel end
SteffiiY schreef:Èn snel, èn goedkoop, èn goed passend tegelijk, is zoeken naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Als je aan een budget gebonden bent doe je er nmm. verstandig aan om je er in te schikken dat het misschien wel even duurt voordat je een ander zadel gevonden hebt. Want aan de pasvorm, met name tov. van de rug van je paard, maar zeker ook mbt. hoe lekker je er zelf op zit, moet je geen concessies willen doen.Ja maar ik ben niet van plan 800 uit te geven aan een zadel, want ik heb zo snel mogellijk een zadel nodig!
SteffiiY schreef:ik heb mijn beslissing genomen
SteffiiY schreef:jolentinus schreef:ja wat is op maat maken. ik weet dat ze bij rossner ook veel kunnen doen. maar je kan nooit een breed zadel met een brede boom passend krijgen op een smal paard.
je zou de dus de boombreedte zowieso moeten weten. opvullen scheelt altijd al ee heel end
ja, dat leek mijn ook al logisch, de boommaat van me oude zadel neem ik gewoon en dan de kussens enz. kunnen altijd opgevult worden.