2e hands of een nieuwe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

2e hands of een nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:20

Gister heb ik mijn zadel weg moeten gooien.
Dus dat betekend tijd voor een nieuw zadel, nu heb ik eens rond zitten surfen en voor een goed nieuw dressuur zadel ben je zo'n 800,- kwijt (rossner van de divoza, heb hier goede meningen over gehoord) natuurlijk heb ik 800,- niet zo in 2 weken tijd op me bankrekening staan.
nu heb ik op internet zitten surfen en er staan genoeg zadels die er nog super uitzien,maar dan voor wat minder geld.
Alleen mijn vraag is; Kunnen 2e hands zadel ook op maat worden gemaakt?

Zesiram

Re: 2e hands of een nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:24

De meeste 2dehandszadels kunnen wel aangepast worden, maar het zadel wordt natuurlijk niet meer helemaal op maat gemaakt.

Overigens zou ik dat voor dat budget ( 800 ) rondkijken voor een 2dehands zadel van een echt goed merk. Een goed 2dehands zadel gaat vaak jaren mee ( ik heb zelf een zadel dat al meer dan 25 jaar oud is en nog steeds goed is ) en zijn waardevaster dan nieuwe zadels van wat mindere merken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:25

erleyne schreef:
De meeste 2dehandszadels kunnen wel aangepast worden, maar het zadel wordt natuurlijk niet meer helemaal op maat gemaakt.

Overigens zou ik dat voor dat budget ( 800 ) rondkijken voor een 2dehands zadel van een echt goed merk. Een goed 2dehands zadel gaat vaak jaren mee ( ik heb zelf een zadel dat al meer dan 25 jaar oud is en nog steeds goed is ) en zijn waardevaster dan nieuwe zadels van wat mindere merken.

Ja maar ik ben niet van plan 800 uit te geven aan een zadel, want ik heb zo snel mogellijk een zadel nodig!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:26

inderdaad. ik heb inmiddels wel een nieuwzadel gekocht voor 800 euro omdat ik echt een paard had wat niets paste.

maar mij werd altijd geadviseerd een 2e hands zadel te kopen van een goed merk. bij mijn springzadel heb ik dat dan ook gedaan.

nou vind ik wel dat je voor 800 euro nieuw ook een goed kwalitiet zadel kan kopen. rossner bevalt best bij ons op stal en die gaan ook jaren mee hoor (zelf heb ik kentaur)

edit: ik zie dat je zo snel mogelijk een zadel wil. wat wil je graag en voor welke centen.. dan help ik je zoeken (mag graag paardenspullen zoeken) eventueel postcode voor marktplaats (mag per pb)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:28

jolentinus schreef:
inderdaad. ik heb inmiddels wel een nieuwzadel gekocht voor 800 euro omdat ik echt een paard had wat niets paste.

maar mij werd altijd geadviseerd een 2e hands zadel te kopen van een goed merk. bij mijn springzadel heb ik dat dan ook gedaan.

nou vind ik wel dat je voor 800 euro nieuw ook een goed kwalitiet zadel kan kopen. rossner bevalt best bij ons op stal en die gaan ook jaren mee hoor (zelf heb ik kentaur)

dat ben ik met je eens, ik hoor over rossner genoeg goede dingen om er eentje aan te schaffen heb laatst ook mogen uitproberen. maar nu komt de volgende vraag: een goede 2e hands rossner voor wat minder geld, of lang zonder zadel zitten en lang sparen en een nieuwe kopen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:29

Ik heb een tweedehands passierzadel van 3 jaar oud voor 700 euro gekocht, mijn oude voor 400 verkocht en de tweedehandse op maat laten maken voor 80 euro. Voor 380 euro had ik dus een kwalitatief goed zadel waar ik nog jaren mee vooruit kan!

Joltsje

nee een goede 2e hands rossner is ook geen probleem lijkt mij.

maar wat ik met mijn paard had was dus. dat hij nergens onder paste zeg maar. en dan heb je met een nieuw zadel veel meer keuze

Judje

Zelf zou ik gaan kijken naar een 2ehandszadel.
Je zegt zelf al dat je geen 800 euro te besteden hebt en nieuwe zadels voor minder geld zijn het vaak niet waard.
Dan zou ik in deze dus zeker gaan voor een 2e hands zadel.
Er zijn ook zadelmakers en zadelverkopers (het liefst met MSFC), die 2e hands zadels verkopen, misschien hebben zij iets moois voor je, dan kan je meteen laten passen en kijken of het zadel aangepast kan en/of moet worden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:30

Judje schreef:
Zelf zou ik gaan kijken naar een 2ehandszadel.
Je zegt zelf al dat je geen 800 euro te besteden hebt en nieuwe zadels voor minder geld zijn het vaak niet waard.
Dan zou ik in deze dus zeker gaan voor een 2e hands zadel.
Er zijn ook zadelmakers en zadelverkopers (het liefst met MSFC), die 2e hands zadels verkopen, misschien hebben zij iets moois voor je, dan kan je meteen laten passen en kijken of het zadel aangepast kan en/of moet worden.
ik heb op marktplaats al een ontzettend mooie rossner gezien die misschien een half jaartje gebruikt is.;

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:31

Kijk, dat is ook mooi.
Het is dan alleen wel van belang dat je iets met de huidige eigenaar afspreekt, voor als het zadel niet past, anders zit je daar weer mee...
Het hoeft dus niet perse via een zadelmaker, maar het kan behoorlijk wat moeite schelen voor het steeds heen en weer rijden met zadels en paard om het te laten passen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:32

Judje schreef:
Kijk, dat is ook mooi.
Het is dan alleen wel van belang dat je iets met de huidige eigenaar afspreekt, voor als het zadel niet past, anders zit je daar weer mee...
Het hoeft dus niet perse via een zadelmaker, maar het kan behoorlijk wat moeite schelen voor het steeds heen en weer rijden met zadels en paard om het te laten passen.

Ja, daar zat ik ook al aan te denken. het is een jong meisje. dus misschien kan ik afspreken dat als het zadel niet past dat ik hem terugstuur.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:36

Dat lijkt me wel belangrijk, anders ben je je hele budget straks kwijt aan niet-passende zadels, die je dan thuis hebt liggen...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:37

Judje schreef:
Dat lijkt me wel belangrijk, anders ben je je hele budget straks kwijt aan niet-passende zadels, die je dan thuis hebt liggen...

dus in principe kan een goed 2e hands zadel op maat worden gemaakt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:40

Als ik jou was zou ik even met je zadelmaker in overleg welke zadels hij op maat kan maken. Het geldt namelijk niet voor alle zadels (geloof ik).

Passier, KN en Cliff Barnsby weet ik uit eigen ervaring dat die pas gemaakt kunnen worden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:44

ja wat is op maat maken. ik weet dat ze bij rossner ook veel kunnen doen. maar je kan nooit een breed zadel met een brede boom passend krijgen op een smal paard.

je zou de dus de boombreedte zowieso moeten weten. opvullen scheelt altijd al ee heel end

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:45

jolentinus schreef:
ja wat is op maat maken. ik weet dat ze bij rossner ook veel kunnen doen. maar je kan nooit een breed zadel met een brede boom passend krijgen op een smal paard.

je zou de dus de boombreedte zowieso moeten weten. opvullen scheelt altijd al ee heel end

ja, dat leek mijn ook al logisch, de boommaat van me oude zadel neem ik gewoon en dan de kussens enz. kunnen altijd opgevult worden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:45

SteffiiY schreef:
Ja maar ik ben niet van plan 800 uit te geven aan een zadel, want ik heb zo snel mogellijk een zadel nodig!
Èn snel, èn goedkoop, èn goed passend tegelijk, is zoeken naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Als je aan een budget gebonden bent doe je er nmm. verstandig aan om je er in te schikken dat het misschien wel even duurt voordat je een ander zadel gevonden hebt. Want aan de pasvorm, met name tov. van de rug van je paard, maar zeker ook mbt. hoe lekker je er zelf op zit, moet je geen concessies willen doen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 12:23

ik heb mijn beslissing genomen Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:21

SteffiiY schreef:
ik heb mijn beslissing genomen Knipoog

Ben benieuwd Tong uitsteken Zou ook gewoon kijken voor een 2e hands zadel Knipoog evt kan je dan nog altijd gaan sparen voor een nieuwe over een tijdje

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:33

Je zou ook een zadelmaker kunnen benaderen. Die hebben vaak ook een hoop (goede) tweedehands zadels en die kunnen ze dan eventueel nog op maat maken voor je.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:35

KN, ook een fijn merk en het oude model wat ik overgens nog fijner vind ook zijn gewoon normaal te betalen.
Heb zelf een tijdje de nieuwe gehad maar toch weer teruggestapt op het oude model.
Deze vind je tweedehands rond de 300 tot 500 euro ongeveer.
Echt een super zadel!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:57

SteffiiY schreef:
jolentinus schreef:

ja, dat leek mijn ook al logisch, de boommaat van me oude zadel neem ik gewoon en dan de kussens enz. kunnen altijd opgevult worden.

als je de boommaat van de andere aanhoud, en je hebt geen lastig paard. dan moet het lukken lijkt mij. (lastig qua rug Tong uitsteken )

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:12

Je moet gewoon een zadel zoeken wat goed licht, dus goede boommaat enz. En dan kun je hem natuurlijk altijd laten opvullen en aanpassen. Maar niet alles kan verandert worden. En de zadel maker is ook niet heel goedkoop. Dus zoek gewoon een zadel wat goed licht.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:38

Ik ga morgen voor een nieuw zadel naar Drunen.
Heb een Kentaur op het oog. Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:06

kentaur heb ik ook. bevalt mij echt geweldig. mijn zadel past ook op veel paarden.