Waarom Martingaal met buitenrit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Waarom Martingaal met buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:59

Hallo,

Ik ga zaterdag met mijn paardje voor het eerst een buitenritje maken, met nog een hele groep.
Nou weet ik niet hoe ze buiten reageert, of ze sterk is of juist niet.
Nu zie ik een heleboel mensen met een martingaal rijden als ze naar buiten gaan, maar waarom nou eigenlijk?
Is je paard dan makkelijker in toom te houden?

Ik snap wel waarvoor hij dient met springen, maar ik weet nou niet echt de precieze werking van dat ding buiten.
Sommige zeggen: "Voor de zekerheid, je weet maar nooit."
Dus is het veiliger als je met een Martingaal buitenrijd?
Graag spoedig antwoord.

Groetjes,
Britt.

polly2

Re: Waarom Martingaal met buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:05

Dat hangt van je paard af. Ik gebruik nooit een martingaal. Met uitzondering van één paard. Als ik daarmee naar buiten ga wel. Zij heeft namelijk de gewoonte, dat als ze iets bijzonders ziet dat ze spannend vindt, dan gooit ze met een zwieper haar hoofd heel ver naar achteren. Toen ik dat paard net had, heeft ze me een keer knock out geslagen met haar hoofd: ik zat op te letten of er nog verkeer aan kwam om over te steken en zij zwiepte en boem...ik knock out en een blauw oog.
Met martingaal gebeurt dit iets minder snel. En ik ben er nu ook wel wat alerter op bij dit paard, maar de martingaal is dan net even een extra stukje hulp.
Bij geen van de andere paarden heb ik het verder nodig. Dus het hangt van je paard af.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 00:06

Mijn paard is in de buitenbak al heel erg kijkerig, dus dan loopt ze al erg met haar hoofd omhoog.. En daarbij weet ik nog niet echt hoe ze op buitenrit is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:07

Brittol schreef:
Mijn paard is in de buitenbak al heel erg kijkerig, dus dan loopt ze al erg met haar hoofd omhoog.. En daarbij weet ik nog niet echt hoe ze op buitenrit is.

Dan doe je 'm er toch aan. Als jou dat meer zekerheid en zelfvertrouwen geeft, werkt dat vanzelf door op je paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:10

Als ze in de buitenbak al erg kijkerig is dan kan een goed afgestelde martingaal net de scherpe kantjes eraf halen Lachen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:25

Ik zou hem er gewoon aanhangen. Wanneer je de martingaal goed hebt afgesteld werkt hij alleen als het nodig is, dus kwaad doe je er dan niet mee..
Op de eerste buitenrit met mijn paard had hij mijn neus wel kunnen breken, zover gooide hij zijn kop omhoog Haha! Sindsdien hangt er altijd een martingaal aan met buitenrijden. (eigenlijk bijna altijd met rijden)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 02:19

Ik heb bij Warina buiten ook een martingaal... deze dient ter bescherming voor mijn voortanden Clown
Ze heeft buiten nogal de neiging om onverwachts een sprong te maken en dan haar hoofd tussen mijn voortanden te plaatsen Haha! Merk er verder niet veel van qua makkelijker inhouden oid.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:14

Oke, dan hang ik er hem zaterdag wel aan.. Kijk wel hoe het loopt.
Gelukkig kan ik mijn paard planten achter 2 bomproof paarden, dus hoop dat ze zelf dan ook wat rustiger is. Ja

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:17

Ik heb ook altijd een martingaal om buiten. Hij is buiten toch iets heftiger, en zo werkt het voor ons allebei fijner. En met een martingaal doe je op zich geen kwaad als hij goed is afgesteld Lachen

creoolfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:18

Ik rijd altijd zonder omdat hij dan beter loopt. Alleen als het paard fris is of 2 dagen niet naar buiten is geweest hang ik er een martingaal aan als ik het bos inga.
Om dezelfde reden die hier eerder genoemd is.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:56

ik vind een martingaal een vreselijk ding, heb juist het idee dat ik minder controle heb als ik ermee rijd omdat ik dan minder goed kan sturen

maar inderdaad het kan geen kwaad, dus waarom niet!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:03

Bij mij hangt die er buiten gewoon voor de zeker heid aan. Ik ben 16 en rij op een fjord. Als ze ooit de kolder in der koppie krijgt,heb ik nog iets om op terug te vallen als ze gaat staan slingeren met der hoofd. Bij mij hangt hij door een tweede teugel. Die als we gewoon buiten rijden 'los' hangt (maringaal gewoon netjes maar niet in werking door dat we de teugels in een boogje hangt). Zodat we hem hebben als we hem nodig hebben.
Dat zou ik aanraden, heb je ook geen last met sturen enzo. Is het alleen wel handig als je weet hoe je met 2 teugels moet rijden Knipoog

DaniiQueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:23

als je niet goed weet hoe je pony doet met een buitenrit zou ik een martingaal om doen, omdat als hy er vandoor gaat je m toch beter kan houden

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:28

als ik hem niet meer kan stoppen gooit ie zijn kop in de lucht en is die onstopbaar en onstuurbaar Tong uitsteken martingaal (ik heb voortuig) werkt wel fijner dan

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:30

c_alsemgeest schreef:
Ik heb bij Warina buiten ook een martingaal... deze dient ter bescherming voor mijn voortanden Clown
Ze heeft buiten nogal de neiging om onverwachts een sprong te maken en dan haar hoofd tussen mijn voortanden te plaatsen Haha! Merk er verder niet veel van qua makkelijker inhouden oid.

hahahaha zeer herkenbaar Blauw oog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:49

Vreselijk is dat hè? Tong uitsteken
Het komt ook altijd onverwacht omdat ze buiten juist erg achter de teugel weg kruipt en loopt te dribbelen, en dan opeens zo'n sprong... Haha!

Maarja... als ze 40 is kunnen we gewoon rustig buiten rijden Huilen van het lachen
Ik zei altijd als ze 30 is kunnen we gewoon buiten rijden... maar aangezien ze nu 27 is gaan we dat niet halen denk ik Clown

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:51

Ik rij altijd buiten met martingaal. Ik heb dat 1 keer niet gedaan en toen ben ik met paard en al gevallen. Daarom doe ik hem er altijd aan. In de bak rij ik meestal zonder.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:32

Ik gebruik hem buiten om dezelfde reden als met het springen. Mijn paard vind het helemaal geweldig en brengt in haar enthousiasme het hoofd op sommige momenten te hoog om fatsoenlijk met de teugels in te werken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:16

Sash schreef:
ik vind een martingaal een vreselijk ding, heb juist het idee dat ik minder controle heb als ik ermee rijd omdat ik dan minder goed kan sturen

Dan stuur je waarschijnlijk door een hand opzij te brengen, want zo'n hulp komt niet zo goed oor met martingaal. Maar als je gewoon voor sturen je hand iets terug brengt, of juist de andere teugel wat geeft (werkt nl ook) dan zou je geen last moeten hebben met sturen. Daarvoor moeten natuurlijk altijd de teugels op maat zijn. Een veel gemaakte fout bij het buiten rijden is dat teugels los hangen.
________________________________________________________________________________________________
De werking van de martingaal is dat, hoe hoog het paard het hoofd ook brengt, het niet onder de hulpen vandan kan komen, omdat de martingaal er voor zorgt dat het bit op de lagen blijft inwerken. Daarom is een paard met martingaal beter te houden (bij een geheven hoofd). Zonder martingaal kan het paard bij een hoog geheven hoofd het bit tussen de kiezen nemen.
In elk geval werkt het bit dan niet meer op de lagen in.

Daarom is het speciaal voor springen uitgevonden, omdat het paard bij het taxeren van de sprong het hoofd horizontaal brengt. Maar natuurlijk in alle ander situaties te gebruiken waar het paarden hoofd omhoog wordt gebracht (bv als ze opgewonden raken).

Een martingaal mag nooit zo afgesteld dat het de teugels naar beneden trekt als het paard een normale hoofdhouding heeft.

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:19

Ik gebruik ook een martingaal tijdens de buitenrit. Hij wil tijdens de buitenrit nog al heet zijn en dan gooit hij zijn hoofd heel hard de lucht in. Ik heb mijn martingaal niet zo heel strak zitten maar zodra hij zijn hoofd omhoog gooit werkt hij. Ik moet zeggen hij is beter te houden als zonder martingaal buiten. met dressuur rijd ik zonder.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:21

Als ik met meer mensen rijdt, heeft mijn paard de neiging wat fris te worden en heeft nogal zin in rennen. hij doet dan zijn neus in de lucht en ik heb niks meer te vertellen.

daarom doe ik hem op die momenten een martingal om (mijn vriendje noemde het een 'Martin Gaus'! ) Haha! , zodat hij net zijn hoofd niet zo hoog kan doen, dat ik niks meer te vertellen heb.
verder heb ik er geen last van, omdat als ie normaal wandelt zijn hoofd wat lager houdt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:44

Vergeten toe te voegen, maar dat was al duidelijk hier, dat het een perfecte rem is tegen slaande hoofden, wat dan weer wat lippen, tanden, neuzen en ogen spaart... van de ruiter welterverstaan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:33

Lusitana schreef:
Vergeten toe te voegen, maar dat was al duidelijk hier, dat het een perfecte rem is tegen slaande hoofden, wat dan weer wat lippen, tanden, neuzen en ogen spaart... van de ruiter welterverstaan Clown

Maar waarom dat niet proberen dat slaan met het hoofd op een andere manier op te lossen dan met een hulpteugel, die het probleem alleen maar verbloemd?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:38

ja, op zich klopt dat wel, RedPassion, maar ik ben even uit gegaan van een paard dat verder prima te rijden is, maar alleen in een buitenrit heet kan worden en dan anders reageert dan in de bak. Ik merk dat ik het paard wat ik rijd zich minder sterk maakt, doordat er veel dressuurmatig mee gereden wordt.
soms vind ik het gewoon even makkelijker, helemaal als je met meerderen rijd, en ook wel eens kletst.

daarbij is het lastig rijden met een paard dat, zoals in Lusitana's voorbeeld, met zijn hoofd slaat! met een tand door de lip is het lastig een rijtechnisch probleem op te lossen..... Blauw oog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:47

RedPassion schreef:
Lusitana schreef:

Maar waarom dat niet proberen dat slaan met het hoofd op een andere manier op te lossen dan met een hulpteugel, die het probleem alleen maar verbloemd?

Dat klinkt erg gemakkelijk, mijn paard doet in de bak zulke dingen niet en op de buitenrit, alleen als ie iets engs ziet of ineens wil rennen, dan heb ik toch liever net even meer zekerheid