ervaringen met 19' inch zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

ervaringen met 19' inch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:27

Ik heb een kruising Tinker x Fries van 3,5 jaar, stokmaat 1.57. Heb ik een tweedehands zadel kunnen kopen, di hem fijn past, maar er staat op dat het een 19' inch zitmaat is. Nu ben ik zelf 1.74 en weeg 62 kg, dus niet dat je zegt GIGANTISCH. Dan zou deze zittingmaat voor mij toch VEEL te groot moeten zijn (ik merk daar zelf niks van, zit gewoon heel duidelijk (voelbaar) om mijn twee zitbeenknobbels, en zit ook niet raak heen en weer te schuiven of z. Als ik aan mensen zeg dattut een 19'inch is, zeggen de meesten : Wat? Nooit van geood. bestaat die maat dan? Het is overigens een gewoon veelzijdigheidszadel, van een onduidelijk merk EXPERT. Wie heeft ervaring, meningen, of wat dan ook over dit gegeven?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Re: ervaringen met 19' inch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:13

mijn zus heeft ook een 19 inch zadel, het is alleen wel een dressuurzadel. Dit zadel is op zich ook niet giga groot, maar als ik erop rij (ik ben 1.61 m en ong 0 kg, mijn zus is 1.78 m en 100 kg) schuif ik erg heen en weer. Ik heb dan ook een 17,5 of 18 inch zadel. Ik heb t gevoel dat ik eraf val als ik op dat zadel rij... maar ik ben dan ook gewend aan een 18 inch zadel... Knipoog

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:15

het probleem met een 19 inch zadel is VAAK dat het zadel nog druk geen achter de achterste rib, hierdoor ga je je paard belasten op een punt waar hij geen belasting kan verdragen en zo rugproblemen creeeren. Het ene paard laat dit eerder merken dat het andere natuurlijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:20

kaatjemuts schreef:
mijn zus heeft ook een 19 inch zadel, het is alleen wel een dressuurzadel. Dit zadel is op zich ook niet giga groot, maar als ik erop rij (ik ben 1.61 m en ong 0 kg, mijn zus is 1.78 m en 100 kg) schuif ik erg heen en weer. Ik heb dan ook een 17,5 of 18 inch zadel. Ik heb t gevoel dat ik eraf val als ik op dat zadel rij... maar ik ben dan ook gewend aan een 18 inch zadel... Knipoog

0 kg Nagelbijten / Gniffelen
denk dat je een cijfer vergeten bent.... anders weeg je wel erg weinig

ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord
maar word dit niet erg lang op de rug van het paard?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:06

Dat vroeg ik mij natuurlijk ook juist af. Je vraagt je aders wel af: waarom worden ze dan gemaakt, die 19'inch zadels. En: Westernzadels zijn toch ook "langer" en liggen toch ook veel meer naar achteren op het paard. Helaas heb ik er nog geen foto van (mijn paard opgezadeld), maar zal er zo snel mogelijk voor zorgen. Wel weer is: mijn beleerder/instructeur zei, dat ik het zadel moest vastgespen met de singel aan de voorste twee singelstoten, althans voorlopig, omdat het vrijwel nieuw is. Normaal doe je toch de eerste en laatste? Een meisje van 13 dat er even mee op mijn paard heeft gereden (klein en tenger) vond het helemaal niet opvallen (normal rijdt zij een Fries met 18'inch zadel), ik vind het ok vreemd dat zo weinig mensen van die maat gehoord hebben. Nog andere tips, meningen, etc.?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:53

Sommige onbekende merken kunnen ook gewoon niet fatsoenlijk meten.

Perferator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:56

19inch bestaat echt wel en zegt iets over het zitvlak, niet zozeer over de lengte die het zadel op de rug van een paard inneemt, per inch is het lengt verschil een halve centimeter....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:12

Ja, zo'n reactie heb ik wat aan, Perf., vandaar dat ik dus niet alle kanten op roetsj, de holte is denk ik inderdaad gewoon een ruimere
"boog". Mijn 19'inch is overigens met een vrij vlakke zit, dus niet een hele zwiep achteraan nar boven. Gek, want ik HEB zowat geen kont van betekenis, maar zit er (naar mijn -en anderen- hun mening toch goed mddenin. Hoe weet jij dat eigenlijk, over 19'inchers, ervaring mee, of ..?

Perferator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:26

Toen ik opzoek was naar een nieuw zadel, en daardoor me er iets meer in ging verdiepen, kwam ik dat tegen, op mijn paard ligt een 18.5 inch, niet zozeer voor mijn dikke kont, maar gewoonweg omdat het beter op zijn rug lag en ik ook niet schuif in het zadel...

Nathan__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:55

nee is veels te groot wand ik heb daar ook een keer op geredden

Perferator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:57

Huh, dus omdat jij er mee gereden hebt is het te groot? Denk dat ik iets mis....

Nathan__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:59

nee ken iemand is ong. even groot als terpentijn en was veelsss te groot..........

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:02

Ben ik de enige die benieuwd is naar een foto van dit zadel op je paard?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:19

19 inch zou als het idd zijn naam eer aan doet een redelijk grote maat moeten zijn kwa zit voor de ruiter
maar niet iedere 19 inch is ook daadwerkelijk 19 inch
zeker onbekende merken willen nog wel eens heel vreemde maten geven aan een zadel (een 18 die duidelijk als een 17 valt etc) en het scheelt ook of je een diepe of vlakke zit op het zadel hebt
maar een inchmaat heeft niet eens zozeer met het formaat van je achterwerk te maken alswel met de lengte van je bovenbeen
of ene combi van formaat bips en lengte bovenbeen
iemand met lange bovenbenen en een klein achterwerk heeft toch een grotere inchmaat nodig om correct in het zadel te kunnen zitten
dan iemand met korte pootjes en maatje 36

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:50

Het verschilt ook heel erg wat voor model het zadel heeft. Ik met mijn kont maat 46 pas prima in mijn 17,5" platte (wintec endurance) zadel. In een 18" dressuurzadel met diepe zit, zit ik echt opgesloten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:57

19 inch kan natuurlijk best heel goed.

Maar hoe groter het zitvlak, hoe langer het zadel. Let erop dat het zadel niet voorbij de laatste rib draagt.
Mijn koudbloeden, Haf en Merens, kunnen nog nét een 17,5 inch op met hun korte ruggetjes. Een Tinker zal niet veel meer lengte hebben. De vraag is of jouw zadel dus niet te lang is.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:09

Natasjaa schreef:
Ben ik de enige die benieuwd is naar een foto van dit zadel op je paard?

Nee, ik ook!! Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:38

Perferator schreef:
19inch bestaat echt wel en zegt iets over het zitvlak, niet zozeer over de lengte die het zadel op de rug van een paard inneemt, per inch is het lengt verschil een halve centimeter....

Een inch is 2,54 cm. Dus geen halve... dus die berekening gaat niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:43

ik ben ook erg nieuwd naar een foto

_Leah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:54

Maar als 't zitvlak per inch 2.54cm groter wordt, neemt niet automatisch de lengte (wat op de rug zelf ligt) toe met 2.54cm...

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:12

Wist niet dat er 19 inch zadels waren. Ben net als anderen benieuwd naar een foto en wil graag ook het merk weten van het zadel?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:15

Ik heb er eentje van Daaleman op maat gemaakt, de dressuur GPSIII. Omdat de zitting ietwat langer is zijn de keilkussens op advies van Daaleman ietwat korter gemaakt. Zo is de belasting op het paard goed verdeeld en niet te ver naar achter. Ik heb een redelijke dikke kont Clown en vind het geen gezicht als dat op een zadel zit wat niet past. Van een veelzijdigheids- of springzadel neem ik een 18 inch en dat past mij prima, maar een dressuurzadel heeft over het algemeen een wat diepere zit waardoor de ruimte in het zadel wat minder wordt. Hierdoor zou je op de achterkant van het zadel meer druk krijgen omdat je meer achterin zit en je paard dus daar extra belast.

Eigenlijk kan je mijn zadel dus wel een 18 -18,5 inch noemen door de diepere zit.

Naar mijn mening is dit zadel aan de ruime kant voor jou, maar als het goed ligt op het paard en jij er lekker op rijdt is er niets aan de hand. Je zou een zadelmaker kunnen laten kijken of het voor jouw paard geschikt is en met name als er flinke keilkussens op zitten, deze steken meestal verder naar achteren uit en geven daar misschien alleen maar meer druk teveel aan de achterzijde.

Voor de liefhebbers wil ik van het weekend wel een foto maken van mijn zadel Cool

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:19

Lancome schreef:
Voor de liefhebbers wil ik van het weekend wel een foto maken van mijn zadel Cool

Graag.
Weet jij of er ook nog andere merken zijn die een 19 inch hebben?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:31

Sariena schreef:
Lancome schreef:

Graag.
Weet jij of er ook nog andere merken zijn die een 19 inch hebben?

Daaleman dus zeker. Stubben heeft ze en waarschijnlijk alle merken die maatwerk aanbieden. De meeste leveranciers kunnen ook op bestelling een inchje groter aanleveren. Hier betaal je iets meer voor. Het ene zadel valt ook groter dan de andere, Kieffers vallen vaak ruim en merken zoals Ainsley en Prestige wat minder ruim. KN valt vaak ook ruim waarmee je al gauw met een 18 of 18,5 inch tegen een 19 inch aan zit.

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:58

Bedankt voor de onfo, Lancome.
Ik heb nu een Kieffer Wien Deluxe 18 inch en die bevalt me prima.