Stangbit, hoe hoort ie te zitten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Stangbit, hoe hoort ie te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 08:00

Misschie even een beetje een rare vraag, en meer om te kijken of mijn gevol klopt. Ik heb laatst op een paardje gereden met stangbit, volgens eigenaresse was ie anders niet te rijden (ik betwijfel dat, maar goed da's weer wat anders Knipoog ) Alleen voor mijn gevoel zat dat stangbit niet helemaal goed. Nou weet ik niets van die bitten af, dus vraag ik het hier maar even Lachen

Het bit hing zo laag, dat er geen "rimpels" in de mondhoeken waren (zoals je normaal bij een trensje wel hebt) en de zijkanten zaten direct tegen de mondhoeken aan. Voor mijn gevoel zou ie dus iets hoger mogen en iets groter, zodat ie aan beide kanten iets uit zou steken. Maar misschien hoort dit zo bij een stangbit?

Wie helpt me van mijn vraagtekens af? Lachen

Melia

Re: Stangbit, hoe hoort ie te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:26

Je hoort idd wel rimpels te zien, en zo te horen ook een wat groter bit, heb je misschien een foto? Kan het zo natuurlijk niet zo goed beoordelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:34

Wat voor bit inderdaad? Rimpels hangt af van de binnenkant van de mond, sommige paarden hebben gewoon een lange mondspleet, maar zit het bit wel op de juiste plek.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:43

Als jij zelf twijfelt of een stangbit wel nodig is dan zou ik sowieso een gewoon gebroken bit eens proberen.
Om fatsoenlijk met een stangbit te rijden heb je een ongelooflijk zachte hand nodig anders doe je je paardje alleen maar pijn, en al helemaal als je niet eens zeker weet of het bit wel goed zit.

Je zegt al dat je er geen verstand van hebt, maar als je er toch mee door wil gaan pas dan iig goed op met het stangbit, en ben gewaarschuwd dat je je paard er echt pijn mee kunt doen.

Verder zou ik er dan in jou geval iemand bij halen die er wel verstand van heeft om het bit goed in de mond te plaatsen.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:47

gaat het om een stang of een ongebroken trens?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:57

Dat vroeg ik mij dus ook af Sies. Want een ongebroken trens is juist ze zacht.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 12:10

Het gaat echt om een stang, met scharen en kinketting. Ik heb overigens maar 1 keer op dit paardje gereden en dit zal ook niet weer gebeuren, dus ik hoef er verder geen experts bij te halen, dat lijkt mij een zaak voor de eigenaren...

Het paard had zeker geen lange mondspleet, kon niet in de mond kijken (eigenwijsje Knipoog ) maar was duidelijk te zien dat het bit vrij laag hing. Maar goed, zoals ik al zei weet ik niet hoe het hoort bij een stang, en volgens de eigenaresse was het goed, echter bleef ik er een slecht gevoel over houden, vandaar mijn vraag.

Misshaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:59

Ik rij zelf ook met een stangbit (pelham) en deze hoort inderdaad
lager in de mond te liggen dan een gewoon trensbitje.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 02:52

Stomme vraag misschien, maar wat is het verschil tussen een stang en een ongebroken trens ?

Het mondstuk is dan toch hetzelfde?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 08:19

Ik weet het niet precies, ook ongebroken trensjes heb ik geen ervaring mee (op de manege lopen ze eigenlijk allemaal op gebroken trens Knipoog ) Maar de ongebroken trensjes die ik heb gezien, waren anders van vorm (lichte boog) en dunner dan deze stang (recht, met in het midden een "klein" boogje). Maar ik weet dus niet of dat in alle gevallen zo is Bloos

Maar ook de zijkanten vielen me erg op, die zaten echt tegen de mondhoeken aan, leek me erg onaangenaam voor het paard. Maarja, misschien heeft het wel een functie?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:46

Het hoort gewoon hetzelfde te zitten, met ongeveer anderhalve rimpel en een halve cm aan iedere kant.

@Paardentango: stang heeft altijd hefboomwerking, maar hoeft niet ongebroken te zijn. Het gaat over de zijkant, niet over het mondstuk. Pessoa is bijvoorbeeld officieel een ophaalstang (het kan omhoog rollen over de ring. Dat is het verschil.

scholingstrens is ook gewoon een ongebroken trens. Je hebt ook stangen met een lichte boog. Het zit daar echt niet in.