Kwaliteit van verf nieuwe zadels tegenwoordig minder??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha

Kwaliteit van verf nieuwe zadels tegenwoordig minder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:22

Ik start dit topic omdat ik zelf met een probleem zit..
Ik heb nu 2 maand geleden een nieuw zadel gekocht, ik heb er ongeveer als je alle keren die ik er mee heb gereden achter elkaar plakt hooguit 3 weken op gereden.
Vanaf de buitenkant ziet het zadel er gewoon uit als een mooi nieuw zadel MAAR,
Nou zie ik toch tot mijn grote verbazing, dat op sommige plekken van het zadel en dan vooral ONDER de zweetbladen, de kleur al gewoon grijs wordt.. het zwarte slijt er gewoon af..
Even een fototje ter verduidelijking:
Dit is het zadel, zoals je ziet een Nieuw zadel:
Afbeelding
En zo ziet het onder het zweetblad eruit: Verdrietig
Afbeelding

Zoals je ziet, duidelijke slijtage plekken en IK vind dat dit niet moet kunnen bij een zadel die je 3 weken gebruikt hebt!!!

Nu heb ik dus de leverancier opgebeld, deze is wezen kijken en vertelde mij het volgende:
Hij zei dat tegenwoordig de zadels niet meer zo geverfd worden als vroeger, Vroeger mocht je het leer zwaar doordrenken in de verf maar tegenwoordig met alle milieu maatregelen enzo mag dit niet meer..
Dit was dus zijn argument dat mijn zadel gewoon grijs werd op sommige plekken..
Ik heb hem verteld dat ik me hier opzich wel in zou kunnen vinden.. maar niet NA 3 weken!!
Nou na even doorzeuren zei hij gewoon van... Kijk het nog even een tijdje aan, anders krijg je een nieuw zadel van me...
Maarja.. Kijk het een tijdje aan??? wat moet ik hier nu mee??

Maar nou is mijn vraag eigenlijk van jullie..
Hebben jullie dit verhaal wel eens gehoord? Want als ik dus zei van maar kijk hier liggen zadels die al veel ouder zijn dan de mijne en die hebben dat niet! dan zei hij dus, ja maar dat komt dus omdat die anders geverd zijn ( en dan had ik het over Kiefer en KN zadels)
Ook mocht ik mijn NIEUWE zadel niet INOLIEN van hem.. terwijl andere zadelmakers weer zeggen dat dat juist wel moet voordat je een nieuw zadel gaat gebruiken..???

Dus zijn er mensen die ook net een nieuw zadel hebben, of een zadel van ongeveer een jaar oud... en hebben jullie ook zulke slijtage sporen.. of nog veel minder..

Ik vind dit gewoon niet kunnen, maar ik krijg van hem een beetje het gevoel dat ik zeur..
Ik laat het er nog niet bij zitten.. maar wil graag weten wat jullie mening is..

Sorry voor het lange verhaal!

TaanStippel

Re: Kwaliteit van verf nieuwe zadels tegenwoordig minder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:07

Het klinkt alsof hij gewoon slechte kwaliteit leer gebruikt voor zijn zadels, jij hebt dat door maar hij wilt natuurlijk gewoon geld verdienen.

Wat moet je dan een tijdje aankijken ? Het leed is nu toch al gedaan eigelijk ?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:14

ik vind het niet kunnen hoor, heb dit zelf nog niet meegemaakt
van welk merk is het zadel?

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 22:19

Ik heb hem van een leverancier gekocht, dus niet van de maker van dit zadel.
Het is een Ideal Equesterian zadel Lachen
Verder een geweldig zadel kwa zit en ligging.. alleen dit is dus ff wat minder.. en hoop dan ook dat er nog wat mensen zijn met dit type zadel waarbij dit niet is gebeurt.. dat ik zeg maar gewoon een foute versie heb gekregen ofzo Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:26

Er zijn momenteel wat problemen met het looien van leer. Hierdoor kan er gekozen worden voor een goedkopere variant.
Of de klant moet 3 maanden wachten. Aangezien de meeste klanten dat niet willen, kiest de verkoper voor een alternatief.

Is niet goed te praten, maar het is wel er momenteel speelt.

Looien van leer mocht vroeger idd ' beter' dan tegenwoordig, vanwege de milleuwet-eisen. Zodoende zijn de leerlooiers uitgevallen naar andere plekken waar dit nog wel mag ( Afrika bv).

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:24

Hmmm ik heb dit ook met nieuwe zadel en idd voornamelijk onder het zweetblad. Alhoewel de het bovenkant ook best al kaal aan t worden is. Vraag me inderdaag af of dit wel normaal is.
Mijn zadel heb ik in nog geen half jaar.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:28

Bitch schreef:
Er zijn momenteel wat problemen met het looien van leer. Hierdoor kan er gekozen worden voor een goedkopere variant.
Of de klant moet 3 maanden wachten. Aangezien de meeste klanten dat niet willen, kiest de verkoper voor een alternatief.

Is niet goed te praten, maar het is wel er momenteel speelt.

Looien van leer mocht vroeger idd ' beter' dan tegenwoordig, vanwege de milleuwet-eisen. Zodoende zijn de leerlooiers uitgevallen naar andere plekken waar dit nog wel mag ( Afrika bv).

Wel zonde, maarja dan ga je jezelf toch ook afvragen wat je liever hebt.
Een zadel dat sneller kaal wordt op plekken waar je het niet ziet als je hem op je paard heb liggen (hoewel je dan van harte mag hopen dat dit ook enkel gebeurt op plekken waar je het niet ziet) of looien in bijv. landen als Afrika.

Ik hoop voor de tser dat het niet erger wordt!
Ik heb zelf een paar keer een zadel van dit merk gezien dat al een paar jaar in gebruik was en die zagen er nog super uit. Denk dus indd dat je gewoon pech hebt gehad wat de looiing betreft.

Heb je er geen 'garantie' op dan?

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 01:09

Wat er verteld is klopt. Als je inderdaad kijkt naar wat oudere zadels dan zijn ze nog diep van kleur. Heel veel nieuwe (merk)zadels vertonen ditzelfde probleem. Helaas kunnen fabrikanten hier niets tot weinig aan doen. In olieen is inderdaad niet aan te raden, dit is tevens voor elk harnachement dat stiksels bevat een gouden regel. Stiksels verzadigen olie waardoor ze minder sterk zorden en zelfs kunnen breken... Ik snap je frustratie wel, je stopt toch je zuurverdiende centen erin!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:57

Alles prima, maar dan mag de prijs er ook naar aangepast worden. Als er een product wordt gebruikt wat beter is zijn ze ook als de kippen erbij om alles duurder te maken.

Ik zou toch een korting eisen als ik jou was. Helemaal als het zadel nooit in prijs in gezakt.

Leerlooi problemen zijn problemen voor de fabrkant niet voor de gebruiker. Zowel dan moet je dat in de prijs terug zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:48

Preddy schreef:
In olieen is inderdaad niet aan te raden, dit is tevens voor elk harnachement dat stiksels bevat een gouden regel. Stiksels verzadigen olie waardoor ze minder sterk zorden en zelfs kunnen breken...

Dat is tegenwoordig niet meer van toepassing, het draad is veelal van nylon, deze lossen niet op in olie.
Je kan prima je nieuwe zadel insmeren met olie. Alleen op de harde delen, zweetbladen en rokje, de rest met dressing of vet.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:41

WinBinChes schreef:
Alles prima, maar dan mag de prijs er ook naar aangepast worden. Als er een product wordt gebruikt wat beter is zijn ze ook als de kippen erbij om alles duurder te maken.

Ik zou toch een korting eisen als ik jou was. Helemaal als het zadel nooit in prijs in gezakt.

Leerlooi problemen zijn problemen voor de fabrkant niet voor de gebruiker. Zowel dan moet je dat in de prijs terug zien!

Nou idd, de zadels zijn duur genoeg tegenwoordig. Zeker voor bepaalde bedragen mag je toch een zekere kwaliteit verwachten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:45

Ik kreeg juist te horen dat ik mijn zadel wel moest inolien. Dat kweekt een "beschermlaagje" tegen het schuren.

En voor dat geld mag je inderdaad betere kwaliteit verwachten zeg. Ik vind het nogal een aanfluiting Scheve mond
Dan ga je je afvragen hoe hij er over een jaar uit ziet.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:54

Dit heb ik vaker gehoord van een Ideal zadel!!
Héél toevallig, ik had nog nooit van dit merk gehoord, en nu lees ik dat het bij jou ook is.

Mijn (splinternieuwe) Hulsebos zadel, ziet ik er nu nog steeds als nieuw uit, zonder slijtage.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:16

dresspaard schreef:
Ik hoop voor de tser dat het niet erger wordt!
Ik heb zelf een paar keer een zadel van dit merk gezien dat al een paar jaar in gebruik was en die zagen er nog super uit. Denk dus indd dat je gewoon pech hebt gehad wat de looiing betreft.

Heb je er geen 'garantie' op dan?

Ja nouja.. die man zien wij nog wel redelijk vaak waar ik het zadel van gekocht heb, maar hij zegt dus gewoon..
Word het erger, dan krijg je van mij een nieuwe..
Ik zit dus nu een beetje op ervaring van andere mensen met een ideal zadel te wachten.. want als het bij deze mensen niet zo is..
dan kan ik idd zeggen dat ik misschien een pech geval heb en daarom wel een andere wil proberen..

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:18

Bitch schreef:
Preddy schreef:
In olieen is inderdaad niet aan te raden, dit is tevens voor elk harnachement dat stiksels bevat een gouden regel. Stiksels verzadigen olie waardoor ze minder sterk zorden en zelfs kunnen breken...

Dat is tegenwoordig niet meer van toepassing, het draad is veelal van nylon, deze lossen niet op in olie.
Je kan prima je nieuwe zadel insmeren met olie. Alleen op de harde delen, zweetbladen en rokje, de rest met dressing of vet.

Ja nou idd, wel olieen... Niet olieen..
tis allebei niet goed hoor ik Clown
Maar bij mij lijkt het alsof het leer gewoon te droog is waardoor het tegen elkaar gaat schuren..
Zou ik dus nog een nieuw zadel krijgen.. dan zou ik misschien het zweetblad van onderen wel olien daar zitten toch weinig naden..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:29

Zo ziet het er in mijn ogen ook uit, al slijt dit natuurlijk wel heel snel. Maar nieuw leer is (tenminste bij mij wel) toch wat stug en ik heb het wel altijd even ingevet en geolied voor ik er mee ging rijden anders had ik het idee dat het ook teveel zou schuren.

Dat van die verfkwaliteit klopt wel, er zat hier een "ouderwetse" zadelmaker in de buurt die dat al aangaf bij mijn vorige Stubbenzadel, die scheen een beetje groen door op sommige plekken. Die had toen een potje "illegale" verf staan en heeft het toen mooi weer bijgewerkt.

Ben trouwens wel even benieuwd naar je zadelmaker!