ervaringen met Anatomica zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zjaak

ervaringen met Anatomica zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:24

Ik kreeg vandaag het (dringende) advies om eens te kijken naar een Anatomica dressuurzadel voor mijn paard. Nu moet ik ten eerste bekennen dat ik nog nooit van het merk gehoord had Bloos Bovendien hou ik er niet zo van om van het ene zadel naar het volgende te hoppen...Maar dat terzijde. Een goed geinformeerd mens telt voor twee dus....:

Zijn er mensen met goede of juist minder positieve ervaringen met een Anatomica zadel? Wat zou DE reden moeten zijn om zo'n zadel juist wel of juist niet aan te schaffen?

Mariska_R

Re: ervaringen met Anatomica zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:53

Ik heb er vandaag op de bok op gezeten: Héérlijk!
Woensdag komen ze passen Haha!

Verder dus (nog) geen ervaring mee...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:34

Anatomica is geloof ik de nieuwe naam van de Euroriding Luxor. Heb het als springzadel, maar ik gebruik hem nooit. Heb 2 passiers liggen en die vind ik 10000000x fijner. Het zijn echt extreem zachte zadels en heb het gevoel dat ik minder gevoel heb met de rug van mijn paard. Kan minder voelen zal ik maar zeggen. De kussens zijn echter ook heel zacht, dus ook fijn voor het paard.

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:40

Hallo,
Ik heb nu sinds 2 weken een anatomica zadel omdat mijn paard erg gevoelig is op zijn rug. Ik vind het zelf een heerlijk zadel om mee te rijden met een lekkere diepe en zachte zit. Ik merk zelf dat mijn paard zich nu een stuk vrijer kan bewegen als met zijn vorige euroriding zadel. Ze hebben ook een website www.anatomica.nl

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:09

stephanie_19 schreef:
Hallo,
Ik heb nu sinds 2 weken een anatomica zadel omdat mijn paard erg gevoelig is op zijn rug. Ik vind het zelf een heerlijk zadel om mee te rijden met een lekkere diepe en zachte zit. Ik merk zelf dat mijn paard zich nu een stuk vrijer kan bewegen als met zijn vorige euroriding zadel. Ze hebben ook een website http://www.anatomica.nl

Fijn om te horen.
Heb er nu namelijk een Diamant op liggen,maar die ligt niet fijn meer.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:13

heb zelf de luxor (voorloper vd anatomica) en paard en ik zijn er blij mee.
paard omdat kussens breed zijn (dus een groot oppervlak om gewicht van ruiter te verdelen), met een breed kanaal ertussen. dus geen druk op de wervels, en genoeg bewegingsruimte.

ik blij, omdat het fijn zacht zit, en goed past bij me. ik kon na mijn tweede (en daarna derde) hernia-operatie niet meer fijn zitten op mijn oude KN. vandaar nu de euroriding. volgens m'n zadelmaker paste die inderdaad veel beter bij mij.

de kwaliteit is prima trouwens. ik heb mijne tweedehands gekocht (zgan zeg maar), en heb 'm nu ruim twee jaar. amper te zien! Lachen

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:54

Mariska89 schreef:
stephanie_19 schreef:

Fijn om te horen.
Heb er nu namelijk een Diamant op liggen,maar die ligt niet fijn meer.

Ik had toevallig eerst ook een diamant Lachen toevallig

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:57

Bedankt voor de reacties!

Diegene die het zadel mij adviseerde, wist erbij te vertellen dat het beter is voor de rug van een paard. Weet iemand daar iets meer over? Wat zou er zo 'fout' zijn aan andere zadels en waarom is deze dan zoveel beter? Heeft deze weer andere nadelen?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:05

goed aan deze (en nogal eens fout aan andere zadels) is dus dat de kussens breed zijn, en ver doorlopen, waardoor het ruitergewicht over een groter oppervlak verdeeld wordt.
verder is het kanaal tussen de kussens flink breed, waardoor de wervels vrij kunnen bewegen, en de doornuitsteeksels (die bobbeltjes die je kunt voelen op de rug) niet ingeklemd worden.

maar dit had ik hierboven dus ook al uitgelegd. even beter lezen, TS! Knipoog

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 21:08

Je gaat alleen in op de voordelen, vandaar ook mijn vraag of het ook nadelen heeft, die andere ligging. Dus ook dat even goed lezen dierfysio Tong uitsteken Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:20

ahja, bedoelde je het zó. internet-misverstandje. Tong uitsteken
ehhhm, nadelen. de prijs? behoorlijk gedwongen zit (moet je van houden). voor de rest zou ik -zeker voor het paard- geen nadeel kunnen verzinnen. je moet 'm natuurlijk wel in de goed emaat nemen, en juist op laten vullen. maar dat spreekt hoop ik voor zich! Lachen

ik heb trouwens niet 1,2,3 op een rijtje wat er nou daadwerkelijk anders is tussen luxor en anatomica (behalve ander naampje en weer een stukkie duurder). misschien kan iemand anders daar wat zinnigs over zeggen?

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 21:27

Ik vraag me toch een ding af (sorry)...waarom rijden we al ja-ren met een bepaald type zadel, dat nu dan ineens zo 'fout' zou zijn? En waarom zijn andere leveranciers dan ook niet hun zadels breder gaan maken?

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:09

heb je gelezen wat er allemaal op hun website staat kwa informatie over dit zadel? En waarom blijven ze nieuwe computers maken als degene die we nu hebben het ook prima doen? ik denk dat het bij zadels gewoon hetzelfde is en ze steeds dingen kunnen verbeteren en deze verbetering is in mijn ogen ten goede van het paard

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 09:49

Ware het niet dat bij computers alle leveranciers dan op een ander type overgaan, en in dit geval alleen Anatomica deze constructie aanbiedt, en de meeste (althans, voor zover mij bekend) andere zadelmakers nog steeds vasthouden aan de oude constructie.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:11

nee hoor, er zijn steeds meer zadels die gemakat worden met een breder dragend kussen (Kieffers bijv.) en een breder kanaal.
ik kijk standaard het zadel na van dierfysio-patiënten (paarden dan, honden natuurlijk niet Tong uitsteken ) en ik zie gelukkig steeds meer betere modellen verschijnen.
wat echt fout-fout-fout is, zijn die oude Passiers etc. met een kussenkanaal waar je amper een of twee vingers tussen krijgt. dan kun je wel nagaan dat dat MOET drukken en knellen...

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:12

ik heb al van veel verschillende mensen gehoord dat ze de anatomica zadels terug hebben gebracht omdat de paarden er erg vervelend van werden...(paard op mijn stal heeft er zelfs erge rugklachten aan overgehouden terwijl die volgens de zadelmaker helemaal geweldig paste) en dit is dus bij 2 paarden bij mij op stal gebeurd. eigenaren hebben er hele hoge dierenarst en fysio kosten aan overgehouden. mijn instructeur rijd op een luxor en vind het ook helemaal niks hij gaat ook een ander zadel kopen. Hij rijd mee in de futere cup en sjef jansen heeft hem pas geleden ook nog even verteld dat ie dat zadel zo snel mogelijk weg moest doen omdat ie er zelf slecht op zit en hij voor het paard ook niet goed is.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:09

Vreemd,ik heb er in mijn omgeving niks slechts over gehoord.
Ben wel benieuwd wie er nog meer slechte ervaringen mee heeft.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 15:11

Ik moet zeggen dat mijn zadelmaker die vorige week langs is geweest, ook niet stond te juichen bij de gedachte dat er een Anatomica zadel op zou moeten. En niet omdat dat zadel bij een concurrent gehaald moet worden! Hij was recent nog in de fabriek geweest en had zich alles laten uitleggen. Maar zijn conclusie was: bij elk paard hoort weer een ander zadel. Bij de ene zal de Anatomica prima liggen, maar het is zeker niet zaligmakend en bij sommige paarden zal het ronduit slecht liggen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:18

Ik heb toevallig afgelopen zaterdag nieuwe zadels gepast vond de anatomica erg lekker zitten maar niet zo lekker als de Passier, die ik dus gekocht heb.
Over goede of slechte ervaringen weet ik verder niks.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:18

Maargoed,dat is dan ook weer bij ieder type zadel,dat het voor de ene een uitkomst is,en bij de ander 10x niks...

Ze komen nu morgenochtend zadels passen,nou ik ben benieuwd Lachen

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 15:20

Klopt Mariska. Maar met name die brede kussens zijn niet voor ieder paard zoveel prettiger. Zeker niet aan de achterkant. Je moet heel goed kijken hoe z'n ribben e.d. verder lopen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:23

Mariska: Op die van jou heeft bij ons altijd een Passier Grand Gilbert gelegen. Dat lag op hem super.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:26

Bij mij was het gewoon heel simpel. Ik heb op Jumper vorig jaar wel 40 zadels gepast (of liever gezegd, laten passen) maar de Anatomica was het enige zadel dat paste. Nu had Jumper ook een erg moeilijke rug in een hele aparte maat dus ik vond dat niet zo gek. Nu moet ik zeggen dat ik zelf erg blij ben met dit zadel want ik heb zelf ook een slechte rug (hernia gehad etc.) en ik heb er met dit zadel praktisch geen last meer van.
Vriendin van mij heeft er sinds een half jaar ook een, kon kiezen tussen een aantal merken maar vond zelf de Anatomica het fijnst zitten.
Over een half uurtje komen ze trouwens mijn zadel bekijken omdat mijn lieve Jumper helaas niet meer leeft en het zadel nu pas gemaakt moet worden op een van mijn andere paarden...

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:29

Ik heb sinds 2 maanden een anatomica. Een beetje een noodgedwongen keuze.
Mijn toenmalige zadel was veel te krap bij de schoft en ik kreeg deze anatomica als leenzadel om ondertussen verder te zoeken naar een zadel wat beter bij mij paste. Toen ze een paar weken later met een bus zadels kwamen bleken deze allemaal niet zo fijn te passen als de anatomica. Met name de vrijheid bij de schouder spreekt me erg aan.

In eerste intstantie wilde ik dit zadel niet hebben omdat het zo veel steun geeft aan de ruiter. Na er een tijdje mee gereden te hebben kwam ik er wel achter dat de steun me niet in de weg zat en ik er alleen iets van merkte als ik bijvoorbeeld mijn benen wilde optrekken.

Uiteindelijk dan toch maar besloten met de anatomica verder te gaan omdat deze zo fijn past op mijn paard. Hier geen klachten dus (behalve de prijs)

Overigens loopt het paard de laatste tijd super. Nu zal ik niet beweren dat dat door het zadel komt maar het heeft hem iig niet lastig gemaakt.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:32

Wat ik weet is dat de luxor uit de handel genomen is , omdat de boom van het zadel snel vervormd . Het drunens ruiterhuis verkoopt wel de luxor alleen mag het de naam luxor niet meer hebben , dus noemen hun het Anatomica !!.Het is exact hetzelfde zadel ...alleen onder een andere naam.