neopreen makkelijk in onderhoud en zacht voor het paard zijn niet zo duur ,maar adviseer je wel om bv. een Kieffer te kopen in plaats van een imitatie. scheelt maar een paar euro maar gaan veel langer mee en zijn comfortabeler.
Was eerst nooit zo van de neopreensingels, vond leer mooier. Maar dit is echt een hele fijne. Even de tuinslang erop en hij is weer helemaal mooi en droogt snel! Zweet gaat er ook goed doorheen. Als hij echt aan het werk is geweest zie je het soms gewoon door de singel heen komen
Die thorowgood is niet van neopreen gemaakt, maar van kunststof, net zoals die van ruitersport.com. Ik heb die VZH van ruitersport.com, die vind ik erg fijn. Ik heb nu voor mijn dressuurzadel een echte neopreen gekocht (dat materiaal waar ze ook surfpakken van maken). Ik had weinig keus doordat ik een enkel zweetblad heb en ik daardoor een hele korte moet nemen (45cm) zonder passantjes erboven. Hoe die bevalt weet ik nog niet, ik ga hem morgen proberen. Ik heb overigens wel gewoon een pagony ipv kieffer genomen. Ik zag echt geen verschil tussen beide singels, behalve het prijskaartje dan.
Zelf vind ik neopreen echt niet fijn. Het zijn zulke zweetsingels! Zelf zou ik ook gaan voor die van Thorowgood. Zelf heb ik de dressuurvariant ervan en ik vind het een super singel en ze zijn niet erg duur!
Ik heb voor mijn Stübben Siegried VSS een lederen singel met aan één zijde elastiek. Gekocht bij Divoza voor nog geen € 50, dacht ik. Merk Pagony (huismerk Divoza). Heb 'm al enkele jaren en hij blijft heel mooi ondanks dat ik wat laks ben qua onderhoud.
Neopreen wordt in een natte bak zo goor en droogt heel slecht. Van kunststof (Alpha gel) heb ik ook gehad maar kon m'n paard niet tegen.
Ook voor mijn dressuurzadel heb ik een lederen singel. Werkt perfect.