Barebackpad, goed of slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Barebackpad, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:01

Ik rij heel graag zonder zadel maar om dit wat comfortabeler te laten worden voor zowel mij en mijn paard rij ik dan met barebackpad (zonder beugels natuurlijk).

Mijn paard heeft hele vlakke gangen waardoor ze ook goed zonder al te veel te hobbelen te rijden valt, voor mezelf denk ik ook dat ik mijn paard beter leer aanvoelen, hoe ze reageert op kleine veranderingen in mijn zit bijvoorbeeld (van die dingen die je gewoon heel moeilijk met zadel kunt leren omdat er dan toch iets tussen zit zeg maar.)

Maar is dit wel zo goed? Rij ik mijn paard niet kapot op die manier omdat en bbp geen boom of kussens heeft oid.?

superrizzo

Re: Barebackpad, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:03

rijd je zo vaak of is het maar 1 of 2x in de week ?

teveel is niet zo best de druk verdeeld namenlijk niet zo goed en daar kan je paardje last van krijgen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:06

Er zijn al meerdere topics over, met de zoekfunctie zul je ook veel vinden Lachen
De meningen verschillen nogal over barebackpads, de een zegt dat het prima kan, de ander vindt dat je niet langer dan 20 minuten zonder zadel mag rijden.

Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem om een paar keer per week een uurtje ermee te rijden, maar het is wel belangrijk dat je goed zit; goed recht, op je kontzakken (niet te veel op je zitbeenknobbels), en goed meebewegen met het paard.
Het is inderdaad heel goed om je paard beter te leren aanvoelen, en voor je eigen zit. Ik zou het zeker eens proberen Ja

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:09

Goed, als je hem goed gebruikt, maar slecht als je hem verkeerd gebruikt. Dus let goed op hoe je hem gebruikt, dus zoals mystivtinker ook zegt goed op je zit letten..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:09

Nee ook niet elke dag idd, hooguit 1x per week een halfuurtje. Al ben ik wel van plan om binnenkort langere buitenritten te gaan maken met bbp.

Ik heb tot nu toe helemaal niks gemerkt dat mijn paard het onprettig vind oid (en dat laat ze heel snel merken).
Heb juist het idee dat ze het prettiger vind dan met zadel.
Maar omdat mijn paard en ik ook niet nu kunnen weten of het haar problemen geeft in de toekomst. Ga ik liever op mensen af die dit soort dingen echt goed weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:10

Ik praat MysticTinker na Ja . Ik vindt dat zij helemala gelijk heeft. Knipoog Lekker proberen meid als je zit netjes is!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:56

Als je het af en toe doet en goed (zoals Mystic zegt) doet is het geen probleem en lijkt het mij beter dan de velen die geheel zonder iets rijden, omdat je toch nog een kleine manier van drukverdeling hebt.

Wat mij wel lastig lijkt is het lichtrijden. Normaliter rijdt men zeker in het begin van de training licht in draf, omdat paarden meestal nog niet ontspannen zijn en je pas mag gaan doorzitten wanneer het paard ontspannen is.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:05

Ik denk dat het geen kwaad kan hoor, als jou paard gewoon goed in balans loopt en ontspannen is en je hebt een goede nette zit, dan denk ik dat het geen probleem is hoor. Als je kijkt naar Marijke van Paardenbegrijpen.nl, die rijdt altijd met barebackpad op sommige van haar paarden. En die rijd volgens de klassieke methode...
Ik denk dat als het echt zo slecht was, zij het niet deed..