Welk bit is geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Welk bit is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 14:05

Hallo,

Ik zit met een vraag waar ik zelf het antwoord echt niet op weet. Ik ken heel wat bitten, maar niet één die voldoet aan de eisen die ik nu stel.... Ik rij mijn paard normaal gesproken op een enkelgebroken D trens, dit gaat erg goed, alhoewel ze er nu wel af en toe sterk op word omdat ik ook met Stang en Trens train. Nu wil ik van't zomer ook graag SGW met haar gaan rijden. Met springen is deze merrie behoorlijk sterk (in het parcours gaat het wel, maar met crossen word ze echt sterk), nu wil ik dus een iets scherper bit (voor onze beider veiligheid Haha! ), maar ik wil er ook mee mogen/kunnen dressuren. Dit omdat ik anders met 3 bitten train en dit lijkt mij gewoon echt niet handig.

Ik zoek dus een bit dat scherper inwerkt als een enkelgebroken D-trens en waar ik toch nog mee mag dressuuren...

Weet iemand een geschikt bit? Graag ook met uitleg over de werking!

Mizora

Re: Welk bit is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:11

Een scherper bit dan een enkelgebroken D is er niet. Maar veel paarden reageren wel anders op een ongebroken water/bustrens. Dat werkt gewoon anders in en veel paarden luisteren er beter naar.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 14:12

Oke bedankt! Ja die zag ik idd ook als enige oplossing... Misschien meer opties..? Anders moet ik toch aan het wisselen... Maar dat zie ik echt niet zitten!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:13

ik dacht hetzelfde als mizora

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:12

Ik schop hem even omhoog hoor!!! Er moeten toch meer oplossingen zijn???

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:46

Je hebt nou eenmaal al het scherpste bit dat mag, hoewel je ook nog aan een enkelgebroken kneveltrens kan, maar daar wordt de rem niet beter van. Hoe loopt je paard om een dubbelgebroken bit? Trouwens, drie bitten kan wel, dan kan je bijv. ook drie verschillende neusriemen doen om het duidelijker te maken voor het paard.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:50

Nou op zich wil het wel met 3 bitten/neusriemen/hoofdstellen, maar ik rij 3 paarden! Dus dan kom ik super in de knoop ben ik bang... Gewoon voor mezelf niet handig... Maar een enkelgebroken D trens (vrij dik) werkt toch niet zo scherp in??? :S Of ben ik nou gek? En enkelgebroken Bus/water/D trens werken toch ongeveer gelijk is? (Ben niet zo goed met bitten omdat ik niet van al die poespas hou! Rij normaal alleen jonkies en die lopen op een dikke bustrens enkelgebroken of en watertrens dubbelgebroken...)
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 09-01-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:51

Ik zit nu even te denken... Ik kan ook gewoon een dun bitje pakken toch? Ze heeft nu een vrij dikke...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:53

Een d-trens heeft al wat extra zijwaartse werking en is vaak dunner bij de lippen dan een bus en watertrens, zeker dan bij een bustrens. Je kan trouwens ook gewoon kijken voor een dun bit. 12 mm ofzo. Ze zijn er zelfs van 11mm, dunner dan 10 mag niet. Die verschillende neusriemen kunnen ook jezelf helpen trouwens, maar met een beetje oefening houd je ze zo uit elkaar. Herken ook vrijwel ieder hoofdstel op de manege zonder op het naamkaartje te kijken.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:54

volgens mij is dat bit wat je nu hebt toch niet zo scherp??? Kun je niet ff een plaatje zoeken van het bit wat je nu hebt, want je wordt dood gegooid met dubbel gebrokken, water, bus en weet ik wat allemaal voor termen...

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:55

Ik spring nu ook met een ongebroken bitje omdat mijn pony echt heel sterk wordt anders, en bijmij helpt dat wel heel erg. Ik weet eigenlijk niet of je daar ook mee mag dressuren? Maarbij mij helpt t met springen zeker!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:56

@EvitaHitalia: Je mag met een ongebroken trens dressuren.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:59

Nee die is helemaal niet scherp! (Volgens mij dan...) Ja dat bit is er toen ingekomen (mijn zus reed haar eerst) omdat het stuur niet werkte zoals het moest geloof ik en ik heb het gewoon zo overgenomen... Ik kan geen plaatje vinden! Ik maak vanaaf wel even een foto en dan plaats ik die morgen! Ik zie overigens wel veel dunnere D trensjes als dat ik heb... Mijn loopt gewoon recht... Nergens breder of smaller...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:59

een D trens (en bustrens in mindere mate) werken scherper in dan een watertrens door zijlingse druk (zoals hierboven vermeld), maar vooral (!) doordat het bit vaster in de mond ligt... Ik heb het zelf eens allemaal zitten uitpluizen omdat ik kost wat kost het zachtste bitje wilde voor mn paard...
Er was me verteld dat een bustrens juist zachter is doordat die stiller ligt in de mond, maar als je de test doet en rekening houdt met de positie van het bit in de mond en de hoofdhouding van het paard, dan zal je zien dat een bustrens niet anders kan dan op het gehemelte inwerken als je de teugels aanhaald...

mijn antwoordt op jouw vraag zou zijn: training, geen bittengewissel...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:02

Afbeelding
Mag je hier wel mee rijden??

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:04

ja volgens mij wel...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:04

Ja is ook de beste oplossing... Maarrrrr het paard loopt gewoon echt veel makkelijker op stang en trens... Hier hoef ik nooit echt op in te werken en het rijdt gewoon heeel makkelijk. Maar door dit bit word ze uiteraard wel stugger in haar mond en om het voor ons allebei veilig te maken/houden wil ik graag een wat scherper bit. Ik heb zelf een hele rustige hand (doordat ik normaal jonge paarden rij) en ik werk nooit scherp in dus naar mijn idee heeft mijn paard geen hinder van een iets scherper bit.

Mijn jonge paarden rij ik ook altijd zoals eerder beschreven op een zacht bit.

Edit: Geen bittenwissel is sowieso geen oplossing ivm Stang en trens..!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:10

Iorrr schreef:
Ja is ook de beste oplossing... Maarrrrr het paard loopt gewoon echt veel makkelijker op stang en trens... Hier hoef ik nooit echt op in te werken en het rijdt gewoon heeel makkelijk. Maar door dit bit word ze uiteraard wel stugger in haar mond en om het voor ons allebei veilig te maken/houden wil ik graag een wat scherper bit. Ik heb zelf een hele rustige hand (doordat ik normaal jonge paarden rij) en ik werk nooit scherp in dus naar mijn idee heeft mijn paard geen hinder van een iets scherper bit.

Mijn jonge paarden rij ik ook altijd zoals eerder beschreven op een zacht bit.

Sorry als het wat negatief overkomt, maar als je op die manier rijdt dat je paard een hardere mond krijgt van het bit dat je nu gebruikt, ga je voor geen meter geholpen zijn met een strenger bit... Je moet je rijstijl toch eens bekijken denk ik; ookal vind je dat je een zachte hand hebt...Normaal is de kunst net een paard steeds lichter te maken door de training, niet zwaarder

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:11

Iorrr schreef:

je kan ook enkel op trens rijden en de stang erbij nemen voor de dressuur... Dat is doelgericht met je bit omgaan...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:14

Heb je ooit met stang en trens gereden??? (ook niet verkeerd bedoeld!!)

Ik rij dit paard al een heel aantal jaren en ze is niet stug, maar ze (en ieder paard) is door de stang en trens gewoon meer inwerking gewend... Dus in galop en dan vooral straks met springen, daar vraag ik het immers ook voor, kan ze sterk worden en door de hand heen gaan. Lijkt mij gevaarlijk!!!!

Edit: Ik rij gemiddeld 1 x per week op stang en trens, dus die is al enkel voor erbij en zeker niet als hoofdtrainingshoofdstel!!!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:20

Even ter verduidelijking nog een keer want ik heb het idee dat ik hier niet helemaal gesnapt word… Mijn paard is Z klaar en zal dit ook zeer spoedig gaan lopen… Hiervoor train ik gemiddeld 1 keer in de week op stang en trens. Verder loopt zij op een dikke enkelgebroken D-trens. Nu wil ik met haar gaan crossen en omdat ik geen zin/tijd heb om constant met bitten en hoofdstellen in de weer te zijn, zoek ik een iets scherper bit die ik zowel met springen als met dressuur in kan doen. Dus zodat ik de SGW wedstrijden gewoon 1 hoofdstel mee kan nemen en dat ik naar de gewone dressuurwedstrijden mijn stang en trens meeneem… Hopelijk is het nu duidelijk!!!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:35

en mijn raad was dus: laat het zoals het nu is, want als je altijd met strenge bitten gaat rijden ipv nu 1 keer met s&t en de rest met dat andere bit, gaat dat ten koste van je dressuurtraining vrees ik

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:40

Ja en zoals ik nu al ik weet niet hoe vaak heb gezegt vind ik dat onverantwoord!!! Aan jou advies heb ik dus niks... Ik ga denk ik gewoon een gebroken bitje zoeken dat dunner is als waar ik nu mee rij... Mijn voorkeur ligt zoals ik het nu bekijk bij het bit van bovenstaand plaatje!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:42

Iorr ik ben het met je eens, met dit bit de cross in is echt onverantwoord met Riev. Even voor de duidelijkheid, ik ken het paard in kwestie en de amazone in kwestie ook, ze rijdt met een zeer vriendelijke hand en dit is het meest fijn na te rijden paard (licht in de hand) die ik ken, alleen met springen (en dus crossen) wordt ze echt enorm heet. Dus Iorrr ik ga helemaal mee in je keus.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:42

Iorrr schreef:
Afbeelding
Mag je hier wel mee rijden??

Je mag met dit bit zo niet rijden, er zijn namelijk twee verschillende metalen in verwerkt. Dit zorgt voor een tinteling op de tong dat de meeste paarden niet kunnen waarderen, deze dikte is trouwens wel goed.