welk stang en trens bit??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

welk stang en trens bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:20

Ik ben mijn eigen wat aan het orrienteren in stang en trens bitten...

Mijn paard loopt momenteel op een dubbelgebroken KK trens, daar loopt ze best fijn op, maar aangezien ze vaker Z gelopen heeft op stang en trens, wil ook ik hier op over gaan.

Maar nu zie ik verschillende merken;
-kieffer
-KK
-Harry Horse
met vooral veel verschillende prijsklasses, zit daar dan ook veel verschil in? Zijn de bitten van KK veel beter dan H.H. bitten?
En wanneer pak je een dubbel gebroken of enkelgebroken onderlegtrens?
Mijn paard is niet overgevoelig in haar mond, ze loopt nooit achter de loodlijn of kruipt weg achter het bit..

Wie oh wie kan mij weg wijs maken in de wereld van de stang en trens bitten..

LovesHerPony

Re: welk stang en trens bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:19

Zoals vele dingen is het uitproberen, ik rijd zelf niet met SenT (ben er de komende jaren ook nog niet aan toe) maar ik merk dat bij mij op het werk de ene pony loopt goed op goedkopen hh bitten en de ander liever KK heeft. Tevens merk ik dat het hoofdstel zelf niet zoveel verschil maakt hoewel de goedkoperen kwaliteit hh veel verschilt van de dure hh maar de dure hh komt wel in de buurt van de kieffer hoofdstellen.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:22

Vraag hulp aan je instructeur. Ook in stang en trens bitten heb je veel verschillende soorten en maten. Je instructeur kent je paard, als het goed is, ook goed genoeg om te weten wat zou kunnen. Ik heb er bijvoorbeeld bij mijn paard een heel dun trensbitje in zitten en een stang met een redelijk platte boog. Dit was even puzzelen, gelukkig hebben wij een hele verzameling bitten. Met een dikker trensbitje vond hij zijn mond te vol en wilde hij zijn bit gewoon niet in. En bij een stang met een hogere boog gooide hij telkens zijn tong over het bit. Het is dus heel belangrijk om naar je paard te luisteren en samen met je instructeur een goede keuze te maken en als in de praktijk blijkt dat het niet helemaal goed werkt ook eens wat anders te proberen. Succes!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:56

Dank je wel..
ik ga het van de week proberen op een lage tongboog, en een dun trens bitje, aangezien ze hier vaker op gelopen heeft.

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:59

ik zelf rijd met die van kk En bevalt me super! En ook heb ik gekozen voor de babystang.. deze scharen zijn kleiner als de normale dus geven minder inwerking.