Zadelvraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Zadelvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 11:34

Op het moment rijd ik nog met een zadel van een stalgenoot maar ik wil me toch al een beetje gaan orienteren op een eigen zadel. Ik heb een 3 jarige kwpn'er.. deze is nu een aantal maanden onder het zadel. Van het voorjaar wil ik toch wel een keer wat zadels laten passen.. Hebben jullie misschien tips?! En wat is een goed merk? Ik rijd vooral dressuur maar wil in de toekomst ook een keer een sprongetje maken (maar dit vrij sporadisch omdat ik geen springheld ben:P) Toch wil ik denk ik een veelzijdigheidszadel aanschaffen..

mellamoshan

Re: Zadelvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:35

nog even wachten, want aangezien hij pas 3 is zal hij nog groeien, misschien nog wat in de hoogte, maar vooral in de breedte. Anders is misschien een wintecje een goed idee? daar kan je de boombreedte nog in wijzigen.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 14:16

mellamoshan schreef:
nog even wachten, want aangezien hij pas 3 is zal hij nog groeien, misschien nog wat in de hoogte, maar vooral in de breedte. Anders is misschien een wintecje een goed idee? daar kan je de boombreedte nog in wijzigen.

ik wacht nog zeker tot het voorjaar/zomer.. ik weet dat de rug nog kan veranderen... Maar ik wil me nu vast wat orienteren..

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:20

orienteren kan natuurlijk nooit geen kwaad, maar zelf zou ik er met 3 (en 4 jaar ook nog niet) aan beginnen. Knipoog daar vind ik zadels iets te duur voor Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:04

Ik zou gewoon naar de winkel gaan, enkele zadels uitkiezen die voor jou passen en ze dan laten passen op je paard. Een merk noemen is 1 ding, maar een goed merk van zadel is daarom geen goed zadel op jouw paard.

Ook een Wintec past lang niet op alle paarden. De boom kan je veranderen, klopt, maar daarom ligt het ganse zadel nog niet goed.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:08

Wat Tieneke zegt klopt. Ik heb jaren geleden voor mijn oude pony een Wintec gekocht juist omdat je daar de boom van kan veranderen maar nu op mijn 3,5 jarige heb ik wel een passende boom maar hij heeft een korte rug waardoor het zadel net te ver naar achteren komt. Gewoon gaan kijken in de winkel inderdaad en dan passen of ze ook op je paard passen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:12

Mijn paard is vanaf dat hij 3,5 was nog zeker 3 boommaten gegroeid, dus houdt er wel rekening mee dat je nog een paar keren een nieuw zadel moet aanschaffen als je een vast boomzadel neemt. Een andere optie is inderdaad een wintec als dat op je paard past, of een zadel met verstelbare panelen, of een boomloos zadel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:23

Tieneke schreef:
Ik zou gewoon naar de winkel gaan, enkele zadels uitkiezen die voor jou passen en ze dan laten passen op je paard. Een merk noemen is 1 ding, maar een goed merk van zadel is daarom geen goed zadel op jouw paard.

Ook een Wintec past lang niet op alle paarden. De boom kan je veranderen, klopt, maar daarom ligt het ganse zadel nog niet goed.

Hier ben ik het mee eens.

Daarnaast: zadels zijn inderdaad duur, maar het is nog duurder wanneer je je paard kapot rijdt door een slecht passend zadel. Zelf zou ik naar een gerenomeerde zadelmaker gaan (de meeste ruitersportzaken hebben er imo alsnog te weinig ervaring mee, of ze moeten MSFC-afgestudeerd zijn) en kijken wat hij aan 2e hands zadels heeft. Een 2e hands zadel is een stuk goedkoper en je paard groeit nog tot zijn 8e, dus een nieuw zadel lijkt me ook zonde van het geld.
Bij een jong paard zou ik minimaal 1 x per half jaar laten checken of het zadel nog goed past, wanneer het paard de 6 á 8 gepasseerd is zou ik gaan kijken voor een zadel dat je langer dan een paar jaar wilt gaan gebruiken en tegen die tijd zou je ook naar een maatwerkzadel kunnen kijken.

Zelf denk ik in het algemeen wat betreft zadels: beter een goede 2e hands, dan een goedkope nieuwe.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:21

Ik heb een Massimo en ben daar zeer tevreden over. Anouar was, zonder dat we het wisten, ziek toen ik het zadel kocht. Dus toen hij van de zomer weer beter was werd hij opeens heel veel dikker. Gevolg was dat het zadel twee maten te klein was.
De zadelmaker heeft de boom twee maten groter gemaakt en nu ligt hij weer super.
Ik heb de Trail, maar je hebt ook gewoon dressuur, spring en vzh zadels van Massimo