Ik ben alweer een tijdje opzoek naar een leuk geprijsd dressuurzadel. Nu zag ik gister een lemetex dressuurzadel liggen in de ruitersportzaak. Hij is nu in de aanbieding voor rond de 450. Nu ben ik alleen vergeten te kijken welk model het was.
Ik heb al een beetje gegoogled en op bokt gekeken maar kon weinig informatie vinden. Ik hoor dan ook graag ervaringen met deze zadels.
Voor 450 is het vast de Lemetex Magic. Die zijn normaal zo'n 600. Goedkoopste model van Lemetex, maar wel een fijn zadel. Het leer voelt wat plakkerig aan, er zit iets op waardoor het vochtafstotend is, maar het is geen coating die zo loslaat. Ik heb een tijd met een Magic gereden en dat zadel zat goed en lag ook fijn op het paard. Nadeel is wel dat het kussens zijn met foam en die kunnen 99% van de zadelmakers niet aanpassen. Lemetex is overigens geen onderneming van Stubben. Vroeger heette het Schöntal. Stubben heeft CTD als B-merk. Lemetex is een A-merk, maar wat onbekender dan de meeste A-merken zoals Stubben, Passier, KN, enz.
De magic is niet de topper. DAt kan niet voor die prijs. Ik heb het idee dat de Lemetexzadels met Lemflex (dus die foamkussens/latexkussens) de goedkopere zadels zijn. Je hebt van Lemetex ook zadels van over de 1400 euro. Ik denk dat de Magic met zadels als Kentaur en Zaldi te vergelijken is. Het zijn zeker goede zadels hoor. Je ziet het gewoon ook aan de afwerking. De beugelriemhaken zijn gewoon mooi afgewerkt, enz. Dat zie je bij goedkopere merken niet. kijk maar eens op http://www.lemetex.com
Dankjewel die had ik niet kunnen vinden. Als ik het zo hoor kan ik dan toch beter voor een goed degelijk merkzadel gaan. Mijn budget ligt rond de 600 euro.
Nou, met de Magic is niets mis hoor. Maar ja, de aanpasbaarheid is zeer beperkt vanwege die lemflexkussens. Past het, dan is het super. Maar opvullen gaat niet zomaar.
Ik heb zelf al jaren achtereen diverse Lemetex springzadels gehad. En ben er diep van onder de indruk. Echt heerlijke zadels super kwaliteit. En als er wat mis is, perfecte garantie. De bomen van de zadels worden dermate getest,die niet kunnen breken. Ze rijden als test met een vrachtwagen over de boom.
De kussens zijn van zon goede kwaliteit, dat van inzakken geen sprake is. Ook is er geen enkel merk dan Lemetex die de kussens zo glad,netjes en strak heeft afgewerkt. Ook is de lepel niet knetterhard zoals bij stubben,maar ook niet zo zacht dat je in een zacht stoeltje zit. Nee, de zit is perfect.
IK rijd nu zes en een half jaar op een lemetex magic, toen nieuw gekocht. Hij zit nog als de beste vooral op buitenritten. Ik heb hem een maand terug ff na laten kijken en hij zag er nog goed uit vooral de kussens.
ik heb ook een lemetex gehad Was echt een mooi, goed zadel en bleef er ook goed uit zien. Maar op een gegeven moment lag hij niet meer goed op mijn paard en kon hij helaas niet opgevuld of aangepast worden. En het is idd een A merk, wel vergelijkbaar met Stubben.
Ik heb ervaring met Lemetex, wel een springzadel. Vond hem geweldig zitten, echt een fijn zadel. Het was wel een lichtbruin zadel, dus op een gegeven moment kwamen er plekken op (maar dat is altijd met bruin). Ik heb nog nooit zo'n fijn zadel gehad en zelfs alle dressuurzadels die ik heb gehad konden niet tippen aan dat springzadel!
Ik heb ook al 5 jaar een lemetex zadel, erg fijn, paste tot nu toe op alle paarden waar ik op deed, is helaas slecht aan te passen doordat het geen wol is maar schuim. maar ze zitten heeerlijk! Ook ziet mijn zadel er na 5 jaar, waarvan ik er niet altijd even netjes mee om ga nu, nog steeds heel netjes uit!
Nog groot voordeel: Je hoeft ze niet te poetsen omdat er coating overheen zit