paard bang voor zadelbontje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nobey

paard bang voor zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:20

Mijn paard staat doodsangsten uit als ik hem een zadelbontje opleg.
Ik heb dat ding meerdere keren gewassen maar nog steeds vindt hij het verschrikkelijk. Hij ziet dat ding/ruikt dat ding al op flink was meter afstand.
Wie heeft hier ook ervaring mee? Ik gebruik hem nu niet meer maar ik vind het toch raar.

ellepel

Re: paard bang voor zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:22

eentje met echt schapewol?
kan heel goed zijn dat hij niet tegen die geur kan Knipoog

Nobey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:25

Maar ook naar meerdere keren gewassen te hebben blijft hij het doen. Is die geur dan zo sterk?
Want heb er wel 1 keer mee gereden en toen was er niets aan de hand dus toen moet hij hem ook geroken hebben en tijdens het rijden is er toen niets geks gebeurt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:27

misschien dat je dier om een of andere reden een hekel heeft aan de geur van schapen..zou heel goed kunnen hoor.
denk dat paarden beter ruiken dan wij dus zou het die geur best nog kunnen ruiken
heb je al es geprobeerd om dat bontje gewoon los in de stal of buiten te leggen zodat hij zelf beslissen kan wat hij er mee doet?
mag je hem er ook mee aanraken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:28

hij heeft groot gelijk,
misschien heeft die ene keer het zadel wel enorm gedrukt, weet jij veel Haha!

nee zonder dollen, en buiten het feit dat ik die lelijke bontjes onzin vind,
een paard kan idd niet van de geur houden
en als je schapenwol wast, gaat het juist harder ruiken

Jill_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:30

wat voor kleur heeft het dekje dan gewoon wit? Pling

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:51

Waarom gebruik je een bontje als ik vragen mag?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:53

omdat een bontje mooi staat en iedereen denkt dat dat lekker zacht is vor je paard zijn rug Haha!

ik kwam er zelf helaas al snel achter dat door een bontje mijn zadel acuut 1 maat kleiner werd en ponylief een drukking kreeg op zijn schouder.....
heel leuk bedacht dus zo'n bontje maar t werkt niet echt Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:37

vandaar mijn vraag.... ik denk niet dat betreffend paard het dekje vervelend vind maar het zadel. En het dekje en zadel als één "probleem"ziet..... maar ik heb paard noch zadel gezien......

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:06

Mijn kat is gek op de geur van mijn zadelbontje, misschien dat je paard er juist gek van wórdt!
Ik zou hem dus gewoon niet meer gebruiken, aangezien het alleen maar erger wordt.

Verder denk ik niet dat de vraag van de TS betrekking had op het feit of het bontje past of niet, dat is een andere discussie.
Aangezien niemand hier het paard/zadel/bontje van dichtbij heeft gezien een vrij nutteloze discussie zelfs..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:29

Anouar is gek op de geur van bont. Ik heb zo'n poetshandschoen en daar kan hij echt uren aan ruiken. Blijkbaar is er toch iets met die geur.

Nobey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 22:15

Zadel past prima met bontje want het is een keer met rijden wel goed gegaan en toen was er niet aan de hand.
Wilde hem eigenlijk gebruiken als ik eens een keertje ging springen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:41

Die van mij vind zo'n poetshandschoen al eng Wow! . Maar ik denk dat ze toch wel ruiken dat het van een (dood)beest is, een paard ruikt dat beter dan wij mensen. In het begin vondt ze het zadelbontje ook maar vreemd, liep ze er ook van weg. Heb ze er gewoon aan laten ruiken en voelen met haar neus en toen was het na een poosje goed. Hij zit nu gewoon vast aan het zadel dus heeft het niet eens door. Als hij los van het zadel is vindt ze hem wel eng.
Met de lamsvellen poetshandschoen laat ik ze nog steeds elke keer even ruiken en voelen, nog steeds maar raar ding. En we hebben een echt schaap, ander kleurtje als het bontje maar het is een schaap, ze hebben hier lopen rennen en bokkensprongen lopen maken toen ze hem voor het eerst zagen. Nieuwschierig dat ze waren! Toch maar een raar eng beest vonden ze. Heb wel vaker gehoord dat paarden bang zijn van schapen!

Ps zelf heb ik een lamsvellen onderlegger op aanraden van een dierenarts. Zadel was helemaal aangemeten aan haar rug en nieuw gekocht maar ze was wat gevoelig op haar rug, een bontje zou de druk verlichten. En eigenlijk, leg maar eens een zadel op je rug, met zo'n bontje voelt het toch ook veel prettiger aan dan twee van die zadelkussens? Eigenlijk zou je hem zonder dekje moeten gebruiken maar ziet er ook raar uit en is hij zo nat, een dekje is sneller droog als dat bontje, dus heb er een dun Anky geval onder liggen. Maar ik ben er normaal gesproken ook voor zonder al die toestanden, een zadel moet gewoon goed liggen. Dus is ieder voor zich waarvoor hij deze wil gebruiken! Maar ik denk dat een zadelbontje (een echte dan) nog niet zo slecht is, mits hier mee rekening wordt gehouden met het aanmeten van een zadel dan.

creoolfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:14

Waarom gebruk je hem? Als hij voor de sier is dan moet je hem gewoon niet meer gebruiken. Ik heb het overigens nog nooit eerder gehoord.

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:20

Ik denk idd ook de geur..ze kunnen nogal sterk ruiken!