boomloos vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

boomloos vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:15

hee,

nou hoorde ik laatst van een weide-genootje dat een boomloos zadel druk op bepaalde punten. En dit dus slechter is. Maar nou vraag ik me af of dit waar is.

Zij heeft dit echter ook gehoord, dus niet haar beschuldigen van onzin verhalen. Clown

Wie o Wie kan mij meer info geven ?

gr, Madieke

Sparks

Re: boomloos vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:18

ligt eraan over welk boomloos zadel je het hebt.

ik weet bij de beugelophanging van sommige boomlooszadels is nogal waardeloos waardoor er drukplekken kunnen ontstaan maar dat valt met een goede pad redelijk mee. dacht ik.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:31

gewoon een bekend merk Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:32

barefoot Lachen Heb namelijk een leuke site via hier, dat je zelf je eigen kan samen stellen. Wat ik eigenlijk wel wil Ja

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:02

het viel mij alles mee... ik heb op mijn vorige paardje de barefoot london getest met een plip. een plip is een pad met klei die je onder je zadel legt en dan moet je rijden (minimaal 20 minuten) en dan krijg je een afdruk van de hoeveelheid druk verdeeld over de rug. ik had dus geen witteplekken (plekken waar de klei helemaal weg was) de pad was nog best glad ondanks dat ik 3 keer afgestegen ben.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:04

zijn er van die plipmetingen gedaan met meerdere zadels of weet je dat niet? Is wel goed om mee te nemen in je overweging naar welk zadel je wilt kijken Lachen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:22

nee je kan een plip huren... deze meting was mijn kont op mijn fjord... dus dat zegt niets over hoe de barefoot op jou paard ligt... maar de voor mij was het een teken dat de drukverdeling toch best goed is aangezien ik ook niet super ligt ben en het ritje niet super ontspannen (buitenrit met storm)

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:07

Een boomloos zadel verdeeld de druk anders dan een boomzadel, maar of het nu slecht is?
Het zou fijn zijn als er eens een studie bekend werd gemaakt over de effecten van boomloos rijden op lange termijn. Zelf zit ik ook in dubio: wat is nu beter, is het niet slecht etc. Je hoort zoveel verschillende verhalen en meningen!

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:11

na een lange buitenrit gaat het drukpunt naar een punt, dit komt omdat er geen boom in zit.
de boom verdeeld namelijk het gewicht, maar bij boomloos kan dat natuurlijk niet.
met een goede pad kun je dit ver tegen gaan, of gewoon geen lange buitenrit maken Clown

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:00

Ik ben aan het overwegen om m'n Torsion zadel te verkopen, alhoewel ik er nog niet mee gereden heb. Moet nu m'n Hafje inrijden en ik vrees dat het niet zo goed voor z'n rug zal zijn. Ik heb echter een Christ pad gekocht met inlages en een Corrector om eronder te leggen. Ik ben er als de dood voor dat er iets verkeerd zou gaan met z'n ruggewervels.
Als het echter alleen is om in te rijden, dus ik zit echt niet zo lang op z'n rug, zou dit dan kwaad kunnen? Ik heb nog een boomzadel dat wel goed past, maar dat is dan weer beetje te smal voor mij.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:03

Arakhan schreef:
Ik ben aan het overwegen om m'n Torsion zadel te verkopen, alhoewel ik er nog niet mee gereden heb. Moet nu m'n Hafje inrijden en ik vrees dat het niet zo goed voor z'n rug zal zijn. Ik heb echter een Christ pad gekocht met inlages en een Corrector om eronder te leggen. Ik ben er als de dood voor dat er iets verkeerd zou gaan met z'n ruggewervels.
Als het echter alleen is om in te rijden, dus ik zit echt niet zo lang op z'n rug, zou dit dan kwaad kunnen? Ik heb nog een boomzadel dat wel goed past, maar dat is dan weer beetje te smal voor mij.

Ik zou voor het inrijden juist wel een boomloos zadel nemen, omdat de rug nog zo verandert enz! Wel een goede pad eronder uiteraard!! Veel succes!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:17

ik heb al bijna 2 jaar een BF Cheyenne...
Met een goede grandeurpad of sympanova eronder is er (bij mij) niks aan de hand...
Wel de inlages regelmatig controleren....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:33

In mijn ervaring:

Een perfect passend boomzadel verdeelt de druk beter;
maar, als ik mijn pony neem, die is elke week bijna anders van vorm; en een boomzadel veranderd niet dus; 50% van de tijd past ie niet goed genoeg.....
En dan drukt een boomzadel wel teveel op enkele plekken.....

Dus, ik heb een boomloos, en ik rijd er klasse 1 endurance mee en op die afstanden gaat het met mij en mijn pony prima. De druk word mooi verdeelt over de hele rugspier en de ruggengraad blijft vrij.
Hoe zie ik dit? Nou met het boomzadel in slecht passende periodes kreeg ze 3 kleine ronde zweetplekken (links en rechts schoft en achter. die plekken waren gevoelig, en ze liep dan ook niet vrijwillig over haar rug.
In goede periodes liep ze goed, en waren er 2 lange zweetplekken, links en rechts ruggengraad en was het niet gevoelig.

Met de barefoot (westernuitvoering) heeft ze dus ook 2 lange zweetplekken, niet gevoelig en loopt ze over haar rug.
Maar ik heb wel een pony met een diepe ruggengraat, makkelijke rug en ik ben zelf niet zo heel zwaar.