[WN] Wat zijn goede merken Western zadels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OneDesire

Wat zijn goede merken Western zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:59

Ik ben van plan om van engels over te gaan op western rijden. Ik ben dus inmiddels aan het sparen voor een western zadel. Van engelse zadels weet ik wel wat goede merken zijn, maar van western weet ik het dus eigenlijk niet. Ik heb van mijn western rijdende stalgenoten al begrepen dat Pullman een topmerk is (met een top prijs Haha! ), maar dat Billy Cook en Continental ook niet slecht zijn. Kan iemand mij nog meer merken opnoemen van een goed, comfortabel zadel? En als de prijsklasse ongeveer bekend is, zou dat ook fijn zijn Haha!. Ik ga waarschijnlijk wel voor een 2e handszadel Knipoog.

Edit: betreffende de hoofdstellen heb ik eigenlijk dezelfde vraag.

Anoniem

Re: Wat zijn goede merken Western zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:01

Garland is ook niet verkeerd

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:03

crates en westwood doet het ook heel goed.

ik ben een cratespersoon.

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:06

Ik heb er geen verstand van, maar ik heb ook gehoord dat een reiner goed is.
Onder in mijn profiel staat er 1 te koop

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:07

Westwood zijn degelijke, fijne zadels en gunstig qua prijsklasse. Ik heb de mijne nieuw gekocht bij Monique van Oregon Trail. Wellicht heeft ze ook tweedehandse liggen, zou je even moeten bellen. Succes ermee! Lachen

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:08

Ik heb ook jaren zeer fijn op mijn Crates gereden en heb hem nu te koop (zie onderschrift).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:08

ik rij nu een Custommade en daarvoor heb ik ;
Continental,Billy Cook,Garland Circle Y,Circle A,Bona Allen gereden,zaten allemaal lekker Haha!

ik heb een bijna nieuw Garland te koop voor als je interesse mocht hebben.
ik ben gezakt in prijs Knipoog

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:09

Qua hoofdstellen gebruik ik vaak Weaver of Continental.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:12

Ik heb een Crates en die bevalt heel goed.
Ik les ook op een oudere Crates en die zit ook heerlijk.
Mij is verteld dat het zadel ook een echt 'dames'zadel is vanwege de 'zit'.
Billy Cook bv. zou meer een mannenzadel zijn.Maar het is maar net hoe je zelf gebouwd bent.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:14

ik heb een crates gehad en ik vond het een verschrikkelijk zadel.
hij zat niet fijn en ik kon er niet aan wennen.
nu heb ik een nieuwe ik geloof triple horn en is zeer fijn echt een heerlijk zadel en goede kwaliteit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:33

bontlover : een reiner is een type zadel geschikt voor de reiningsport, het is geen merk zadel.

@OneDesire : er zijn zoveel merken dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Bijna allemaal hebben ze verschillende lijnen van 'goedkoop' via 'middel' tot duur.
Net als zoveel lijnen zijn er ook zoveel uitvoeringen, waarvan niemand kan zeggen welke de beste is omdat dit puur persoonlijk ervaren moet worden.

Ga op zoveel mogelijk zadels zitten en probeer ze uit en als je dan iets gevonden hebt wat JIJ lekker vind kun je op zoek gaan naar iets wat je paard goed gaat passen. en geloof me dat zal al moeilijk genoeg zijn Haha!

Ik denk dat je eea beter om kunt draaien; zoek iets wat goed op je paard ligt en kijk dan pas of jij daarop lekker kunt rijden. Stoor je niet aan merken, maar laat alles onder de 300 euro links liggen. De kans dat dit een kwaliteitief goed zadel is is helaas erg klein.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:35

Bedankt allemaal voor de reacties. Wat het 2e hands betreft, heb ik al een adres waar ik wil gaan kopen: Arthurs Westernstore in Vorstenbosch. Ik zelf kan nl. niet zien of een zadel goed ligt op mijn paard, en hij wel heb ik begrepen Haha!.

Wat de prijzen onder de 300 euro betreft kan ik me voorstellen dat er dan weinig kans is op een kwalitatief goed zadel. Had zelf een bedrag van rond de 800 euro in gedachten, voor een goed 2e hands zadel.

Edit: ik vind het belangrijkste dat het zadel perfect op mijn paard ligt, en daarna komt pas mijn comfort aan bod Knipoog .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:37

@Adje; hij heeft idd veel zadels op paarden gelegd, maar hij heeft nog steeds geen röntgenogen Haha!
Als je zeker wilt weten of een zadel goed ligt zul je met flexibele pascurven aan de gang moeten, of via een PLIP-meting het bewuste zadel moeten proberen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:38

OneDesire schreef:
Wat het 2e hands betreft, heb ik al een adres waar ik wil gaan kopen: Arthurs Westernstore in Vorstenbosch. Ik zelf kan nl. niet zien of een zadel goed ligt op mijn paard, en hij wel heb ik begrepen Haha!.

Hij kan het zelfs vanaf een foto zien, heb ik mij laten vertellen Knipoog

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:40

Nou, ik heb Arthur 2 weken geleden zelf gesproken, en hij heeft mij gezegd dat hij tegen die tijd bij mij op stal komt met een aantal zadels. Dat vind ik zelf het prettigste Haha!.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:49

En jij hebt röntgenogen op stal klaar liggen Knipoog

Natuurlijk heel prettig dat hij met een aantal zadels langs komt, maar het eerder geschreven feit blijft staan Haha!

Overigens kan ik je nu al vertellen hoe dat dan gaat...
* Hij heeft een x-aantal gebruikte zadels bij zich en flink wat nieuwe. In diverse prijsklassen.
Hij begint natuurlijk met de gebruikte, want die wil je graag.
Natuurlijk heb je kans dat er eentje bij zit die lijkt te passen, waar jij lekker in zit etc. Maar die kans is erg klein.
Vervolgens past hij wat nieuwe zadels. En wonder boven boven daar zit er eentje bij die past. Die jij ook wel erg mooi vind, maar ja toch wel een stukje boven je budget.
Maar dan doe je het toch maar omdat het blijkbaar toch wel moeilijk is om een goed passend zadel te vinden.
Jij blij, Adje blij.

The story continues...
Een jaar later merk je aan je paardje dat hij wat vreemd gedrag gaat vertonen. Het wil allemaal niet zo lekker meer.
Zou het aan het zadel liggen??
Iedereen zegt 'dat kan maar zo, want door het trainen is hij gegroeid'. En voor een deel klopt dat misschien ook wel.

Een betere oorzaak zou zijn dat nu het nieuwe zadel wat is ingereden dat de bars (de boom) wat door het leer heenkomen (de vorm van de bars wordt nu door gebruik in het leer geperst), waardoor de skirts niet meer kunnen verbergen dat het zadel eigenlijk in eerste instantie al niet zo best gepast heeft.

Dus dat wordt inruilen, liefst bij Adje want daar is het ook gekocht tenslotte. Dus Adje komt weer langs en... lees verder bij *

Oh ja... je moet natuurlijk elke keer wel weer wat geld bijleggen, want Adje moet natuurlijk ook brood op de plank Haha!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:56

Maar hoe kom ik dan aan flexibele pascurven en/of een PLIP meting?

Heb jij persoonlijke ervaring met Arthur, ben ik benieuwd naar? Ik heb mijn engelse zadel ook mbv een zadelmaker, die op stal langs kwam met een aantal zadels, gekocht. Dat zadel ligt perfect. Dat weet ik omdat ik mijn paard iedere 2 maanden preventief laat controleren door een paarden fysiotherapeut Knipoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:02

Met een engels zadel ligt het toch iets makkelijker als met een western zadel. Engelse zadels kunnen open en opgevuld worden en aan het paard zijn rug erg makkelijk aangepast worden. Bij een westernzadel gaat dat niet op.
Door het grote dichte oppervlak kun je dus niet zien hoe de bars/boom óp de rug ligt en dit is de basis die goed moet zijn.
Hooguit kun je dit met een goede pad ietsjes verbeteren, maar dat blijft een tijdelijk lapmiddel en mag nooit leiden tot een vaste situatie.

Ik zeg niet dat Adje er géén verstand van heeft; door de hoeveelheid zadels die hij verkoopt en de hoeveelheid paarden die hij onder ogen krijgt heeft hij een bepaalde ervaring opgebouwd. Maar ondanks die ervaring blijft het ook voor hem gokwerk. Vandaar die opmerking over röngenogen Haha!
80% zal best goed gaan, maar voor de resterende 20% kun je wel je paard verknallen; hem het rijplezier ontnemen en jezelf opzadelen met flink wat DA/fysio-onkosten.

Over de flexibele curves alsook de PLIP-pad kan Aafke_ je meer vertellen. Vraag het haar even per PB, want ze is commercieel bezig en anders krijgt ze weer problemen met de Mods Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:14

WN AM -> WN TR

Problemen??? Neuuh hoor Haha!

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:09

Ik heb een Montana Pecos, een degelijk zadel voor een betaalbare prijs (rond de 1000€).

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:35

Bedankt voor je reactie, Ulaan Haha!. Er zijn in ieder geval een hoop merken waar ik uit kan kiezen, lees ik al Knipoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:38

Hier vind je ook heel veel merken met hun bijbehorende prijzen.
Let wel dit zijn Amerikaanse prijzen, voor NL moet je dat ong. keer 2 á 3 doen
http://www.horsesaddleshop.com/

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:46

OneDesire schreef:
Maar hoe kom ik dan aan flexibele pascurven en/of een PLIP meting?

Heb jij persoonlijke ervaring met Arthur, ben ik benieuwd naar? Ik heb mijn engelse zadel ook mbv een zadelmaker, die op stal langs kwam met een aantal zadels, gekocht. Dat zadel ligt perfect. Dat weet ik omdat ik mijn paard iedere 2 maanden preventief laat controleren door een paarden fysiotherapeut Knipoog.

Hier kun je meer lezen over de flexible curves.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:50

ik heb wel persoonlijke ervaring met Arthur en ik ben der 2 x geweest met paard en al voor nieuwe zadels. En het bevalt me heel erg goed hij heeft der echt kijk op en me paard heeft nog nooit last van ze rug gehad van het zadel. als ik daar kom neemt die al de tijd en we passen een aantal zadels en mag der daar ook op rijden. ik had een red river en white start ze lijken veel op elkaar en zaten best aardig. ik heb nu voor me nieuwe quarter een continental equiflex die zijn wel prijzig maar zitten hemels en een billy cook die ik ook niet verkeerd vind zitten. maar bij die continental zweer ik.
als je paard erge rugproblemen heeft dan zou ik wel flexibele pascurven en/of een PLIP meting doen. maar zou niet dan zijn die zadels echt perfect. vandaag ook een merrie op stal die erg gevoelig reageerde op der rug en arthur had der wel een perfect zadel voor hopen dat ze nu minder last heeft ik denk het wel...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 01:30

DubbelDun schreef:
Overigens kan ik je nu al vertellen hoe dat dan gaat...
* Hij heeft een x-aantal gebruikte zadels bij zich en flink wat nieuwe. In diverse prijsklassen.
Hij begint natuurlijk met de gebruikte, want die wil je graag.
Natuurlijk heb je kans dat er eentje bij zit die lijkt te passen, waar jij lekker in zit etc. Maar die kans is erg klein.
Vervolgens past hij wat nieuwe zadels. En wonder boven boven daar zit er eentje bij die past. Die jij ook wel erg mooi vind, maar ja toch wel een stukje boven je budget.
Maar dan doe je het toch maar omdat het blijkbaar toch wel moeilijk is om een goed passend zadel te vinden.
Jij blij, Adje blij.

The story continues...
Een jaar later merk je aan je paardje dat hij wat vreemd gedrag gaat vertonen. Het wil allemaal niet zo lekker meer.
Zou het aan het zadel liggen??
Iedereen zegt 'dat kan maar zo, want door het trainen is hij gegroeid'. En voor een deel klopt dat misschien ook wel.

Een betere oorzaak zou zijn dat nu het nieuwe zadel wat is ingereden dat de bars (de boom) wat door het leer heenkomen (de vorm van de bars wordt nu door gebruik in het leer geperst), waardoor de skirts niet meer kunnen verbergen dat het zadel eigenlijk in eerste instantie al niet zo best gepast heeft.

Dus dat wordt inruilen, liefst bij Adje want daar is het ook gekocht tenslotte. Dus Adje komt weer langs en... lees verder bij *

Oh ja... je moet natuurlijk elke keer wel weer wat geld bijleggen, want Adje moet natuurlijk ook brood op de plank Haha!

Je hebt wel lef om Arthur Adje te noemen en met dit soort opmerkingen voor de dag te komen. Het is erg duidelijk dat je hem heel goed kent (maar niet heus!)