Edit: betreffende de hoofdstellen heb ik eigenlijk dezelfde vraag.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
OneDesire schreef:Wat het 2e hands betreft, heb ik al een adres waar ik wil gaan kopen: Arthurs Westernstore in Vorstenbosch. Ik zelf kan nl. niet zien of een zadel goed ligt op mijn paard, en hij wel heb ik begrepen.
OneDesire schreef:Maar hoe kom ik dan aan flexibele pascurven en/of een PLIP meting?
Heb jij persoonlijke ervaring met Arthur, ben ik benieuwd naar? Ik heb mijn engelse zadel ook mbv een zadelmaker, die op stal langs kwam met een aantal zadels, gekocht. Dat zadel ligt perfect. Dat weet ik omdat ik mijn paard iedere 2 maanden preventief laat controleren door een paarden fysiotherapeut.
DubbelDun schreef:Overigens kan ik je nu al vertellen hoe dat dan gaat...
* Hij heeft een x-aantal gebruikte zadels bij zich en flink wat nieuwe. In diverse prijsklassen.
Hij begint natuurlijk met de gebruikte, want die wil je graag.
Natuurlijk heb je kans dat er eentje bij zit die lijkt te passen, waar jij lekker in zit etc. Maar die kans is erg klein.
Vervolgens past hij wat nieuwe zadels. En wonder boven boven daar zit er eentje bij die past. Die jij ook wel erg mooi vind, maar ja toch wel een stukje boven je budget.
Maar dan doe je het toch maar omdat het blijkbaar toch wel moeilijk is om een goed passend zadel te vinden.
Jij blij, Adje blij.
The story continues...
Een jaar later merk je aan je paardje dat hij wat vreemd gedrag gaat vertonen. Het wil allemaal niet zo lekker meer.
Zou het aan het zadel liggen??
Iedereen zegt 'dat kan maar zo, want door het trainen is hij gegroeid'. En voor een deel klopt dat misschien ook wel.
Een betere oorzaak zou zijn dat nu het nieuwe zadel wat is ingereden dat de bars (de boom) wat door het leer heenkomen (de vorm van de bars wordt nu door gebruik in het leer geperst), waardoor de skirts niet meer kunnen verbergen dat het zadel eigenlijk in eerste instantie al niet zo best gepast heeft.
Dus dat wordt inruilen, liefst bij Adje want daar is het ook gekocht tenslotte. Dus Adje komt weer langs en... lees verder bij *
Oh ja... je moet natuurlijk elke keer wel weer wat geld bijleggen, want Adje moet natuurlijk ook brood op de plank