Ervaringen met happy mouth bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Ervaringen met happy mouth bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:40

Nog een klein tijdje en dan wordt mijn paardje 3. Dan gaan we dus beginnen met het inrijden en dat willen we natuurlijk zo goed mogelijk voorbereiden. Nu was ik eens wat bitjes aan het bekijken en kwam de Happy mouth bit tegen. Dat leek mij wel wat maar ik heb ook wel eens horen zeggen dat zo´n rubber (ik weet niet volgens mij is dit plastic?) als het ware schuurt in de mond en juist zeer doet.

Heeft iemand evaring met een dergelijk bit als deze?
http://www.ooteman.nl/images/normaal/appelbit.gif

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Ervaringen met happy mouth bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:25

Ik heb ooit eens zo'n bit in mijn handen gehad maar heb het meteen weer teruggelegd. Er zaten zulke scherpe randjes aan van het plastic dat het zelfs in mijn hand sneed. Dus dat komt echt niet in mijn paard zijn mond

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:06

mijn jonge merrie rijd ik met een heel dun bit hebben we gekocht in een westernwinkel.
mijn merrie reageet hier veel beter op dan op zon dik bit wat normaal gesproke gebruikt word voor jonge paarden.

mijn ervaring een dun ( western) bitje

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:18

ik ken wel iemand die zo'n soort bit gebruikt, geloof wel iets van een dubbelgebroken. Dat paardje loopt daar super op. Maar ik denk dat ieder paard anders loopt op een bepaald bit. Het is vaak toch een kwestie van uit proberen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:49

Ik rijd beide paarden erbij, ze pakken het goed aan vind ik, maar dat zal voor elk paard weer anders zijn.
Ik vind het zelf prettige bitjes.
Die van mij hebben ook zeker geen scherpe randjes.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:58

Hmm, apart dat er scherpe randjes aanzitten. Je zou denken dat het gewoon 'egaal' is...
Lijkt me opzich wel een fijn bit, als je het schoonhoud, want het lijkt me dat de etensresten en dergelijke er goed afkunnen. Maar dat ligt denk eraan per paard.
Anders zou ik gewoon een normaal trensje nemen. Knipoog

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:01

Ik had ooit ook zo'n bitje en na een paar dagen had één van mijn paarden haar kiezen er even op gezet en daar kwamen echt super scherpe puntjes op, ik had het eerst niet gezien maar mijn andere paard had zijn hele mondhoeken kapot daardoor!
Ik heb het toen nog in de winkel laten zien en daar zeiden ze alleen dat ik wel had kunnen bedenken dat dat niet geschikt was voor paarden die wel eens op hun bit kauwen.. Boos! (terwijl ik het juist liet zien zodat ze misschien andere mensen konden waarschuwen, mijn paard heeft er best een hoop pijn aan gehad)

Als je paard nooit op zijn bit kauwt heb je dat probleem niet, maar kunststof is wel stroever dan ijzer en is eigenlijk alleen geschikt voor paarden die meteen goed schuimen, het lijkt juist wel vriendelijk, maar dat is het in de praktijk vaak juist niet..
(rubber is idd nog stroever)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:10

Ik vind het kunststof van de HM bitjes heel ander materiaal dan het rubber van een rubbert bitje.
Dat van de HM is gladder en wordt volgens mij in de mond veel minder snel stroef.
Mijn paarden schuimen er altijd gelijk goed op.

Kapot kauwen heb ik nog nooit last van gehad, maar ik kan me er iets bij voorstellen bij paarden die echt hard op hem bit kauwen.
Maar ik denk ook wel dat je dan even kritisch moet kijken of het bit wel op de juiste plaats in de mond hangt...

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 22:59

Oke bedankt voor de reacties, ik denk dat ik hem gewoon ga kopen en uitproberen en mocht het niet gaan kan ik er alsnog een gewone trens in doen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:07

Nouvel schreef:
Kapot kauwen heb ik nog nooit last van gehad, maar ik kan me er iets bij voorstellen bij paarden die echt hard op hem bit kauwen.
Maar ik denk ook wel dat je dan even kritisch moet kijken of het bit wel op de juiste plaats in de mond hangt...

Ik kan bij mijn paard het bit niet zo hoog in hangen dat hij tussen haar kiezen hangt, vooral bij het uit doen wil ze het bit wel eens vastpakken (trekt ze met dr tong omhoog) en dan zet ze haar kiezen er even op..

yvotje14, ik ben wel benieuwd wat jij voor voordelen ziet om met dit bitje te beginnen.. Ik bedoel dat niet negatief, maar vraag me dat af, ik begin altijd met een "gewoon" dubbel gebroken watertrensje en pas als dat problemen geeft, of lijkt te geven kijk ik eens naar wat anders.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 23:11

Nou ik kwam er eigenlijk op doordat ik in een ander topic las dat een gewone enkelgebroken bit een notenkrakerseffect heeft en dat je beter een dubbelgebroken of een bit dat niet gebroken is kan gebruiken. Dus ik ging even op een site van de winkel kijken hoe of wat zij hadden en toen kwam ik op dat bitje. Dus meer eigenlijk gewoon om eens te kijken wat het doet en wat mensen ervan vinden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:03

--> HAR

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:37

Mijn paard liep er in het begin heel fijn op, maar na een aantal dagen kreeg hij allemaal plekjes in z'n mondhoeken. Hij heeft een gevoelig huidje, en reageerde dus best extreem op dat spul.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:41

Het word bij ons ook nog wel eens gebruikt. Had toen na een tip van iemand 't bitje gekocht, maar idd, t werd bij ons vrij regelmatig gebruikt( 3 keer op n dag denk ik) en toen kwamen er nogal wat 'slijtage' sporen op( echt hele scherpe randjes!) heb 't toen meteen weggegooid... Wel jammer, had t idee dat de paarden er verder lekker op liepen Lachen