dubbelgebroken bit beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

dubbelgebroken bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:25

Ik rijd al mijn paarden met een dubbelgebroken bit, deze ligging in de mond is beter, zeggen veel mensen, en geloof ik zelf..

wat denken jullie hiervan?

mariska_emke

Re: dubbelgebroken bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:26

mijn pony loopt er ook lekkerder op dus ik denk dat het wel klopt
het kan nog wel verschillen per paard maar ik denk dat het wel beter is

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:27

Ligt natuurlijk helemaal aan het paard. Een dubbelgebroken bit heeft geen notenkraker effect wat een enkelgebroken bit wel heeft. Sommige paarden kunnen totaal niet tegen enkelgebroken en dan is dubbelgebroken of ongebroken idd beter. Ik zelf vind dubbelgebroken ook fijn vanwege de inwerking enzo. Maargoed er zullen ook paarden zijn die dubbelgebroken weer niks vinden

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:28

enw at denken jullie van koper of tin?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:31

Ik vind zelf een ongebroken of enkelgebroken bit prettiger. Ik vind dat de hulpen duidelijker doorkomen, bij een dubbelgebroken bit zitten er twee scharnieren tussen, dus ook meer onduidelijkheden in je hulpen (imo).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:32

in ald ide jaren dat ik rijdt '(zo'n 32 jaar) heb ik de laatste 10 jaar alleen nog maar met dubbelgebroken bitjes gereden. vanaf de eerste keer dat ze een bit inkrijgen tot en met z dressur. Ik wil niet anders meer en heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat een paard er niet lekker op loopt... heb altijd de gewone bitten nooit van koper of zo. Kan ik dus niets over zeggen...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:19

Zelf vind ik enkelgebroken bitten erg slecht. Uit rontgenologisch onderzoek blijkt gewoon dat bij aanname van de teugels het notenkraker effect opzet en daarbij steekt de punt die daarbij ontstaat in het gehemelte van het paard.
Zelf ben ik dan ook voor ongebroken of dubbelgebroken bitten. Dubbelgebroken vind ik het fijnst, omdat deze zeer soepel zijn en daardoor het paard er bij zacht gebruik geen last van heeft.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:29

Ik rij ook al jaren met een dubbelgebroken bitje...
Heb bij mijn jonge paard ook een enkelgebroken geprobeerd maar die nam ze niet goed aan, een dubbelgebroken wel dus dan verander ik ook niet meer...

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:30

Tja ik was ook altijd voor een dubbelgebroken bitje, vooral omdat ik huiverig was voor een notenkrakereffect. Totdat ik erachter kwam dat ze op een enkelgebroken bitje veel beter liep en dit ook veel sneller aannam. Dus het ligt echt aan je paard.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:34

Ik rij ook met een dubbelgebroken bit. Mijn pony loopt hier veel lekkerder mee en het lijkt me ook prettiger voor haar Lachen

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:36

Ik rij bijnd altijd bitloos (of soms met een leren bit) maar als ik met een "normaal" bit rij, dan is dat ook een dubbelgebroken. Ik had het idee dat mijn paard daar toch fijner op liep dan op een enkelgebroken. Ongebroken heb ik nog nooit geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:37

ik heb pas sinds gister mijn paard. hij heeft altijd (is net 3 maanden OHZ) met enkelgebroken bit gereden. maar ik ben eigenwijs en heb toch maar een dubbel gebroken gekocht. gewoon eentje van RVS want ik had zo iets van eerst eens kijken hou hij daar op loopt Lachen maar ik geloof ook wel dat een dubbelgebroken een stuk zachter is

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:00

Maar naar mijn mening kun je beter met een enkel gebroken dan geen gebroken bit rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:05

Vroger reed je alles op enkel gebroken.
Dat was ongeveer het enige wat bestond.

Later meer verdiept in bitten.
En enkel gebroken is sindsdien de kast niet meer uit geweest.
En ik heb ook ervaren dat de paarden beter lopen op ongebroken of dubbel gebroken.
Ik rij meestal met dubbel gebroken. Maar paarden met bijv laag gehemelte rij ik met ongebroken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:08

Mijn pony's lopen ook beter op een dubbelgebroken bit.. Ik denk alleen niet dat het bij elk paard het best werkt..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:15

Ik rijd een vrij zenuwachtig paard, maar bij mij loopt ze juist lekkerder op enkel heb ik vandaag gemerkt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:17

Die ervaring heb ik dus met hittepetit paarden met een gevoelig mondje absoluut niet Lachen
Ze durven er vaak niet aan te komen, dat wel.
Maar dat ervaar ik dan weer niet als prettig Lachen
Bij dat soort paardjes heb ik vaak goed resultaat met een ongebroken trensje. Heb het idee dat die vaak het gewiebel in de mond niks vinden Lachen

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:18

Ook mijn paard loopt lekkerder op een dubbel gebroken bit

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:19

Ik rijdt dressuur met een dubbelgebroken koperen watertrens met dik tussenstuk. Springen doe ik met een enkelgebroken RVS watertrens omdat ik dan net iets meer rem en controle heb.. (en dat heb ik wel nodig met springen met zo'n heethoofd..) Clown Maar in het bos merk ik weinig verschil met wat voor bitje ik er ook in doe..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:20

Mijn pony is ook zo'n hittepetitje en die van mij durfde ook niet aan het bit te komen, toen ik er nog een enkel gebroken bustrensje in had.. Ze ging achter het bit lopen en zodra ik er een beetje druk op gaf ging dr hoofd de lucht in.. Sinds ik met een dubbelgebroken bitje rijd gaat het veel beter, ze zoekt nu zelf mijn hand op..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:21

runningkawa schreef:
Die ervaring heb ik dus met hittepetit paarden met een gevoelig mondje absoluut niet Lachen
Ze durven er vaak niet aan te komen, dat wel.
Maar dat ervaar ik dan weer niet als prettig Lachen
Bij dat soort paardjes heb ik vaak goed resultaat met een ongebroken trensje. Heb het idee dat die vaak het gewiebel in de mond niks vinden Lachen

Hihi, misschien is ze gewoon een beetje apart. Knipoog Maargoed, elk paard is anders he. Met dubbelgebroken blijft ze juist zenuwachtig kouwen, maar met enkelgebroken niet zoveel. En had wel al meer contact met haar.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:22

Charlottte schreef:

Argentaan, daar schuimen ze lekker op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:29

Ik laat het van het paard afhangen waar ik mee rijd. Mijn arabier had de pest aan alles wat beweeglijk was in zijn mond. Hij werd er onrustig van en ging met zijn tong lopen klieren. Zowel met enkel- als met dubbelgebroken. Op ongebroken trensje liep hij heel fijn.
Mijn fjord daarentegen gooit tegen een ongebroken trens gewoon haar dikke tong in de strijd en gaat er vrolijk op hangen als ze de kans krijgt. Zij loopt fijn op zowel enkel- als dubbelgebroken.
Mijn paint maakt het niks uit, die loopt overal fijn mee. En onze KWPN'er ook trouwens. Hoewel Dick hem het liefst met een enkelgebroken trensje rijdt en ik zelf de voorkeur voor ongebroken maar met rolletje heb.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:33

pearlie schreef:
Charlottte schreef:

Argentaan, daar schuimen ze lekker op.

Oh, maakt dat ook nog uit dan? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:35

Persoonlijk merk ik weinig verschil bij de paarden, of ik ze rvs of argentaan in heb hangen.
Ben dus wel benieuwd naar de ervaringen van andere daarin.
Ook water of bus trens merk ik weinig van Lachen

Renee, heb je ook al eens ongebroken geprobeerd? Lachen