[WN] Het goed opgezadelde westrn paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Het goed opgezadelde westrn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:45

Omdat ik de laatste tijd het idee heb dat ik niet opzadel zoals ik vroeger geleert heb vroeg ik mij af of iemand hier een duidelijke foto heeft vanaf de zeikant van een paard met de plek waarop het zadel dus hoort te liggen. Ik ben er namelijk niet echt zeker van. Voor mijn gevoel heb ik het zadel nog te veel op de schouder liggen.. Heeft iemand daar een goed ezelsbruggetje voor?

sliding

Re: Het goed opgezadelde westrn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 01:04

Aafke vragen, die weet het absoluut zeker . Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:45

zal proberen het uit te leggen, als ik het niet goed heb word ik vast wel gecorrigeerd Lachen
voel eens aan de schouder van je paard waar de punt van zn schouderblad zit, je zadel moet met de voorkant van de bar (dus niet voorkant zadel maar voorkant bar, dat kan paar cm schelen) achter die punt liggen. Je moet ook even ter vergelijking het voorbeen optillen en dan voelen waar die punt zit (kan nl verschillen maar hoeft niet persé) en dáár hoort je zadel achter te liggen dan ligt ie nooit in de weg van het schouderblad.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:02

De plaats waar het zadel hoort te liggen is in ieder geval achter het schouderblad. Het schouderblad ligt bij het ene paard meer naar voren dan bij het andere paard. Als je paard zijn hoofd naar beneden heeft (leg een wortel op de grond) kun je het schouderblad het beste voelen en soms ook goed zien.

Het zadel mag ook niet te ver naar achter uitsteken omdat het dan op de lendenen drukt. Een Engels zadel mag niet voorbij de 18e wervel/ter hoogte van de laatste rib komen. Een westernzadel heeft natuurlijk nog een skirt.

Wil je weten waar het schouderblad en de 18e wervel zitten?
Kijk eens naar wat anatomie afbeeldingen: http://images.google.nl/images?hl=nl&cl ... a=N&tab=wi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:59

Wat minstens zo belangrijk is als de plaats van het zadel op de rug is de plaats van de singel aan het zadel.
Want je kunt je zadel nog zo goed op de juiste plek leggen als de singel te ver naar voren zit (of naar achteren) dan zul je door aansingelen en rijden het zadel van zijn juiste plek afhalen.
Dus als het zadel op de juiste plek ligt dan hoort de singel in vrijhangende staat minimaal een handbreedte achter de 'oksel' van het paard te hangen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 23:04

Oke dan heb ik de singel in ieder geval goed zal morgen nog eens checken.. @hippologic bedankt voor de site zo leer je nog eens wat Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:21

Geen dank. Lachen