welk zadel voor meer steun en een rechtere houding?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hippo

welk zadel voor meer steun en een rechtere houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 00:10

Hallo Allemaal,
Heeft iemand een idee welk zadel er helpt voor een juiste houding?
Ik heb zelf een KN maar daar heb ik de neiging om mijn schouders naar voren te steken.
Ben dus op zoek naar een zadel wat mij net wat meer steun biedt.

Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: welk zadel voor meer steun en een rechtere houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:18

Van zadels heb ik niet zo gek veel verstand, maar misschien moet je het niet alleen in het zadel zoeken, maar ook in jezelf. Als je zelf beter en onafhankelijk leert te zitten dan ga je ook een stuk makkelijker rechtop zitten, en als je van jezelf al goed recht en in evenwicht zit dan is dat ook meteen een stuk beter voor je paard Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:23

En waar zou je steun in willen hebben? Je schouders zitten namelijk best een eindje van het zadel vandaan Knipoog

Het kan zijn dat je door het zadel wat naar voren gedwongen wordt en daardoor wat voorover zit met je schouders. Ligt het diepste punt van de zitting wel in het midden?

Misschien heb je juist wel minder steun nodig Haha!
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 02-01-08 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 00:25

Het probleem is dat ik deze houding in het dagelijks leven ook heb gooi altijd mijn schouders naar voren. Maar er zijn zadels die je net dat beetje extra steun geven en je daardoor een betere houding aanneemt. Vandaar dat ik deze topic ben gestart zodat ik van jullie hoor wat de ervaringen zijn. Zo kan ik een beetje rondkijken en daarna een zadelmaker erbij halen.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 00:27

@Kelly_ann daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Op een passier heb ik er namelijk veel minder last van.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:29

Ik kan je zeker Kentaur of Prestige aanraden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:36

Ezmee schreef:
Ik kan je zeker Kentaur of Prestige aanraden.

Want? welk voordeel bieden ze in relatie tot het houdingprobleem van TS?

hippo schreef:
Het probleem is dat ik deze houding in het dagelijks leven ook heb gooi altijd mijn schouders naar voren.

Je geeft hier eigenlijk zelf het antwoord al... Je houdig is al niet optimaal, natuurlijk kan het dan zijn dat je daar in het zadel meer last van hebt. Ik denk dat je veel meer baat hebt bij een goede houding in je dagelijks leven én het paardrijden.

Als je er echt last van hebt zou ik eens informeren naar Cesar of Mensendieck therapie om je houding te verbeteren. Te paard kan het al schelen om goed voor je uit te kijken, zitlessen of centered riding e.a. methodes kunnen je daarbij helpen. Of gewoon je instructeur natuurlijk.
En een zadel waarin je gewoon netjes recht kan zitten, als het goed ligt is dat altijd het geval.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:39

hippo schreef:
@Kelly_ann daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Op een passier heb ik er namelijk veel minder last van.

Ik rij met een WOW, geeft weinig tot geen steun en juist daardoor kan ik er netjes op zitten. Op mijn oude zadel, een Euroriding zat ik een klein beetje in stoelzit. Dat is helemaal over sinds ik mijn WOW heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:45

Ik heb ook een zadel zonder steun, een barefoot, en in het begin was dat best moeilijk, zadel zakte soms scheef omdat ik zelf niet recht zat, maar ik ben in een half jaar meer vooruit gegaan dan de vijf jaar die ik vantevoren op manegepaarden heb gereden. Ik kon een jaartje later zonder problemen galopperen en springen zonder zadel.
Door een ongedwongen zadel leer je zelf rechtop te zitten, krijg je een onafhankelijke zit.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 00:49

Cesar maakt op zich niet veel verschil ben bij Fysio geweest en het is een spier die ik verkeerd gebruik. Daardoor moet ik veel oefeningen doen als ik op een stoel zit. En wilde dus met rijden ook wat extra aandacht daaraan geven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:51

kan je de oefeningen die je op de stoel doet ook niet op het paard doen?

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 00:54

Dat wordt n beetje lastig helaas