Veiligheidshalster, ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_0

Veiligheidshalster, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 21:27

Hallo,

Ik ben opzoek naar een nieuw veiligheidshalster, heb nu de kavallastic van kavalkade, maar die is inmiddels versleten en ik ben er nou niet zo tevreden over dat ik weer zo een wil.

Het gaat me er vooral om dat wanneer m'n paard zich ophangt of ergens aan blijft hangen met z'n halster, het los/kapot gaat voordat ze zich erg kan verwonden.

Ik heb eens op internet rondgekeken maar vind verder alleen het safety halster van eskadron. Heeft iemand hier ervaring mee? Bestaan er nog meer gelijksoortige halsters?

Alvast bedankt!

Pellie

Re: Veiligheidshalster, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:58

hoe snel sleet je kavallastic dan? ik heb hier voor alle paarden ook net eentje maar ben wel tevreden over de werking Ja vond er laatst al eentje in de blubs. Haha!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 22:17

Het slijten is het probleem niet, dat doen ze allemaal. Maar ik vind het elastiek eigenlijk iets te rekbaar. Als ze me bijvoorbeeld aan de hand wegspringt ofzo en ik geef niet mee, schiet al meteen het neusstuk van haar neus af. En dan zit het halster alleen nog over haar nek, dat is niet echt handig.

Het moet eigenlijk zwak genoeg zijn om bij paniek los te gaan, maar sterk genoeg zodat ik wel op kan treden of er bij wijze van spreken eens een ruk aan te geven.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:09

Wij gebruikten altijd gewoon een halster niet met een gesp maar met zo'n ding wat gewoon kan schuiven zeg maar (gesp zonder pinnetje). Als daar een paar honderd kilo paard aan gaat hangen, dan schuift dat zo los! Daarbij een paniekhaak aan het halstertouw, dan kun je ze altijd nog lostrekken. En ik moet zeggen, ik heb er al meerdere keren een staldeur en een paardenhoofd mee gered!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:11

Ik heb het safety halster van eskadron,
maar je kan er geen flinke ruk aan geven want dan gaat ie los.
Het is echt een halster voor om in de wei.
Ik heb een leren halster aangeschaft.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:35

AaronYve schreef:
Ik heb het safety halster van eskadron,
maar je kan er geen flinke ruk aan geven want dan gaat ie los.
Het is echt een halster voor om in de wei.
Ik heb een leren halster aangeschaft.

Bedankt voor de reacties

hmm ja en dan heb dus een los paard, ook niet echt veilig Nagelbijten / Gniffelen Maar kan je die ring dan weer vastmaken als ie los is gegaan? Maar dus met een goede ruk aan t halster gaat ie al los? Handig voor in de wei, maar ook handig voor naar de wei?

Ze zeggen inderdaad dat een leren halster ook breekt, maar denk dat voordat dat gebeurd m'n paard zich al genoeg bezeerd kan hebben. Of heeft iemand hier ervaring mee?

Kent iemand nog andere van dit soort halsters?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:07

Je krijgt er 2 ringen bij.
Je kan de ring er wel gewoon weer aanmaken :J
Misschien is het iets om wat anders in het tussenschot te zetten, wat net iets steviger is dan die ring.
Alhoewel als je paard gewoon netjes met je meeloopt dan kun je hem erwel mee naar de wei brengen, je kan alleen geen echte kracht uitoefenen op de ring.

Natuurlijk kan je paard al zich bezeerd hebben, maar op dat moment is het belangrijker dat het halster losgaat.
Ligt waarschijnlijk ook aan qualiteit van het leer, ik heb ene gekocht en ga hem niet invetten oid dan is ie ook goed breekbaar. Staat in weer en wind buiten overdag.

Een vriendin hier op bokt maakt safety halster,
ik vind die wat ze laat maken net wat sterker dan zo'n ring.
En je kan je eigen halster erop laten aanpassen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:09

*volgt

Dat zijn toch die halsters met elastiek eraan, bij de oren?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:12

waarom wil je een veiligheids halster is er geen mogenlijkheid om helemaal geen halster om te doen ?

mijn pony's staan nooit met een halster aan , op de wei niet en op stal niet

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:16

Sisco4life schreef:
*volgt

Het eskadron safety halster heeft een ring boven aan.
Die van TS(kalvalkade) had elastiek.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:32

superrizzo schreef:
waarom wil je een veiligheids halster is er geen mogenlijkheid om helemaal geen halster om te doen ?

mijn pony's staan nooit met een halster aan , op de wei niet en op stal niet

In de stal heeft ze uiteraard geen halster om, in de wei wel. Niet mijn idee, maar degene die ze binnen en buiten zetten vinden dit fijner. Buiten dat wil ik m ook voor als ze zich ophangt ofzo.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:37

AaronYve schreef:
Je krijgt er 2 ringen bij.
Je kan de ring er wel gewoon weer aanmaken :J
Misschien is het iets om wat anders in het tussenschot te zetten, wat net iets steviger is dan die ring.
Alhoewel als je paard gewoon netjes met je meeloopt dan kun je hem erwel mee naar de wei brengen, je kan alleen geen echte kracht uitoefenen op de ring.

Natuurlijk kan je paard al zich bezeerd hebben, maar op dat moment is het belangrijker dat het halster losgaat.
Ligt waarschijnlijk ook aan qualiteit van het leer, ik heb ene gekocht en ga hem niet invetten oid dan is ie ook goed breekbaar. Staat in weer en wind buiten overdag.

Een vriendin hier op bokt maakt safety halster,
ik vind die wat ze laat maken net wat sterker dan zo'n ring.
En je kan je eigen halster erop laten aanpassen.

Hmm ja dat is inderdaad een idee, om er zelf een soort ring in te zetten, in de trailer heb ik ook zo'n soort ringen zitten, zodat de kettingen bij paniek los gaan, die zijn al een stuk sterker. Misschien dat ik die los bij de dealer kan krijgen ofzo. Of een lederen touwtje ofzo. Jij nog ideeen?

Wie is die vriendin? Heb je misshien een foto van hoe zoiets er dan uitziet? Zelf ervaring mee?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:39

Is het dan geen idee om een goed verstelbaar halster om te doen. En die iets te ruim om het heefd te laten zitten? DUs niet dat hij aan alle kanten los hangt maar zo dat hij hem wel makkelijk af kan trekken.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:39

Sisco4life schreef:
*volgt

Zo een heb ik nu maar ben er niet super tevreden over. De elastiek zit over het hele stuk achter de oren en over de neus. Als je dus 'hard' trekt, trek je het halster zo over z'n neus.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:40

Lynn_nikita, kan je gewoon pbtje sturen voor foto's.

Ik vind ze fijn die wat ze laat maken zijn teminte wat sterker dan de gewone 'merkhalsters.

Zou idd eens aan de dealer vragen Tong uitsteken

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:43

felicity schreef:
Is het dan geen idee om een goed verstelbaar halster om te doen. En die iets te ruim om het heefd te laten zitten? DUs niet dat hij aan alle kanten los hangt maar zo dat hij hem wel makkelijk af kan trekken.

Hmm tsja, dat vind ik dan weer gevaarlijk i.v.m. aan dingen blijven hangen, vooral omdat ze het halster in de wei om heeft. Ben dan toch bang dat vast blijft zitten. Heb liever iets dat kapot/los gaat, maar ook weer niet te makkelijk Clown

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:46

Als ie ergens aan blijft hangen met zijn halster. Floept het haster zo over zijn oren van zijn hoofd af.
Zo doen wij dat ook met onze ruinen en hengsten die nogal graag spelel. Die hangen ook regelmatig ergens aan vast of trekken aan elkaars halsters. Wij moeten dan s'middags ook vaak de wei in om alle halsters weer uit de wei te halen die afgetrokken zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:47

Soms zitten ze op zo'n ongelofelijke manier vast dat dat ook niet heplt.
Heb het al eens gezien.

En als je ze te groot laat dan heb je weer risico dat als ze gaan krabben met de achterhoeven dat ze in halster kunnen blijven hangen. Of aan een paaltje oid gaan schuren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:48

felicity schreef:
Als ie ergens aan blijft hangen met zijn halster. Floept het haster zo over zijn oren van zijn hoofd af.
Zo doen wij dat ook met onze ruinen en hengsten die nogal graag spelel. Die hangen ook regelmatig ergens aan vast of trekken aan elkaars halsters. Wij moeten dan s'middags ook vaak de wei in om alle halsters weer uit de wei te halen die afgetrokken zijn.

Kan je ze net zo goed aflaten toch...

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:51

Mijn pony kan ik niet vast zetten gaat ze hangen, heel lastig Ja
Gaan de safety halsters echt af?
Hoe duur zijn ze?

edit, zie 24,90 iemand enig idee waar je ze in nederland kan bestellen?
Laatst bijgewerkt door Dniekje op 02-01-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:51

AaronYve schreef:
Soms zitten ze op zo'n ongelofelijke manier vast dat dat ook niet heplt.
Heb het al eens gezien.

En als je ze te groot laat dan heb je weer risico dat als ze gaan krabben met de achterhoeven dat ze in halster kunnen blijven hangen. Of aan een paaltje oid gaan schuren.

Ja dat is mijn probleem dus ook, zie het al helemaal voor me dat ze zich lekker achter een oor krabt met een hoef en dan blijft hangen aan/in t halster. Dan heb je wat moois aan de hand.... Ik had ook het liefste dat ze geen halster omhad in de wei, maargoed dat is nu eenmaal niet, dus wil ik wel iets veiligs hebben.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:52

De gene die eerst onze paarden buiten zet. Vond dat dus ook een gedoe om ze in de wei af te doen. Mijn hengst kreeg dan wel een halster om maar meer voor het idee. Zodra hij speelde werd hij afgetrokken. Ik haalde ze zelf binnen dus ik zocht het halster weer op in de wei. Mijn merrie die heeft een heel gevoelig huidje en kreeg schuurplekken van het halster. Daar had ik een halsband voor. Weer omdat de gene die de paarden buiten deed zetten het te veel moeite vond om de halsters af te doen.
Inmiddels zet ik mijn paarden zelf binnen en buiten en kunnen ze gewoon zonder halster de wei op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:54

felicity schreef:
.

nou, niet altijd dus.... heb helaas ook meegemaakt en was dus einde paard
die hing aan onderkant van halster vast, op een manier die je niet voor mogelijk hield, en toch gebeurde het

ik heb helaas geen halsters mee, en de man waar ik de spullen haalde is ermee gestopt
Ik kan evt wel kijken of ik wat doortgelijks kan vinden, maar gebruik anders de tip die je in pb ook al had, een strotouwtje ertussen zetten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:24

Anne_0 schreef:
Het slijten is het probleem niet, dat doen ze allemaal. Maar ik vind het elastiek eigenlijk iets te rekbaar. Als ze me bijvoorbeeld aan de hand wegspringt ofzo en ik geef niet mee, schiet al meteen het neusstuk van haar neus af. En dan zit het halster alleen nog over haar nek, dat is niet echt handig.

Het moet eigenlijk zwak genoeg zijn om bij paniek los te gaan, maar sterk genoeg zodat ik wel op kan treden of er bij wijze van spreken eens een ruk aan te geven.

is het in de loop der tijd dan uitgerekt of zit het halster op zich dan al ruim? ik heb je ervaring nog niet kunnen delen maar ik zal er eens op letten of ik dit ook ga tegenkomen. thanks.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:38

Pellie schreef:
Anne_0 schreef:

is het in de loop der tijd dan uitgerekt of zit het halster op zich dan al ruim? ik heb je ervaring nog niet kunnen delen maar ik zal er eens op letten of ik dit ook ga tegenkomen. thanks.

Nee, het halster zit niet ruim, zit eigenlijk precies goed. Maar als ik haar vast heb en ze trekt hard (of andersom natuurlijk) rekt de elastiek al meteen zo, dat het over haar neus floept. Dit gebeurd al vanaf het begin.