eerste keer het bit in

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

eerste keer het bit in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:26

Hoi,

ik wil mijn paard gaan longeren met een bit in. mijn paard kent verder nog helemaal niets. daarom probeer ik haar nu aan het bit te laten wennen. maar het probleem is: ze neemt het bit niet in haar mond. Verdrietig dit heb ik nog niet eerder gehad met een paardje.
heeft iemand van jullie tips/tricks? Pling

groetjes wendy

000

Re: eerste keer het bit in

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:28

ik smeerde altijd wat appel op het bitje, helpt goed Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:29

Koken in suiker Knipoog
of appelstroop Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:30

Of gewoon bitloos verder gaan . Lachen

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:32

nee bitloos wil ik niet...
en het probleem is dat mijn paard niet veel meer eet als brokjes. sinds kort wat wortels maar ze kent niet veel smaakjes en lust ze daarom ook niet. zelfs muslie vind ze (nog) niet lekker.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:36

Hoe oud is je paardje dan?

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:40

Tinkerloos schreef:
Hoe oud is je paardje dan?

ze wordt 30 april 3. daarom wil ik nu alvast dingen met haar gaan doen zodat ik half juni haar zadelmak kan gaan maken. ik wil rustig de tijd nemen om alles aan te leren en niets overhaast doen.

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:22

En als je wat brolkjes op je hand legt, samen met het bit, misschien wil ze dan toe happen. Werkt ook bij oudere paarden die hun mond niet open willen doen.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 23:13

wollies schreef:
En als je wat brolkjes op je hand legt, samen met het bit, misschien wil ze dan toe happen. Werkt ook bij oudere paarden die hun mond niet open willen doen.

mmm dat is misschien nog wel een optie. ik zal het proberen. bedankt voor de tip!

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:04

wollies schreef:

dat is inderdaad een goede maar misschien helpt het al wartm je het bit even op, met dit weer zal ik het ook niet fijn vinden om een steenkoud ijzeren ding in mn mond te krijgen.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:14

Probeer inderdaad zoals iemand al zij eens met wat appel voor suiker met suikeer moet je het bit nat maken en dan in de suiker dompelen dat helpt vaak

Sauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:21

nat maken en in de suiker dompelen!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:23

Voor dit soort gevallen heb ik altijd appelstroop op stal staan. PLakt als een gek, en er zijn er maar weinig die het niet lekker vinden. Mijn paard lust geen suiker, maar appelstroop gaat er altijd wel in! (ook handig om poedermedicijnen mee te mengen trouwens Knipoog ). Even een likje op het bit en het gaat zo naar binnen.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:24

Even een andere vraag naar aanleiding van je begin stukje, kan ze al wel gewoon met halster gelongeerd worden? dat vind ik niet helemaal duidelijk staan. Misschien een idee omdat eerst te gaan doen en dan er een bit bij te gaan halen.
En met het bit idd zoals andere hier boven zeggen, iets lekkers en bij doen, wat ze écht lekker vind Knipoog
Succes!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:05

En eerst lekker het bitje een keer in doen zonder het hoofdstel, een keer het hoofdstel om doen zonder het bit, enzovoort. Zoals ik laatst ergens las: alles in hapklare stukjes die ze kan begrijpen en wat ze leuk blijft vinden. Het bit is ook leuk (en lekker) zolang ze brokjes heeft, of zolang ze de appelstroop kan proeven. Daarna gewoon weer uit, en lekker een andere keer nog eens proberen.

Volgens mij ben je goed bezig, en met de juiste intenties. Veel succes en doe het lekker rustig aan! En misschien kun je haar sowieso laten wennen aan wat meer smaakjes. Is altijd handig!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:24

Germatje schreef:
Even een andere vraag naar aanleiding van je begin stukje, kan ze al wel gewoon met halster gelongeerd worden? dat vind ik niet helemaal duidelijk staan. Misschien een idee omdat eerst te gaan doen en dan er een bit bij te gaan halen.
En met het bit idd zoals andere hier boven zeggen, iets lekkers en bij doen, wat ze écht lekker vind Knipoog
Succes!

nee nog niet gelongeerd met halster. ik ga haar ook niet meteen longeren met bit maar ze moet gewoon elke dag even het bit in en als dat goed gaat, ga ik met haar lopen met hoofdstel om en zo verder. dan moet het goed komen.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:26

Jethafa schreef:
En eerst lekker het bitje een keer in doen zonder het hoofdstel, een keer het hoofdstel om doen zonder het bit, enzovoort. Zoals ik laatst ergens las: alles in hapklare stukjes die ze kan begrijpen en wat ze leuk blijft vinden. Het bit is ook leuk (en lekker) zolang ze brokjes heeft, of zolang ze de appelstroop kan proeven. Daarna gewoon weer uit, en lekker een andere keer nog eens proberen.

Volgens mij ben je goed bezig, en met de juiste intenties. Veel succes en doe het lekker rustig aan! En misschien kun je haar sowieso laten wennen aan wat meer smaakjes. Is altijd handig!

ja ik zal het eens proberen. rustig aan doe ik het zeker. ga er zeker niet eerder op zitten als half juni. en langzaam begint ze ook meer te eten. wortels al, appels nu ook langzaam en zelfs heel iets muslie door de brokjes. gaat echt steeds beter. nu nog het bit en dan langzaam longeren en stemhulpen Knipoog gaat vast lukken.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:40

Hey

Alvast een bitje in doen is geen enkel probleem en ook lopen met hoofdstel om enzo niet maar let er wel op dat je in het begin geen druk op dat bit zet en dat je het bit leuk houdt.
Ik leer ze het bit altijd in combinatie met voer. Bij de avond voer beurt krijgen ze eerst het hoofdstel in met bit en daarna krijgen ze der krachtvoer en houden ze het hoofdstel een half uurtje in.
Ook gebruik ik bij het jonge spul altijd een hoofdstel met lage neusriem waar er zo'n ringetje aan de neusriem zit, en in het begin zit er nog een halster over of onder het hoofdstel dus met longeren oid leer ik ze dat eerst op het halster daarna klik ik het bit samen met het ringetje vast zodat je half om half druk hebt op de neus en op het bit, pas daarna ga ik volledig over op enkel druk op het bit.
Ook is het belangrijk om er voor te zorgen dat wanneer je het bit uit neemt dat je dan voorzichtig bent en niet het bit tegen de tanden aan laat vallen, sommige paarden worden daar erg bang van.

Veel succes met je jonkie,
Greetz

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:42

Ik neem aan dat je eerst nog het halster onder het hoofdstel doet. Om niet meteen de hulpen op het bit te geven.
Maar gewoon met iets lekkers proberen. Werkt bijna altijd.