Springen bitloos? Welk hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovesHerPony

Springen bitloos? Welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 14:56

Ik heb 2 pony's waarmee ik nu wedstrijden spring. Alleen heb ik op wedstrijden een klein probleem, ik laat ze min of meer aan de teugel over de hindernis gaan (zenuwen :S ). Ik vroeg me af of ik dit probleem kan verspoelen als ik een bitloos hoofdstel zoek. Het moet wel op wedstrijden mogen uiteraard. Ik rij nu thuis af en toe met een Monty Roberts trainingshalster, dit is niet ideaal, hoewel ik wel merk dat mijn ene pony er best redelijk op reageert en de ander er niet zo goed op loopt, nu zoek ik toch net iets anders met een andere werkingsmethode.

Ik dacht zelf aan de Voest hoofdstel of de Dr. Cook hoofdstel, maar ik zie het verschil van beide nergens echt terug. Iemand ervaring verschil uit te leggen?

Andere hoofdstellen die misschien ook goed zouden kunnen zijn mogen ook voorgelegt worden.

8nnemiek

Re: Springen bitloos? Welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:03

Met een bitloos hoofdstel los je dit niet op. Je moet veel oefenen en durven los te laten, gewoon bij elke sprong bedenken dat je je handen ver genoeg naar voren legt.
Volgens mij mag je sowieso geen lage springwedstrijden rijden zonder bit, mag dat alleen vanaf het Z.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:04

Ik ga helemaal mee met MT.. Ook met een bitloos hoofdstel kan je een pony aan de teugel rijden. Knipoog

En volgens mij mocht je inderdaad ook pas vanaf het Z bitloos springen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:32

Nee, je mag ook in lagere klassen bitloos springen.
Er staat in de regelementen dat de teugels rechtstreeks aan het hoofdstel bevestigd moeten zijn, dan hoef je geen bit te gebruiken.
Ik train zelf wel eens met een dr. cook. Hier zitten de teugels rechtstreeks aan het hoofdstel, maar er zijn juryleden die nog steeds denken dat je niet bitloos mag starten. Ik heb dit zelf 2,5 jaar geleden ondervonden. Je moet dus de regelementen meenemen.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:32

met een bitloos hoofdstel los je dit zeker niet op! En eerlijk gezegd springen met een bitloos hoofdstel is moeilijker als met een normale want je moet meer hulpen geven Boos!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:42

CiiSau schreef:
met een bitloos hoofdstel los je dit zeker niet op! En eerlijk gezegd springen met een bitloos hoofdstel is moeilijker als met een normale want je moet meer hulpen geven Boos!

Dit geloof ik zelf niet. En ja ik zal het bitloos niet de ideale oplossing, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat ik niet aan zijn mond zit te hangen.
En bij springles heb ik hier geen last van het is enkel wedstrijden (dit ook mede met spanning)

En ja het is toegestaan bitloos te rijden in lagere klassen bij springen (al reeds opgezocht)