Waarom een nieuw model springsingel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Waarom een nieuw model springsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:14

Een gewldige uitvinding die singels met een springlap eraan. Afgod
Als je ziet wat daar voor krassen op komen van de voorijzers en dat er door de stiften vaak hele repen leer uitliggen een superbescherming voor het paard, die hiervan gespaard blijft.
Ook zie je dat ze voelen dat ze die extra bescherming hebben en durven ze met lap veel ruiger te springen. Veel paarden springen als ze zonder lopen meer als hunters, met hun benen naar voren en veranderen hun stijl direct als je de singel wisselt.
Ik heb al vaak genoeg gezien dat paarden die even met een `gewone`singel een paar kruisjes sprongen hele krassen op hun buik hebben staan. Ik spring dus standaard met.

Maar wat ik mij dus afvraag: Waarom zijn die springsingels in nieuw model zo in opkomst? Die ipv een lap alleen een plaatselijke verbreding hebben, die amper extra bescherming biedt? Zelfs de gewone lappen zijn vaak niet groot genoeg en vaak zitten daar nog huidbeschadigingen voor of achter.
Is dit een tijdelijke modefrats?

_Fleurtjuhh_

Re: Waarom een nieuw model springsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:21

heb je misschien foto's om het verschil te laten zien dan is het nog wat duidelijker
als de nieuwe singels niet goed genoeg bescherming bieden waarom worden ze dan gemaakt
in plaats van dat ze de oude versie verbeteren

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:22

Heb je een plaatje of iets dergelijks van het nieuwere model?

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:33

Ik zie eigenlijk nog altijd de gewone buikflap singels in gebruik bij het springen. De 'nieuwe' singels zijn mij in ieder geval nog nooit opgevallen (wel bij stands op concours of in de winkel maar niet in gebruik bij het springen).

Afbeelding

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:43

Ik vind het ook maar raar. Die grote flap heeft een functie, die halve niet. Die lijkt mij alleen ''onnodig'' hinderlijk voor het paard. Hinderlijk is misschien het verkeerde woord, maar waarom een bredere gebruiken als een normale dezelfde bescherming biedt?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:26

Die foto is idd wat ik bedoel en de standjes enzo op concoursen hangen er vol mee.
Ook zie ik het al veel in folders enzo. Maar zoals het ook hier in het topic lijkt is het nu niet bepaald een populair item.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:29

Voor zo'n singel, dien je best een flinke lap leer te hebben.
Goed leer is niet goedkoop.
Nu zijn deze singels best wel gewild, dus een slimme fabrikant heeft ws gedacht, als ik het nu met de helft leer doe, kan ik 2x zoveel singels verkopen..

Vermoed ik, hoor....

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 22:07

Daar zit wat in, bovendien stijgt de verkoop, omdat iedereen over een jaar opmerkt dat de buiken steeds openliggen en ze vervolgens weer een nieuwe singel met ruime buiklap gaan kopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:12

Die dan met nog goedkoper leer worden vervaardigd..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:16

Er zijn zat paarden die prima zonder buikflap functioneren en ook paarden die alleen aan de voorkant zichzelf raken dus voor die paarden zijn die nieuwe singels prima.
Achterliggende gedachte is volgens mij zadelmaker dat de druk met deze singels heel goed verdeeld wordt en daardoor heel prettig is voor paarden die een hekel aan hu singel hebben.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 22:27

Dat aan de voorkant raken is erg vervelend, als ze met een stift tegen hun borst tikken is alles gelijk erg dik. Jammer dat daar geen oplossingen voor zijn.
Maar de drukverdeling van de gewone springsingels is ook super en geschikt voor paarden die de druk van een niet-springsingel niet accepteren.
Alle springpaarden die ik ken komen met krassen op hun buikflap naar buiten, als ze zonder moeten springen gaan ze wat onhandig in hunterstijl met hun benen naar voren springen. Dat sommige paarden zonder kunnen kan, maar de meeste gaan toch echt vooruit mèt en als je in de stands kijkt is het net of het nieuwe model het oude zou moeten gaan verdringen.
Gelukkig zie ik de meeste concourspaarden gewoon met lap lopen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:12

Volgens mij is het gewoon een verkoop truc om iets nieuws te hebben, het enige wat ik me voor kan stellen is da mijn paard vaak van een slof of voortuig kleine streepjes van het scheuren tussen zijn voorbenen heeft, nu gebruik ik een bontje maar volgens mij zorgt deze singel dat het bevestigingspunt tussen de voorbenen ligt en dus niet kan schuren. Verder als je naar een gebruikte sprinflap kijkt zitten de krassen egt op de flap dus zou dit geen uitkomst bieden